[AR] schoftje ligt op schoft, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

schoftje ligt op schoft, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:46

Doordat mijn pony nogal wat kilo's is kwijtgeraakt het afgelopen jaar ligt het schoftje nu bijna op haar schoft. Dat is natuurlijk niet okee en daarom vraag ik me af hoe ik dat op kan gaan lossen zonder een hele nieuwe te kopen. Kan ik bijvoorbeeld de kussens op gaan laten vullen? Of is een lamsonderlegger zoals deze http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=3147 voldoende? Of heeft iemand anders nog een waanzinnig goed idee? Alvast bedankt.

Nouvel

Re: schoftje ligt op schoft, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:24

Als je verwacht dat je schoftje wel weer zal gaan passen zou ik het tijdelijk op proberen te lossen met een goede zachte en wat dikkere onderlegger.

Als je pony niet meer breder zal worden zou ik toch voor een andere oplossing gaan.
Misschien kun je dit schoftje nog aan laten passen door een tuigmaker, maar waarschijnlijk is het model (beugel) gewoon wat te wijd, en dan zal je toch voor een ander tuig moeten gaan...

Wij hadden hetzelfde probleem met ons vorige tuig en mijn merrie met smalle rug en hoge ruggegraat.
Ik heb nu een ander tuig met een smaller schoftje en dat past beter.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:04

mag ik vragen welk merk en welke maat schofttuig je hebt? daarna kan ik je verder antwoord geven Knipoog

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:20

In veel schoftjes zit een stalen plaat, welke door een zadelmaker / tuigmaker op maat gesteld kan worden. Ook kunnen de kussens aangepast worden

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:14

diesel_ schreef:
mag ik vragen welk merk en welke maat schofttuig je hebt? daarna kan ik je verder antwoord geven Knipoog
Nou dat zal best ontzettend onwetend van mij zijn, maar ik heb mijn tuig gelijkertijd met mijn koets bij Hans van der Mee gekocht, hij is het komen passen en toen paste het prima. Nooit naar een merk of maat gevraagd Bloos Is er een manier waarop ik dat kan opmeten?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:17

Gewoon even naar een tuigenmaker gaan, die kan je zo vertellen of het schoftje vermaakt kan worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:02

Marmot schreef:
Gewoon even naar een tuigenmaker gaan, die kan je zo vertellen of het schoftje vermaakt kan worden.

En als dat niet mogelijk is kan je er een onderlegger onderleggen.
En als dat niet voldoende werkt, zal je op zoek moeten naar een ander schofttuig.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 08:56

Dank jullie wel.

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:14

Bij een onderlegger blijft er druk op de schoft, al is het minder. Het schoftje heeft echter een kamer om de schoft van het paard vrij te houden, zodat er geen druk op komt én het niet kan schuren.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:24

vind het bontje eronder persoonlijk een slecht idee, net wat chestnut89 zegt, het schoftje blijft hetzelfde je legt er alleen wat onder waardoor je het probleem niet meer ziet, alleen drukt het schoftje nu door de onderlegger heen, misschien krijg je hierdoor niet direct schuurplekken maar lijkt me wel dat je pony er op den duur drukplekken van krijgt. Mijn mening, als je je paard of pony aan het werk wilt zetten zorg dan dat hij dit met optimaal materiaal kan doen, je gaat zelf ook niet hardlopen op te kleine schoenen.