[AR] Liever hengst of ruin voor de wagen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabinejoey

Liever hengst of ruin voor de wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 12:48

Hallo,

Ik ben op het moment de mogelijkheden van mijn ponyhengst "Lucas" aan het bekijken.
Lucas is een kruizing tussen GGK Haflingerhengst Midas hfk165 en mijn NewForest schimmelmerrie.

Afbeelding

Hij wordt deze zomer 3 jaar en er is helaas een grote kans dat ik hem moet gaan verkopen,
ivm teveel kosten. Ben dus nu even aan het kijken hoe ik hem het beste kan gaan opleiden.
Zelf heb ik weinig verstand van aangespannen rijden (zal daar dan ook niet zelf aan beginnen),
maar door zijn bouw en achtergrond (zijn vader loopt Z-mennen) lijkt hij me daar ook erg geschikt voor.. Hij is nu nog hengst.

Maar nu mijn vraag!! Wil je als menner liever een hengst of een ruin voor je wagen?
Of is dit echt erg persoonsgebonden?

BlackDevils

Re: Liever hengst of ruin voor de wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:12

Als hij niet lastig is zou ik hem gewoon hengst laten.
Wanneer mensen liever een ruin willen is dat altijd nog te realiseren...

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 13:26

Hij is niet erg lastig gelukkig, maar vind het wat sneu dat ie straks als hengst alleen in een landje moet staan..

Maar zou jij liever een hengst voor de kar willen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:39

Maakt mij niet uit, als het maar een braaf beest is.

Ik heb alles voor de wagen gehad(zelfs merries en hengsten samen in het span), maar ik geef de voorkeur aan een paard wat netjes luisterd en is op gevoed.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:12

volgens mij is het gewoon persoonsgebonden en licht het ook aan het karakter van het paard hoe hij is in de omgang en naar andere paarden toe.

Kan begrijpen dat je niet graag een hengst voor de kar hebt die gaat showen als hij merries ziet dat is niet echt leuk voor de kar.

ik zelf heb altijd liever een ruin merries kunnen wel eens *pis* merries zijn en hengesten kunne ook zo hun streken hebben (ruinen uiteraard ook hoor) maar heb zelf liever een ruin Vork

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:18

Wij hebben ook alle drie de smaken gehad, en ruinen zijn vaak wat geliefder voor de sport. Onze hengst was in het tuig echt superbraaf, daarbuiten wel echt hengst. Hij kan op stal wel naast een ander staan, maar dan wel met tralies tot boven aan toe. In de wei loopt hij nu naast een ruin, met een flinke corridor ertussen. Ik zou de castratie alleen al voor de kosten aan de koper overlaten, kost op deze leeftijd toch gauw een paar honderd euro omdat het liggend moet gebeuren. En het is niet ongebruikelijk dat je een driejarige hengst koopt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:51

Marmot schreef:
Wij hebben ook alle drie de smaken gehad, en ruinen zijn vaak wat geliefder voor de sport. Onze hengst was in het tuig echt superbraaf, daarbuiten wel echt hengst. Hij kan op stal wel naast een ander staan, maar dan wel met tralies tot boven aan toe. In de wei loopt hij nu naast een ruin, met een flinke corridor ertussen. Ik zou de castratie alleen al voor de kosten aan de koper overlaten, kost op deze leeftijd toch gauw een paar honderd euro omdat het liggend moet gebeuren. En het is niet ongebruikelijk dat je een driejarige hengst koopt.

hmm snap even niet waarom het dan duurder is Verward staand of liggend kost net zoveel hoor alleen is het duurder als het in de kiniek moet gebeurden Vork

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:54

Wij hebben hengsten, ruinen en merries in het enkelspan lopen, de hengsten zijn ook goedgekeurde dekhengsten. Alles wat bij ons als hengst geboren wordt, worden voor hun 2e gecastreerd. Mits ze perfect zijn voor een keuring. Hengsten hebben toch altijd wel een specialew behandeling nodig.

In jou geval zou ik hem laten ruinen, zeker gezien zijn kruising.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:56

Ik ken mensen die hebben een haflinger hengst met 5 merries in het span gehad ging prima.
Maar ik denk dat het verschild kwa karakter
en hoe goed die luisterd enzo

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:14

liberty schreef:
In jou geval zou ik hem laten ruinen, zeker gezien zijn kruising.

Hier heeft Liberty zeker wel een punt, maar lijkt me meer een zorg voor de volgende eigenaar en niet voor jou. Lekker als hengst te koop zetten, niet die casteratie op je hals halen als hij toch verkocht moet. Potentiele kopers zien zelf ook wel in dat ze hem zelf kunnen laten ruinen als ze dat graag willen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:27

Ik heb onze schouwhengst na een jaar mennen laten castereren.
Jorrit was niet lastig tijdens het rijden maar tijdens het optuigen moest ik altijd goed opletten.
(Hij houdt nog steeds niet van poetsen e.d dus dat is niet verbeterd Duivel )

Ik heb hem laten castereren omdat ik van plan was om met hem naar de les te gaan en wedstrijden te gaan rijden. En dan vond ik het risico om hem hengst te laten te groot..

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:47

Ik men met 2 dekhengsten, welke super zijn voor de wagen. Met inspannen moet ik wel opletten, want datn zijn ze nog weleens afgeleid.
Mijn ervaring is, dat men liever een ruin heeft dan een hengst en idd dan kan die gewoon met andere paarden samen in de wei, als die hengst blijft komt hij idd apart te staan.
PS, vind het een mooie pony!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:57

confetti schreef:
.
PS, vind het een mooie pony!

Dat wilde ik ook nog even zeggen Haha!