probleem met naar binnen vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ulivi_

probleem met naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:25

Ben sinds de zomer bezig met mijn 6-jarige merrie zadelmak maken/inrijden. maar nou heb ik met longeren een probleempje;
ik longeer meestal zonder zweep, zo is het haar voordat ik ermee begon ook aangeleerd en ze is luistert dan ook goed naar je stem, maar het probleem is dat ze geen 'echte' rondjes loopt. maakt niet uit waar in de bak ik longeer ze trekt altijd enorm 1 kant op (wel altijd steeds zelfde richting op = uitgang bak/stal) en aan de andere kant snijdt ze de bocht dan als het ware af. hierdoor loopt ze ook niet in een grote volte om me heen maar wordt de volte steeds kleiner. dit proberen op te lossen met een zweep erbij heeft geen zin. al vaak geprobeert maar zo'n zweep maakt op haar gewoon geen indruk. heeft iemand misschien tips om dit te verbeteren?

poeka

Re: probleem met naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:46

kun je niet een keer een les nemen. mischien kan iemand je dan helpen.. en ervoor zorgen dat ze dat dan afleert.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:15

misschien kun je balkjes op de grond neerleggen op de plek waar ze naar binnen valt... Mijn verzorgpaard ging daar dan altijd omheen... Dat je een soort van rondje afbakend waar ze omheen moet lopen... Misschien dat het werkt...

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:20

Citaat:
misschien kun je balkjes op de grond neerleggen op de plek waar ze naar binnen valt... Mijn verzorgpaard ging daar dan altijd omheen... Dat je een soort van rondje afbakend waar ze omheen moet lopen... Misschien dat het werkt...

Denk dat ik dit maar eens ga proberen!
Bedankt voor de reacties iig!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:47

Het heeft vaak ook te maken met je eigen positie. Hoe reageert ze op jouw eigen lichaamshouding? Je kan proberen om, wanneer ze naar binnen valt, je groot te maken en evt een stap naar voren te doen. Zo gebruik je jouw eigen positie en lichaamshouding om haar te laten weten dat ze op zij moet. Werkte bij mij prima Lachen Is even oefenen en kost wat moeite om het jezelf aan te leren om op je eigen positie en houding te letten, maar dan heb je ook wat Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 01:24

Officieel wordt je geleerd dat je stil hoort te staan met longeren.
Met dergelijke problemen wil het nog wel eens helpen om schuin achter je paard (in een hele kleine cirkel) toch rondjes te lopen, zodat je hem als 'drijvende hengst' naar buiten en naar voren stuurt. Als je dan zachter wilt gaan o.i.d. kan je dan juist je cirkel verkleinen en zorgen dat je meer aan de voorkant van het paard terecht komt en je dan groot maakt, zodat je hem als 'leidende merrie' laat stoppen (niet dichterbij komen geef je dan eigenlijk aan). Ik vind het goed werken, zeker wanneer je de drijvende hulp van de zweep niet gebruikt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:23

@ judje; zo heb ik het gister inderdaad ook gedaan. Bij mij weet ie dondersgoed hoe longeren werkt, maar doordat ik een tijdje parelli heb gedaan ( en daarmee hem heb aangeleerd dat ie altijd twee ogen naar mij moet richten ) lukte t voor geen meter en kreeg ik m niet van mij af. Ben dus idd bij de achterhand gaan staan en hem gaan 'drijven'. Werkte prima Lachen

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:00

Thanks voor de reacties!
Zal idd is even goed opletten hoe ik er zelf bij sta als ik aan het longeren ben, zal vast nog wel een stuk kunnen verbeteren Knipoog ik ga t van de week gelijk eens uitproberen!