'Verpesten' met pessoa, afstellen pessoa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

'Verpesten' met pessoa, afstellen pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 14:32

Ik heb gisteren een pessoa gekocht, en vandaag heb ik hem voor het eerst gebruikt. Pessoa eerst alleen het bontje vastgemaakt, maar dat vond ze niet eng (ik longeer ook wel eens met dubbele longe). Na een kwartier werken heb ik hem vastgemaakt en een beetje versteld. Daarna 10 a 15 minuutjes ermee gelongeerd. Ze was heel braaf en liet zich goed zakken.

Vorstin heeft last van haar rug, en van de fysio mocht ik een tijdje niet rijden. Gisteren heb ik voor het eerst weer gereden, maar vandaag was haar rug weer wat harder dan gisteren, dus voor ik wil gaan rijden wil ik haar rugspieren wat beter gaat trainen. Op zich had ik geen problemen met het uitvinden hoe de pessoa nou moest, ik heb er een handleiding bij.
Ik wil hem momenteel vooral op de lage stand gebruiken, zodat Vorstin haar rug goed gebruikt.

Op bokt hoor ik vaak dat je een paard helemaal kan verpesten, als je de pessoa niet goed afsteldt. Nu vraag ik me af: Hoe dan? Als je de pessoa vastmaakt als in de gebruiksaanwijzing staat, hoe kan je het dan verpesten? Ik weet namelijk zelf ook niet helemaal hoe ik hem moet afstellen qua lengte van de lijn van de kont naar de mond. Helaas heb ik niemand die mij kan helpen, want ik ben de enige op stal die een pessoa heeft. De rest kent het niet, en is er een beetje sceptisch over.
Hoe moet ik er nou achterkomen of hij goed afgesteld staat? Moet ik misschien de fysio om hulp vragen?

EDIT: Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en topics over de pessoa gelezen, maar ik kon geen antwoord vinden op mijn vragen

Judje

Re: 'Verpesten' met pessoa, afstellen pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:19

Het is belangrijk dat het paard zijn hoofd nog voor de loodlijn moet kunnen houden met Pessoa, zodat het paard zijn hals (zeker wanneer je gaat voor lang en laag/vw-nw, zoals je het noemen wilt) goed kan strekken, maar toch mooi nageeft.

Wanneer je een paard met de Pessoa in een houding dwingt, blijft er spanning in de hals en zal het paard zijn halsspieren niet lengen, maar juist aanspannen en verkorten. Dit zal doorwerken via de rug naar de gehele achterhand. Het paard zal dan dus juist vaster gaan zitten in de spieren, minder zijn rug gaan gebruiken en dus is zijn achterhand dan ook minder mooi aangesloten, wat vaak resulteert in een korte pas van de achterbenen.

Voor hulp met Pessoa: misschien is het een idee om je instructrice een keer te vragen of zij er ervaring mee heeft, of anders kan je via bokt (of andere bronnen) ook andere instructeurs en andere ervaren paardengebruikers vinden, die je kunnen helpen. Wil je de 'slagroom op het toetje', dan kan je natuurlijk altijd naar Lammert Haanstra gaan.