wat afwisseling in of naast het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

wat afwisseling in of naast het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:40

hallo bokkers,
Wie kan ons helpen, mijn paard is bij de osteopaat geweest en nu kunnen we 4 weken niet rijden.
Ze zat vast in haar rug en nu moet ze spieren opbouwen in de achterhand en naast het longeren oefenen we schouderbinnenwaarts aan de hand.
Maar nu willen we graag wat meer afwisseling, heeft iemand ideeen?

Judje

Re: wat afwisseling in of naast het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:18

Wandelen!
Ik vind het echt super! Het is goed voor het wederzijds vertrouwen en niet alleen goed voor de conditie van je paard, maar ook nog eens ERG goed voor je eigen conditie!
Het is namelijk goed voor paarden om niet alleen rondjes te tollen, dus vandaar dat ik veel wandel. Ook stukken aan de hand draven, stilstaan, achterwaarts (als je paard dat al mag) kan je oefenen.

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:59

Wandelen vindt ik zelf ook erg leuk om te doen!!
Als je toch wilt longeren kan je bijvoorbeeld leuker maken door balkjes op de cirkel te leggen of een caveletti.
Ook zijn overgangen goed om te oefenen(en zo kan je meteen de gehoorzaamheid van je paard weer wat verfijnen).
Fietsen of steppen met je paard is ook een optie.

Succes ermee!

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:54

je zou, je paard door pionnen en dergelijke heen kunnen longeren, over een zeil heen, zelf op een hoger krat, specikuip gaan staan en zo longeren, allemaal methodes van emiel voest staan ook in boeken van hem , doe het zelf ook elke week met mijn 4- jarige vindt hij erg uitdagend en leuk

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 02:03

Bergjes wandelen. Goed voor beide achterhanden Knipoog
Longeren aan dubbele lijnen, kun je veel achtjes doen.. Ook goed voor eigen conditie!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:48

Werk aan de lange lijnen, dan kun je toch dezelfde oefeningen rijden als je doet met gewoon rijden, kun je je paard onbelast voorbereiden op het rijden voor straks.
Erg leuk om te doen en paarden worden er erg ijverig van is mijn ervaring.
Je kunt beginnen met het paard leren dat hij voor je uit moet en zo het basiswerk beginnen, stap en draf voltes gebroken lijnen en dat kun je zo ver uitbreiden als je wilt. Ik doe inmiddels alles aan de lange lijnen, stap draf galop, schouder binnen- buiten- travers, zelfs de piaffe. Leuk om als afwisseling naast het rijden te hebben en erg handig om nieuwe oefeningen aan te leren als ze onder het zadel niet zo soepel gaan.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:25

Ik zou ook lekker gaan wandelen en daarnaast is een soort schriktraining ook wel leuk om te doen (over zeilen lopen e.d.). Lange lijnen lijkt mij ook wel leuk, alleen mijn verzorgpaard heeft ontdekt dat als hij twee keer draait je geen controle meer hebt... (hij is wel slim... Tong uitsteken)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:33

evdpanne schreef:
Lange lijnen lijkt mij ook wel leuk, alleen mijn verzorgpaard heeft ontdekt dat als hij twee keer draait je geen controle meer hebt... (hij is wel slim... Tong uitsteken)

Daar heb je truukjes voor he... dat is op te lossen! Knipoog

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:30

Hoi, bedankt voor alle tips,
Een boel dingen doe ik al, soms bouw ik de bak even om tot schrikparcours, dat vindt ze wel grappig en voor wat lekkers doet ze bijna alles. Vork
Schouderbinnenwaarts laat ze nu ook "los" zien komt ze echt voor me showen; kijk mij, kijk mij Go jij! Go jij! ,echt leuk.
hoe begin je met naast de fiets lopen? ik vind dat wel eng, hoe hou je dan controle?
De lange lijnen wil ik graag eens uitproberen maar hoe begin je daar mee? Twee longeerlijnen?
weten jullie nog echt spieropbouwende oefeningen?
Bergjes hebben we hier echt niet, ik woon in flevoland Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:54

Schriktraining is heel goed en ook een leuke afleiding maar ik vraag me af of dat voor dit paard zo goed is. Onverwachte bewegingen kunnen blessures geven bij paarden die herstellend zijn. Ik zou hier dus even voorzichtig mee zijn met dit paard.

Wandelen vind ook ik een goede optie. Wij doen het zelf in ieder geval wel. Bij een oude pony gingen we wel eens met de skelter maar het is de vraag of het paard daarvoor geschikt is. Die pony kende dat precies en vond het helemaal geweldig. Ik ben op dit iedee gekomen omdat ik vanaf de skelter de bewegingen van de pony goed kon waarnemen De pony had toen ook een blessure. MIsschien is fietsen een alternatief als het paard het kent of heel braaf is. Belnagrijk blijft bij dit soort dingen dat het wel verantwoord moet zijn, ook voor medeweggebruikers.