Hoe laat ik haar langer op haar achterbenen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe laat ik haar langer op haar achterbenen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:12

Mijn pony kent al een paar jaar het steigeren, (heeft het nooit tegen me gebruikt) ze doet het erg goed, máár, ze komt omhoog, en daarna gelijk weer naar beneden, ze blijft zegmaar niet staan...

Ik heb het idee dat ze te veel gefocust is op het snoepje dat erna volgt. Ik heb de snoepjes al geprobeerd af te bouwen, en over te gaan op een stembeloning en een kriebel, maar daar neemt ze geen genoegen mee, en voert dan geen opdracht uit.

iemand tips?

Cassidy

Re: Hoe laat ik haar langer op haar achterbenen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:19

Ik heb de neiging om alle steigertopics weer eens naar voren te halen, maar doe het toch maar niet. Als jij zegt dat het gecontroleerd gaat, wil ik je even uit je droom helpen. Als een pony gecontroleerd steigert, blijft hij namelijk staan. En om te blijven staan, moet de achterhand sterk genoeg zijn.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:19

Dat is ook wat ik kan zeggen, de kracht komt uit de achterhand, gepaard met balans.
de paarden die je ene supergecontroleerde `levade`ziet maken zijn de hengsten van de spaanse rijschool, en de lippis en friezen die je in diverse shows ziet. vak toch wel de meer barokke paarden.

Ik merk in mijn pony steeds meer dat hij de kracht in de achterhand krijgt ( door rijtechnische oefeningen) om wat beheerster te steigeren.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:32

uit m'n droom helpen? Wat klinkt jouw antwoord onaardig zeg!

Ik vraag om hulp, krijg ik een " snauw"
Ik heb het idee dat ze het alleen om het snoepje doet en het eigenlijk afraffelt, ik heb er een filmpje van maar weet niet hoe ik het op de computer krijg.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:37

qt_shetties schreef:
uit m'n droom helpen? Wat klinkt jouw antwoord onaardig zeg!

Ik vraag om hulp, krijg ik een " snauw"
Ik heb het idee dat ze het alleen om het snoepje doet en het eigenlijk afraffelt, ik heb er een filmpje van maar weet niet hoe ik het op de computer krijg.

Ten eerste ben ik het eens met de bovenstaande antwoorden.

Daarnaast als en dan bedoel ik echt als, want weet zeker dat het probleem ergens anders ligt, het dier het alleen voor de beloning doet moet je gewoon niet belonen want oefening is niet goed uitgevoerd. Als jij beloont beloon je de oefening en is die dus goed en zal het dier het herhalen omdat hij denkt dat hij goed bezig is en beloning krijgt.

Daarnaast zoals bovenstaande antwoorden is de achterhand gewoon niet sterk genoeg om te blijven staan. Daarbij denk nog eens goed na of je, je paard écht wil laten steigeren Nagelbijten / Gniffelen

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:40

lijkt mij inderdaad ook geen goed idee om je paard te leren stijgeren ik heb een pony die heeft ook bij de vorige eigenaar leren steigeren ze deed het alleen waarneer de eigenaar het zei maar toen wij haar kochten begon ze telkens te steigeren nou ik kan je vertellen dat dat niet leuk is als je 12 jaar bent:S

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:17

Ja, maar qt_shetties geeft aan dat haar pony het niet tegen haar gebruikt, dus ik denk dat het stijgeren op commando geen kwaad kan. Het is naar dat je dat hebt meegemaakt, twilight10. Gaat het nu beter?

Ik zou inderdaad ook niet meer belonen, ook al is dat lastig, aangezien je dat al een paar jaar wel doet. Succes ermee.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:22

Inderdaad pas belonen als je paard 1 seconde omhoog is gebleven, dan 2 seconde etc. Als hij dus direct terug naar beneden komt niet belonen, maar direct opnieuw vragen. Na een paar keer zal hij gaan zoeken wat hij moet doen om toch beloond te worden, en een seconde blijven staan, dan direct belonen!

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:01

elk paard gaat zowieso naar omhoog,
en blijft een aantal sec staan,

het is de kunst om je paard te leren blijven staan gedurende 10 -15 tal seconden.
volgens mij bedoeld de ts DAT

zelf al eens een fries zien staan op zijn achterbenen en die zo een rondje maakte, was knap hoor!

edit@ je kan ook onmogelijk een Mezair met een Levade vergelijken he

bij de Mezair blijven ze zowieso minder lang staan dan bij de Levade

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:29

ik weet niet of je met een clicker werkt? zoja, dan click je pas als je vind dat hij lang genoeg heeft gestaan, niet gewacht oip de click? geen beloning

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:19

het is niet zo dat de pony elke dag VD doet, en dus moét steigeren, we pakken de VD heel af en toe op voor de afwisseling, uiteraard is dit niet alleen steigeren, maar doen we elke keer een stukje basis training, ze kan op het blok staan en een voetje geven.
De pony heb ik al vanaf de geboorte, de oefening steigeren kent ze al heel lang, maar om het nu wat beheerster te proberen heb ik dus wat tips nodig.

zoals florrtje al zegt "het is de kunst om je paard te leren blijven staan gedurende 10 -15 tal seconden.
volgens mij bedoeld de ts DAT"

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:20

@ciska_sando: ik heb een clicker, maar nog nooit mee gewerkt,