Longeren bij IJslander anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Longeren bij IJslander anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:42

Mijn vriendin en ik hebben een kleine discussie. We rijden allebei op IJslanders, ik heb een eigen IJslander. Verder gaat zij vaak naar de paarden van haar oom. Ik weet niet welk ras dat is, het zijn in ieder geval echt 'grote' paarden. Die staan voor de kar en worden nooit gereden, maar mijn vriendin longeert ze altijd.
Nu heb ik een probleem met longeren. Bij mijn ouder verzorgijsco's lukte het altijd, omdat deze erg braaf waren en gewoon zonder lijn liepen. Ik probeerde vorige maand mijn eigen paard te longeren, iets wat híj al zo'n 12 jaar niet heeft gedaan. Ik had hem aan de lijn, aan een halster, met een zweep erbij. Hij snapte de bedoeling wel en begon te draven. Tot ik mezelf ophing in de draad en struikelde over mijn eigen zweep, wat al na een minuut gebeurde. Ging dus niet zo goed. Ik ben daar ook gewoon een kluns in hoor. Maarja, paardje had dat door en besloot te staken.
Nu heb ik de hulp van mijn vriendin ingeschakeld en gevraagd of zij het een keer wil proberen, omdat zij veel meer ervaring heeft dan ik en ook niet zo onhandig is. Bovendien kent ze mijn paard goed.
Mijn vriendin reageerde nogal twijfelachtig. Zij beweert namelijk dat het longeren van IJslanders op een andere manier moet dan bij 'grote' paarden. Wie heeft er gelijk?

ellepel

Re: Longeren bij IJslander anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:45

wat moet er anders dan volgens haar?

naar mijn idee worden alle paarden op dezelfde maneir gelongeerd

xLiisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:48

Naar mijn idee worden ze gewoon op de zelfde manier gelongeerd.
Ik zou niet weten hoe anders xD

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:57

Zou ook niet weten wat er anders zou moeten bij het longeren van een ijslander tov. een "normaal" paard. Mede naar aanleiding van je topic over het staken bij het buitenrijden, krijg ik de indruk dat de kern van je problemen met hem zit in dat op dit moment de gezagsverhoudingen tussen jou en Tjal verstoord zijn. Zolang dat niet opgelost is, zullen de consequenties daarvan zich op de meest onverwachte momenten en manieren blijven manifesteren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:00

Mijn Þómas longeer ik gewoon als elk 'normaal' paard. Hij doet stap, draf, galop, versnellen, vertragen, halthouden, van hand veranderen.

Zelf gaat mijn voorkeur trouwens uit naar gewoon los in een longeerring, dan heb je dat gedoe met de lijn niet. Laatst gebeurde daar wel iets grappigs mee. Mijn nieuwe IJslandse aanwinst Fagri-Bófi keutelde los achter me aan naar het midden van de cirkel, deed z'n neus omlaag, pakte de longeerzweep tussen zijn tanden en zette een hoofd op dat zei: 'zooooooo nu mag jij even rondjes gaan rennen'. Haha! Haha!

Edit: het enige verschil dat ik trouwens wel heb gemerkt is dat er vrij veel ijslanders zijn die simpelweg totaal geen lol beleven aan longeren. Zo zijn er volgens mij ook een boel die bakwerk stom vinden.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:29

Ijslanders zijn slimmer, proberen meer uit. Je moet constant consequent zijn. Grote paarden hebben van nature meer vluchtangst dan ijslanders heb ik altijd het idee.

Bovendien zijn ijslanders altijd ene stuk onafhankelijker en zelfstandiger vind ik. Ja ik vind dat er wel verschil zit. Heel zwart wit zijn, goed of fout, geen grijze gebieden laten ontstaan want dan gaan ze met je aan de loopt.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:50

Hoi,

Denk niet dat je ijslanders anders moet longeren,, het zijn ook gewoon pony's

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:59

Maar zo zijn er toch wel verschillen tussen elk ras? Een Arabier bijvoorbeeld is schichtiger, dus dan moet je geen onverwachte bewegingen maken, een shet is weer uit luier en moet je aanpakken...
Over het algemeen lijkt het me niet erg anders (al heb ik mijn verzorgijslanders nooit gelongeerd). Bij elk paard zijn er natuurlijk wel dingen waar je op moet letten, maar geen drastische verschillen lijkt mij.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:10

Ik vind ook niet dat er verschil is! Skott longeer ik elke week en ik voordat ik Skott heb ingereden veel grote paarden gelongeerd! ijslanders proberen je meer uit dat is wel zo (iig mijn evaring) maar verder nee geen verschil..
Succes

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:49

EricPrast schreef:
Zou ook niet weten wat er anders zou moeten bij het longeren van een ijslander tov. een "normaal" paard. Mede naar aanleiding van je topic over het staken bij het buitenrijden, krijg ik de indruk dat de kern van je problemen met hem zit in dat op dit moment de gezagsverhoudingen tussen jou en Tjal verstoord zijn. Zolang dat niet opgelost is, zullen de consequenties daarvan zich op de meest onverwachte momenten en manieren blijven manifesteren.

Daarom wil ik juist beginnen met longeren. Maar het steigeren lijkt verholpen te zijn en hij is een stuk minder schrikachtig. Dus daar ben ik al heel blij mee. Het valt voor hem natuurlijk ook niet mee om na 12 jaar tussen de beginners te sjokken en nu vaak alleen op pad moet. Ik denk dat ik in het begin iets te veel van hem gevraagd heb.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:11

Er zit geen verschil in met normale paarden. Je longeert IJslanders precies het zelfde. Alleen kan het zijn dat ze er een andere gang laten zien. Bijv. Tolt ipv draf. Maar verder geen verschil hoor! Ik longeer ze hier ook regelmatig. Longeer ze eigenlijk altijd met de pessoa maar soms ook wel met touwtjes.