[AR] vraagjes over tandem rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vraagjes over tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:41

Ik heb een kleine uk die waarschijnlijk uitgroeid tot 1m, mijn andere pony is 1.28 en loopt al een tijdje voor de kar.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar het verschil in hoogte zou in tandem niet zo'n probleem zijn als ze wel het in elkaar tempo kunnen lopen, juist he?

Nu zou ik graag willen weten of je voor tandem ook een speciaal tuig moet hebben, zoals een dubbelspan, of dat je alleen 2x een enkelspan tuig nodig hebt?

En de voorste pony trekt de kar toch niet? Die loopt er toch eigenlijk alleen voor (wel verbonden met de achterste natuurlijk)?

Echwel

Re: vraagjes over tandem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:21

Met een verschil van 30cm en een verschil in ras zou ik het niet doen neem aan dat de grote pony een welsh is en de kleine een shet, die hebben
nooit dezelfde gangen.
Je hebt voor de voorpony een 2spanschoftje nodig , strengendragers, strengverlengers, lange leidsels.
Voor de achterpony sleutels voor de leidsels aan het hoofdstel, iets om het bit dat de leidsels daar niet in vast komen te zitten.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:17

Als ze de zelfde gangen hebben, dan zou het niet zo veel uitmaken. Mooi is anders misschien, maar vooruit.
Ik weet niet wat voor ponies het zijn?

Wij hebben zelf een combinatietuig, waar we zowel enkelspan, dubbelspan en tandem kunnen rijden.
Je hebt dus wel wat aanpassingen nodig. (zoals Echwel ook al aangeeft Knipoog )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:22

jantina schreef:
Als ze de zelfde gangen hebben, dan zou het niet zo veel uitmaken. Mooi is anders misschien, maar vooruit.
Ik weet niet wat voor ponies het zijn?

)

Daar heb ik dus nog geen antwoord op gekregen, in mijn idee dus shet en welsh, die nooit dezelfde gangen hebben
Zelfs als ze even groot zijn hebben die niet dezelfde gangen..
Maar ts komt er niet op terug

Hoogte verschil lig ik niet wakker van, bij ons gaat ook dochter achter moeder en die twee verschillen ong 10 cm (wat max in mijn ogen 15 mag zijn)
maar wel hetzelfde ras dus gangen.
Daarbij moet je je voorpony wel degelijk eerst een tijdje in het enkelspan rijden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:02

Mijn pony's verschillen 12 cm en ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat dit voor mijn span te veel is.
Op zich bewegen de pony's behoorlijk gelijk (zijn ook volle broers), maar door het verschil in met name beenlengte, krijg je snel dat het tempo verschil te groot wordt.
De ene pony moet dan over zijn tempo lopen, of de andere pony onder zijn tempo. Beide niet ideaal.

TS praat over 30! cm verschil, dat gaat volgens mij nooit een tandem worden
Tuurlijk kun je alles voor elkaar knuppen, maar dan vind ik niet dat je het tandemrijden mag noemen, dat heet fröbelen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:14

Echwel schreef:
Met een verschil van 30cm en een verschil in ras zou ik het niet doen neem aan dat de grote pony een welsh is en de kleine een shet, die hebben
nooit dezelfde gangen.
Je hebt voor de voorpony een 2spanschoftje nodig , strengendragers, strengverlengers, lange leidsels.
Voor de achterpony sleutels voor de leidsels aan het hoofdstel, iets om het bit dat de leidsels daar niet in vast komen te zitten.

en je hebt voor de voorpony een 2-span borsttuig nodig (anders kan het borsttuig niet aan je 2-span schotje worden bevestigd).
er zijn ook verschillende manieren om de strengen van de voorpony aan het borsttuig te bevestiggen.
leidselklemmen vind ik zelf ook altijd wel handig om te gebruiken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 17:58

het is een appaloosa (de uk) en de pony is een soort van welsh x ?? vuilnisbakje eigenlijk..

als het niet gaat maakt het ook niet uit hoor, maar ik dacht dat tandem misschien nog wel kon.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:42

het ras is niet zo van belang.
een verschil van 30cm vind ik eigenlijk wel te veel.
als de kleine een beetje vlot is je de grote goed bij je kunt houden, zou je ze best eens voor de grap voor elkaar kunnen zetten voor een rondje door de wei. het kleintje zou ik dan voorop zetten.
verwacht er verder niet veel van. het verschil is gewoon te groot.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:39

oke, dan weet ik ook dat ik dat uit me hoofd moet zetten!

Maakt niet uit, enkelspan is ook prima Haha!