oorspronkelijke aard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

oorspronkelijke aard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:23

Even een algemene vraag. De meningen hierover verschillen nogal in mijn omgeving en ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring.
Hoeveel tijd heeft, volgens jullie eigen ervaring, een nieuw paard nodig voordat het zijn oorspronkelijke aard/karakter laat zien? Dan heb ik het dus over complete nieuwe stalling-wei/kudde/eigenaar.
Ik weet dus dat een nieuw paard een aardig vertekend beeld kan geven in het begin. Dat is mijn eigen ervaring. Ik ben erg benieuwd naar die van jullie...

peach2001

Re: oorspronkelijke aard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 09:40

Dat is volledig afhankelijk van de mate van zelfvertrouwen van het paard. Een onzeker paard zal zich niet snel laten zien, een zelfverzekerde hengst of (alfa) merrie die pakt het gelijk op.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:23

En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat het paard misschien nog veradert. Mijn paard is van super onderdanig en bang naar kuddeleider gegaan binnen een jaar. of je nu een RB paard hebt of een dominante is toch wel een verschil in de omgang.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:25

ik denk dat het per paard en situatie verschilt en dat jeer dus niet een bepaald aantal maanden ofzo voor neer kunt zetten...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 10:42

nee, ik begrijp natuurlijk wel dat er geen vaste 'tijd' voor staat. Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie eigen verschillende ervaringen. Grappig trouwens´alicia, de veranderingen ín jouw paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:43

Ik vond het minder grappig. Je moet je persoonlijk helemaal omstellen en snel ook, anders neemt hij het loopje met je (wat hij dan ook regelatig doet). Aan de andere kant is het natuurlijk ook een compliment, want ik heb nu wel een paard wat voorop loopt bij de buitenrit en zich ook durft te geven. Maar je moet er wel mee oppassen, soms vervalt hij weer in zijn oude, bange gedrag en dan moet ik hem juist niet op z'n donder geven. Goed opletten dus.

Ik heb heet hierover met Annemarie van der Toorn gehad (kort), die zei dat hij waarschijnlijk een slachtoffer van (onbewuste) mishandeling is, omdat hij zo radicaal verandert is in zo'n korte tijd. (hij stond als veulen alleen met een ander veulen, veel alleen op stal, geen goede verhouding krachtvoer/ruwvoer. Hij zuigt ook lucht (maar lang niet meer zoveel). Met name het gebrek aan sociaal contact toen hij jong was heeft een rol gespeeld. Zo zie je maar weer hoe belangrijk de kleine dingen zijn).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:58

Ik drukte mij misschien wat ongelukkig uit Bloos Ik bedoel eigenlijk frappant hoe een paard zo kan veranderen. Inderdaad vergt een dominant paard een hele andere aanpak dan een bang paard en ik kan mij dan ook voorstellen dat je dus regelmatig supersnel moet omschakelen (vast niet altijd makkelijk. Ik vind het zelf tenminste steeds opnieuw een uitdaging om een paard goed te ' lezen' ) Mijn haflinger is ook leider van de groep, maar onder bepaalde omstandigheden kan hij ook heel onzeker zijn, dus ik weet wat je bedoelt.

Maar wel een compliment voor jou idd, want dit is waarschijnlijk zijn echte karakter. De verklaring voor zijn angst en luchtzuigen lijkt mij aannemelijk en blijbaar heeft hij zich daar nu behoorlijk overheen kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:43

Het ligt er imo ook aan wat het dier heeft meegemaakt en ook gedurende welke periode (kort of jarenlang).

Ik heb mijn eigen paard enorm zien ontwikkelen en veranderen en dat is echt een groeiproces van langere tijd geweest.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:26

Ja, het kan erg lang duren, maar het kan ook opeens van de ene op de andere dag veranderen.
Ik denk dat de gevoeligheid en de mate waarin het paard met stress en veranderingen om kan gaan een grote rol speelt in karakter veandering; Een paard wat niet zo gevoelig is en evenwichtig is, zal niet snel veranderen van karakter. Terwijl een gevoelig en stressgevoelig paard juist wel snel een verandering kan doormaken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:31

Definieer "oorspronkelijke aard"... Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:47

De meeste paarden zullen met 1 à 2 maanden zich vertrouwt genoeg voelen om redelijk "zichzelf te zijn" op een nieuw adres. Maar er zijn heel veel factoren die dat kunnen vertroebelen. Voorgeschiedenis van het paard kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat het karakter dat het paard had kunnen ontwikkelen nooit tot uitdrukking komt. Dit kan dus positief of negatief zijn, afhankelijk van de aanleg van het paard en de omgangsbasis die het meekrijgt.
Uiteindelijk is het dus niet interessant wat het "oorspronkelijke karakter" is, maar meer het karakter zoals het in de gegeven omstandigheden naar voren kan komen. Paarden kunnen ook heel sterk veranderen doordat ze meer ruimte krijgen om hun persoonlijkheid te ontwikkelen, dat betekent niet dat de eerdere eigenaar het paard heeft mishandeld ofzo, maar gewoon niet de ruimte heeft gegeven om eigen voorkeuren aan te geven. Als je datzelfde paard dan die ruimte wel biedt, kun je heel interessante veranderingen krijgen. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:48

liljebo schreef:
Even een algemene vraag. De meningen hierover verschillen nogal in mijn omgeving en ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring.
Hoeveel tijd heeft, volgens jullie eigen ervaring, een nieuw paard nodig voordat het zijn oorspronkelijke aard/karakter laat zien? Dan heb ik het dus over complete nieuwe stalling-wei/kudde/eigenaar.
Ik weet dus dat een nieuw paard een aardig vertekend beeld kan geven in het begin. Dat is mijn eigen ervaring. Ik ben erg benieuwd naar die van jullie...

Ik denk dat elk paard anders reageert op een verhuizing. Ik denk niet dat je een gemiddelde periode kan noemen, omdat het van zoveel zaken afhankelijk is (aard van het dier, leeftijd van het dier, zelfvertrouwen van het dier, de plek zelf, de 'klik' tussen nieuwe eigenaar en paard e.d.).

Toen mijn Sam bij me kwam, kan ik nu achteraf zeggen dat hij na ca. 4 maanden echt zichzelf was. Zowel in de kudde als bij mij. Hij was toen net 2 jaar oud, erg groen en ik was eigenaar nummertje 6 in zijn leventje. Daarbij weet ik nu dat mijn Sam een heel sensitief paard is met een 'grote bek' op z'n tijd, zeg maar.Haha!
Van buiten is hij stoer, maar van binnen is het nog een klein ventje met een heel klein hartje. Knipoog

Ik heb hem vorig najaar ooit eens 1 maand verhuisd en dat werd een ramp. Hij voelde zich niet happy, speelde niet meer op het land en had geen echte aansluiting met zijn nieuwe kudde. Daarbij werd hij te dik van het kuilvoer wat hij daar kreeg en fysiek kreeg hij ook klachten/kwaaltjes. Ik zag hem in korte tijd veranderen in een totaal ander paard. Na 4 weken zijn we weer terug verhuisd en wat ik toen te zien kreeg, deed me beseffen hoe gehecht hij was geraakt aan de plek waar hij stond en aan de kudde waar hij toe behoorde. Nu speelt hij weer en is weer close met zijn weidegenootjes. Lachen

Hij heeft zojuist bijna 3 weken op stal gestaan (hij staat normaal gesproken 24/7 buiten) vanwege een kreupelheid en ook dat was duidelijk weer zijn ding niet (dat wist ik al, maar hij mocht niet geen ongecontroleerde bewegingen maken van de DA Verdrietig ). Hij was weer doodongelukkig op stal. Ik heb 'm vorige week tegen de adviezen van mijn DA weer buiten gezet, althans ik heb het buiten staan weer dagelijks opgebouwd. Ik kon het niet langer meer aanzien en het was wat mij betreft genoeg zo. Ik zag wel wat er van kwam. Hij staat nu gelukkig weer fulltime op het land en loopt al een week goed. Haha!

Ik ken mensen die continu met hun paard(en) van hot naar her verhuizen en ik vraag me dan toch af hoe zo'n dier dat ervaart. Mijn paard vindt het niets en ik zal nu ook niet zo snel meer verhuizen na wat ik heb meegemaakt die laatste keer. Zoals hij aan een plek hangt, zoals hij zijn vriendschappen met andere paarden onderhoudt, tja, dat heeft mij wel doen inzien dat ik echt rekening met hem moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:16

Alicia2u schreef:
Ja, het kan erg lang duren, maar het kan ook opeens van de ene op de andere dag veranderen.
Ik denk dat de gevoeligheid en de mate waarin het paard met stress en veranderingen om kan gaan een grote rol speelt in karakter veandering; Een paard wat niet zo gevoelig is en evenwichtig is, zal niet snel veranderen van karakter. Terwijl een gevoelig en stressgevoelig paard juist wel snel een verandering kan doormaken.

Allereerst geloof ik er niet in dat een paard radicaal van karakter kan "veranderen". Net zo min als een mens dat kan. Het basiskarakter krijgen paard en mens imo bij de geboorte mee.

Paarden en mensen kunnen zich wèl vormen door ervaringen en omstandigheden en dergelijke. En ze kunnen ook weer groeien en zich ontwikkelen waardoor ze weer (dichter) bij hun eigen 'ik' komen.

Wat gevoeligheid betreft, ben ik het niet met je eens. Mijn paard is een supergevoelige merrie. Toen ze bij mij kwam, was ze dermate beschadigd en in zichzelf gekeerd dat haar groei en ontwikkeling echt een proces was en geen "snelle verandering".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 07:16

Kuggur schreef:
Definieer "oorspronkelijke aard"... Haha!

Het karakter zoals in aanleg aanwezig. In zoverre als het werkelijk bij de eigenaar tot uiting komt. Begrijp dat het nogal kan verschillen nav omstandigheden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 07:21

Ik heb met interesse jullie meningen gelezen. Heel erg interessant en leerzaam hoe iedereen het ervaart. De ervaring van nadya is ook boeiend. Het is idd ook omgeving-afhankelijk hoe een paard zich voelt.
De vraag kwam bij mij op omdat onze nieuwe merrie, nu 4 weken bij ons, nog erg onrustig is bij hantering. En overgevoelig richting achterhand. Wellicht vertrouwt ze ons nog niet helemaal, hoewel ze gewoon blijft liggen als je in de wei bij haar gaat zitten als ze ligt. Maar nu begint het vermoeden te rijzen dat ze ergens last van heeft. Ik heb daar in het medische topic een vraag over geplaatst. Alleen is het allemaal moeilijk te herkennen als je een paard nog niet zo goed kent. Op haar vorige stal maakte ze een beweeglijke, maar stabiele indruk en zag ik niets van de problemen met aanraking flank ed. Uiteraard krijgt ze alle tijd die ze nodig heeft. Ze heeft uiteindelijk haar hele leven bij 1 eigenaar gestaan. En wellicht vindt ze onze wei niets. Het middendeel is modderig en daar moet ze doorheen om bij de stal te komen, waar ik voer. En dat vindt ze vreselijk... een echte dame... Maar er kunnen dus veel factoren een rol spelen.
Het is boeiend te horen hoe andere het hebben ervaren