Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ik bedoel eigenlijk frappant hoe een paard zo kan veranderen. Inderdaad vergt een dominant paard een hele andere aanpak dan een bang paard en ik kan mij dan ook voorstellen dat je dus regelmatig supersnel moet omschakelen (vast niet altijd makkelijk. Ik vind het zelf tenminste steeds opnieuw een uitdaging om een paard goed te ' lezen' ) Mijn haflinger is ook leider van de groep, maar onder bepaalde omstandigheden kan hij ook heel onzeker zijn, dus ik weet wat je bedoelt.
liljebo schreef:Even een algemene vraag. De meningen hierover verschillen nogal in mijn omgeving en ik ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaring.
Hoeveel tijd heeft, volgens jullie eigen ervaring, een nieuw paard nodig voordat het zijn oorspronkelijke aard/karakter laat zien? Dan heb ik het dus over complete nieuwe stalling-wei/kudde/eigenaar.
Ik weet dus dat een nieuw paard een aardig vertekend beeld kan geven in het begin. Dat is mijn eigen ervaring. Ik ben erg benieuwd naar die van jullie...
). Hij was weer doodongelukkig op stal. Ik heb 'm vorige week tegen de adviezen van mijn DA weer buiten gezet, althans ik heb het buiten staan weer dagelijks opgebouwd. Ik kon het niet langer meer aanzien en het was wat mij betreft genoeg zo. Ik zag wel wat er van kwam. Hij staat nu gelukkig weer fulltime op het land en loopt al een week goed.
Alicia2u schreef:Ja, het kan erg lang duren, maar het kan ook opeens van de ene op de andere dag veranderen.
Ik denk dat de gevoeligheid en de mate waarin het paard met stress en veranderingen om kan gaan een grote rol speelt in karakter veandering; Een paard wat niet zo gevoelig is en evenwichtig is, zal niet snel veranderen van karakter. Terwijl een gevoelig en stressgevoelig paard juist wel snel een verandering kan doormaken.
Kuggur schreef:Definieer "oorspronkelijke aard"...