Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:16

Soms struin je door de HAW topics of rij je voorbij een manege waar je mensen ziet longeren met een pessoa tuig. Ik vind het helemaal niks zo'n touwenconstructie die achter de kont van het paard doorloopt en in verbinding staat met de mond van het paard.

Als het paard z'n achterbeen uitstrekt voelt hij dit terug in z'n mond.

Er zijn toch ook wel andere manieren om je paard te gymnasticeren, of ben ik nou de enige die het niet zo op een pessoa tuigje heeft?

RianneH

Re: Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:18

Wat jij noemt, die ruk in de mond.. Dat viel mij ook op bij dit tuig..
Heb er daarom nog steeds mn bedenkingen over. In theorie, goed gebruikt, dan zouden de katrolletjes het op moeten vangen. Maar in de praktijk..
Maar nu moet ik toegeven dat ik het met dubbele longe soms ook ondervind, wanneer ik niet goed bij de achterbenen sta maar te ver naar voren.
Ach, zo heb ieder voordeel z'n nadeel Tong uitsteken

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:23

Ik heb het helemaal niet op welke touwen contructie. Pesoa is volgens veel mensen heel vriendelijk, maar als ik kijk wat er eigenlijk gebeurt dan denk ik er toch heel anders over.

Gymnatiseren is het losmaken van het paard waarbij de spieren zich optimaal kunnen ontspannen en buigen. Elke belemering van de beweging van het paard zorgt er voor dat het paard niet kan ontspannen. Voor het oog ziet het er ontspannen uit omdat we naar het plaatje kijken, maar het paard kan zijn spieren niet optimaal ontspannen zoals je zou willen. Het paard word toch weer in een houding gezet die wij denken dat goed is voor het paard.

Gymnatiseren kan dus naar mijn inzien enkel zonder hulpmiddelen als hulpteugels en doormiddel van speciale gymnatiserende en rechtricht oefeningen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:31

Ik denk dat een pessoatuig een uitkomst biedt voor mensen die niet hun paard op de juiste manier bijgezet kunnen longeren en met een dubbele longeerlijn overweg kunnen. Het ding is elastisch, dus het paard ondervindt er niet continuë druk van.
Waar baseer je deze mening op? Waarom zou een pessoa onvriendelijk zijn? Heb je in het echt een paard gezien dat gelongeerd werd met pessoa en er last van had?
Ik zie dagelijks paarden aan een pessoa lopen, gebruikte hem ook veel voor mijn oude paard en heb er nog geen een pijn of ongemak zien vertonen.
Ken zelf fysio's en dierenartsen die het aanraden.

Vind het veel vriendelijker dan wel hulpmiddel met longeren dan ook. 95% van de Nederlandse paardrijbevolking (incluus ondergetekende) lukt het niet een paard te gymnasticeren aan de longerlijn zonder hulpmiddelen (maar dit zal wel vloeken in de kerk zijn..)

Edit, je moet overigens inderdaad wel zorgen dat die katrolletjes goed zitten. Zal eens zoeken of ik nog een filmpje op de computer heb van mijn vorige paard Patty aan de pessoa. Zij liep er echt heél ontspannen mee, terwijl het echt wel een tante was die het goed liet merken als ze het ergens niet mee eens was.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:36

Ik ben ook niet zo voor de pessoa eigenlijk.
Heb er een tijdje mee getraind, omdat het voor de opleiding ISPH in België moest, maar ben er ook niet echt een voorstander van.

Voor mijn paard werkt het niet in ieder geval, want die bleef naar het achterbontje slaan.
Ook krijgen ze bij elke pas een ruk in de mond en dat lijkt me niet prettig en erg onrustig in de mond.
De theorie achter de pessoa is leuk, maar in de praktijk vind ik het maar een onding.
Ik zie ook heel vaak dat mensen m niet op een juiste manier bevestigd hebben.
De pessoa is echt niet elastisch hoor!
Er is misschien niet continue druk als het paard zijn hoofd erachter brengt, maar het is bij elke pas onrustig in de mond, waardoor ze het bit minder snel gaan aannemen!

Met dubbele longe ben ik zelf een klungel en vind dat ook geen prettige manier om mijn paard te trainen.
Als je het kan, is het wel een betere manier van trainen dan de pessoa.

Ik longeer gewoon aan het halster zonder enige toestanden en als je een beetje goed kunt longeren en je let op je paard, kun je m ook laten ontspannen en het hoofd naar beneden brengen.
Voor mijn paard werkt dit gewoon het beste.
In combinatie met je longeerlijn en je longeerzweep kun je m aanwijzingen geven om op de juiste manier te laten buigen.

Wat ik ook nog wel eens doe om de achterhand nog meer te activeren is een longeersingel om doen en een elastische bandage om de achterhand aan de singel vastmaken.
Creatie van Linda Tellington Jones die het gebruikt bij het rijden.
Ze leren hierdoor gewoon op hun eigen benen sjouwen zonder dat het hun eigen natuurlijk beweging belemmert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 19:38

@ Miska, kun je me meer vertellen over 'de theorie' achter pessoa?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:42

Heb zelf, en mijn mede stalgenoten ook, alleen maar positieve ervaringen met de pessoa. Paarden ontspannen super en lopen heerlijk over de rug.
Rukje in de mond??? Nog niet gezien.
Tis een stuk vriendelijker als een paard wat gelongeerd word met een strak vast geknoopte slof Boos!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:47

Rukje in de mond kan je heel goed vertalen. Als het paard loopt, blijft er altijd een achterbeen achter en eentje naar voren. Het been dat achter staat staat aan de kant waar het paard op dat moment het langste is. De andere kan is een stuk korter. De katrolletjes dienen dit probleem op te lossen, door het touw in lengte te laten veranderen. Echter werkt dit lang niet zo optimaal als je zou willen.
Er is dus bij iedere pas met de achterbenen een verschil in druk in de paardenmond. Al dan niet op het bit, wel door die katrollen heen. Je zou het bijna kunnen vergelijken met zagen. \

Snapje een beetje wat ik bedoel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:50

Ik vind de pessoa eigenlijk de enige fijne hulpteugel. Normaal gebruik ik zo weinig mogelijk hulpmiddelen; geen sporen, martingaal, slof of wat dan ook, zelfs vaak geen hoofdstel of zadel. Alleen een zweepje, als verlengde van de hand. Maar met longeren gebruik ik wél af en toe een pessoatuig. Mijn paard lette nooit zo goed op zijn achterbenen, en toen werd me aangeraden om met dubbele longe of pessoa te longeren. Dubbele longe leek me wat moeilijk, dus heb ik de pessoa geprobeerd, en dat bevalt nog steeds heel goed. Hij voelt het bontje achter zijn benen, en daardoor let hij beter op waar hij ze neerzet, hij loopt wat verzamelder, en dat merk ik ook heel goed terug in het rijden.
Ik moet er wel bij zetten dat hij altijd vrij los hangt, en altijd op z'n laagst ingesteld.
Het is bij ons ook niet zo dat hij bij elke pas in de mond getrokken wordt, als het ene been naar voren stapt dan staat het andere been achter, dus het touw blijft ongeveer even strak staan.

Andere hulpteugels vind ik veel erger, vaak zie je dat mensen hun paard van voren helemaal in de krul opbinden, 'kijk, hij loopt mooi', maar de achterhand hangt er maar een beetje bij..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:50

De theorie achter de pessoa is dat het paard zich bewuster van zijn lichaam wordt, door alle touwtjes om hem heen.
Zijn achterhand wordt door het bontje gestimuleerd en leert zijn spieren op zijn voordeligst te gebruiken en de juiste houding en het bit aanneemt waardoor het met het rijden makkelijker wordt.
Alleen zijn ze met rijden erdoor geneigd dat ze te veel willen strekken met de neus naar de grond omdat ze dat aangeleerd is door die pessoa.

Maar mijn ervaring is dus er heel anders mee, want de paarden zijn geneigd om er toch meer mee op de voorhand te blijven lopen erachter te duiken door de onrust in de mond, waardoor je dat op zou moeten lossen om m meer voorwaarts te laten lopen.
Alleen is er een belemmering van voor die het paard uit zijn balans brengt en m in een te hoog tempo over zijn natuurlijke gang laat gaan.
Het lijkt misschien goed, maar dat is het in mijn ogen echt niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:55

tsja als je het zo gaat bekijken is alles met paarden onvriendelijk Knipoog

bit in de mond, halster om, iemand op de rug en ga zo maar door

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:11

Nou dat valt ook wel weer mee, het is de mens die het met verstand gebruikt of niet!

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:12

Ik ben mijn paard nu aan het rechtrichten aan de hand. Omdat hij nogal vast zat, is hij eerst los gemaakt door een veearts. Van haar mocht ik hem niet aan een lijn longeren,omdat hij dan weer vast zou komen te zitten. Ik freestyle nu met hem en hij gaat met sprongen vooruit, is veel soepeler en leunt ook niet meer op de teugels. Voor ons is het rechtrichten icm freestylen prima. Ze moeten natuurlijk wel op een manier leren wat die achterbenen kunnen. Ik ben bang hem met een pessoa toch weer vast te zetten, misschien pas als hij echt recht is of is het dan niet meer nodig of hoort het helemaal niet bij klassiek (brenderup) rijden?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:28

Ik denk dat het aan de manier ligt waarop de teugel gebruikt wordt.
Veel mensen zie je longeren, met de hulpmiddelen strak. Ik heb altijd geleerd dat deze pas invloed moeten hebben wanneer het paard niet in de gewenste houding loopt.

Dit geldt dus ook voor het passoa tuig. Ik doe hem zo vast dat mijn merrie lang laag en ontspannen kan lopen, dan hangen de touwtjes slap, echter wanneer zij der kop omhoog doet trekt dit wel in der mond ja, wat ik vertaal in druk. Op die druk gaat ze weer ontspannen en gaan de touwtjes weer slap hangen. Dit werkt ook voor de meer opgerichte standen waarin de passoa gezet kan worden.

Op deze manier zie ik het dus zeker niet als paard onvriendelijk, wanneer je het paard helemaal vastbindt waarbij er dus constant in de mondhoeken wordt getrokken vindt ik dit niet vriendelijk en werkt het ook niet bevorderen voor de ontspanning ed.

Maar dit vastzetten geldt ook voor touwtjes helemaal strak knopen, bijzets zo vast zetten dat ze alleen in de ''goede'' houding kunnen lopen of erachter, dubbele longe waar constant een mens aan hangt, allemaal net zo onvriendelijk.

In vergelijking met het bovenstaande vindt ik de passoa toch vriendelijker omdat er elastiek in verwerkt is. (In het bontje achter)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:02

Alle hulptuigen worden over het algemeen misbruikt uit onkunde door degene die het hanteert.
Dat maakt het ook zo onvriendelijk voor het paard.

Pessoa kan werken, maar niet elk paard reageert er goed op.
Ik ben ruim een jaar met de pessoa aan het werk geweest en elke x mepte mijn paard naar dat bontje.
Ze werd er eerder gespannen van, zelfs door de juiste afstelling waarbij het op zijn vriendelijkst in kan werken, onder begeleiding van de school.
Maar die wilden juist dat ik m strakker deed, want op mijn manier werkte het niet, alleen op mijn paard werkte het averechts.

Als je een goeie kijk op paarden hebt en je paard goed kan aanvoelen, kun je m zodanig begeleiden dat je geen hulpmiddelen nodig hebt.
Het is gewoon de manier waarop je je paard conditioneerd en hem op jouw aanwijzingen laat lopen.
Jammer genoeg grijpen veel ruiters uit gemakzucht en prestatiedrang te snel naar hulpteugels om ze zo snel mogelijk naar hoog niveau te kunnen krijgen, maar je paard geeft zelf wel aan waar die aan toe is.
De één pakt het sneller op dan de ander en geen één paard is hetzelfde.

Ook speelt het karakter van je paard mee, want jij kunt wel willen dressuren, maar je paard vindt het springen bijv. veel leuker. Of andersom.
Luister gewoon naar je paard, dan ben je al half op weg!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:44

Arabesk schreef:
Soms struin je door de HAW topics of rij je voorbij een manege waar je mensen ziet longeren met een pessoa tuig. Ik vind het helemaal niks zo'n touwenconstructie die achter de kont van het paard doorloopt en in verbinding staat met de mond van het paard.

Als het paard z'n achterbeen uitstrekt voelt hij dit terug in z'n mond.

Er zijn toch ook wel andere manieren om je paard te gymnasticeren, of ben ik nou de enige die het niet zo op een pessoa tuigje heeft?

Helemaal mee eens. Vroeger ook mee getraind, vond hem toevallig vanmiddag terug met paardespullen uitzoeken half uit elkaar omdat ik ergens anders touw en bont voor nodig had Bloos Grootste miskoop ooit achteraf gezien.

Een paard op de cirkel buigt door zijn gehele lijf en hals, en bij de pessoa is hij aan beide kanten gelijk afgesteld. Dus dat werkt dan niet echt mee. Verder schokt het idd in de mond bij iedere pas.

Als ik longeer doe ik dit met behulp van trainingssingel en een dubbele longe, maar goed hier moet je wel handig mee zijn anders heeft het nog weinig nut.
Ik dubbellongeer alleen wanneer het nodig is, om bepaalde delen van het lichaam te trainen en het zelf te kunnen zien vanaf de grond. Maar dan wordt er ook echt gewerkt.
Verder longeer ik niet, omdat tig keer rondjes lopen zonder daadwerkelijk wat te doen erg saai is voor het paard.... En daar doe ik ze geen plezier mee Ach gut

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:03

Kijk, hier foto's van een ander topic longeer-sessie met de pessoa.

Het is een leuk dier, maar wat ook in protest gaat en geen mooie houding aanneemt wat betreft de bedoeling van de pessoa.
Vooral de foto's van schuin vooraf genomen in de zogenaamde buiging.
Ook kruipt het paard achter de loodlijn om onder de druk uit te komen en dat terwijl de touwtjes redelijk slap hangen.
Het achterbontje hangt ook te laag en zitten de touwtjes niet tussen de benen door vastgemaakt (wat niet persé hoeft) en loopt het dier gigantisch op de voorhand!
Ondanks dat het dier redelijk voorwaarts is!
Leuke hype, maar geen goeie uitwerking in handen van iemand die er geen verstand van heeft.
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-03-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:01

Bij mijn paard werkt het wel goed. Ik heb eerst een tijd met dubbele longe gelongeerd, maar dat heb ik echt geen talent voor. Ik heb een pessoa aangeschaft en kom nu een stuk verder. Toen mijn paard rugproblemen had is dat mede dankzij goed gebruik van de pessoa (en een bezoekje aan de osteo) beter geworden. Zijn rug werd sterker en hij kon veel beter dragen.

Het elastiek achter de kont vangt veel van de schokken op als de pessoa goed is afgesteld. Ik heb nog geen rukken in de mond gezien.
Als ik longeer met pessoa dan gaat het me vooral om nagefelijkheid en goed ruggebruik in de overgangen (die ik door mijn eigen onbalans onder het zadel niet optimaal kan maken). We doen dus veel overgangen, voornamelijk op rechte lijnen. Die buiging oefen ik wel onder het zadel.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:47

Alicia2u schreef:
Het elastiek achter de kont vangt veel van de schokken op als de pessoa goed is afgesteld. Ik heb nog geen rukken in de mond gezien.
Als ik longeer met pessoa dan gaat het me vooral om nagefelijkheid en goed ruggebruik in de overgangen (die ik door mijn eigen onbalans onder het zadel niet optimaal kan maken). We doen dus veel overgangen, voornamelijk op rechte lijnen. Die buiging oefen ik wel onder het zadel.

Het zijn ook geen mega rukken, maar er is veel onrust in de mond door de bewegende achterhand ook al zit er elastiek in het achterbontje verwerkt, staat het wel met elkaar in verbinding en verdwijnt dat dus niet.
Bovendien werkt het elastiek alleen optimaal als er spanning/druk op staat (aan de voorkant) om dan schokken op te vangen, dus niet door steeds met los-vast-los-vast door de bewegingen van de achterhand.
Het is hetzelfde idee als zagen in de mond.
Dus wat doet je paard?
Die wil onder die vervelende onrust/druk uit en gaat erachter lopen.

Maar waarom laat je je paard niet inbuigen met longeren? Verward
Dat doe je wel met rijden zeg je, maar als je je paard zijn rug niet goed kan laten gebruiken door je eigen onbalans, hoe kun je m dan in hemelsnaam goed leren inbuigen als je er geen gebruik mee maakt aan de longe?
Dan werkt je onbalans bij het inbuigen onder het zadel je toch ook tegen of zie ik dat verkeerd?

Wel fijn voor je dat het bij jouw paard werkt, maar ik vind het geen prettige manier van trainen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:01

Ik heb voornamelijk nog moeite met mn balans tijdens de overgangen (met name overgangen terug in tempo, dan kom ik achter de beweging, wat ten koste gaat van goed achterhandgebruik en nagefelijkheid. en daar komt nog bij dat het voor mijn paard ook nog moeilijk is, omdat hij nog niet genoeg kracht heeft om een overgang terug op het achterbeen te maken. Dan helpt dat om dat te oefenen zonder ruiter, zodat het beter gaat als ik rijd). Wendingen ed gaan wel goed.

Het paard kan wel inbuigen met longeren, maar dat kun je niet met de pessoa afstellen, dan zou je er een dubbele longe aan moeten hangen. Ik ga dus ook niet verwachten dat de buiging perfect gaat aan de pessoa en we doen voornamelijk rechte lijnen.

Mijn paard loopt altijd mooi met neusje eruit en fijne aanleuning aan de pessoa. Dus van dat zagen en achter de loodlijn heb ik geen last. Gewoon goed voorwaarts rijden en niet te strak zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:44

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling topics van andere bokt-fora hier te bespreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:46

Het bontje zit net onder de kont en als hij zijn achterbeen uitstrekt is het niet de bedoeling dat het touw strak getrokken wordt in de mond, dat hangt hij te laag. Ik lees dat dingen met de pessoa die ik niet ervaar, vraag mij af of ze dan niet een te kleine pessoa hebben gekocht en te strak hebben ingesteld, dan kan ik het mij wel voorstellen.

Zo vind ik nl die rubber bijzetteugels ondingen, die rukken nl wel steeds in de mond, zeker nog als ze strak staan en het rubber moet meeveren. Of hij nu los of vaststaat, hij rukt steeds in de mond. Pessoa heeft katrollen waardoor het touw wordt geleid, mits de verhouding zoals hij is ingesteld klopt. Het paard moet met gemak zijn neus naar voren en op de grond kunnen brengen met het touw tussen de benen. Overigens geloof ik alleen in deze teugel als hij onderlangs tussen de benen bevestigd wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:40

russel schreef:
Het bontje zit net onder de kont en als hij zijn achterbeen uitstrekt is het niet de bedoeling dat het touw strak getrokken wordt in de mond, dat hangt hij te laag. Ik lees dat dingen met de pessoa die ik niet ervaar, vraag mij af of ze dan niet een te kleine pessoa hebben gekocht en te strak hebben ingesteld, dan kan ik het mij wel voorstellen.

Dat dacht ik ook net. De verschillende paarden die ik gezien heb die gelongeerd werden met pessoa ontspanden zich allemaal en lieten lekker de rug los. Geen rukken in de mond gezien, die ik wel zie als ik met dubbele longeerlijn longeer en ik laat de longeerlijn achter de kont langs gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:12

Eerlijk gezegd vind ik een pessoa ook geen fijn idee.
Ik longeer liever met dubbele longe. Daar heb ik les in gehad (want het is in het begin inderdaad niet simpel) en heb ik ook de goede spullen voor ter beschikking.
Het grote voordeel daarvan vind ik ook dat je makkelijk wat meer variatie in het werk aan kunt brengen.

Aan mijn paard kun je ook zien dat het hem goed doet, dus waarom dan een pessoa?
Al lezende krijg ik bijna het idee dat een pessoa iets is voor luie mensen die geen zin hebben om te investeren in het leren longeren met dubbele lijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:14

Dubbele longe moet je kunnen, dat is met veel gevoel, je bent nl heel erg sterk en voor je het weet trek je een paard helemaal op zijn kop.

Ik longeer veel met pessoa, lang - laag en mijn paard loopt heel erg ontspannen met neus over de grond met actieve achterhand, alleen daarvoor doe ik het, dat hij over de rug loopt, zijn rug los laat en op deze manier beweging krijgt, onder het zadel is het niet een fijn paard te rijden en doe ik alleen gewoon wat bosritten maken, pessoa is om rugspieren te trainen voor mij. Stelling vragen met dubbele longe zou fijn zijn, maar met 2 longeerlijnen vind ik dus al weer fout, dat zou ik dan met een echte dubbele longe willen doen, en dat vind ik weer een te grote uitgave om even te gaan oefenen, want met dat oefenen kan er dus heel veel fout gaan zonder begeleiding.