Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cowgirl schreef:Zelf vind ik een concours wagen niet echt fijn rijden. Leuk voor in de bak voor de lessen maar daar blijft het dan ook wel bij.
Heb je al eens nagedacht over een luxe 2 wieler met vering? Die zijn zeker niet te zwaar en handig in omgang.
De prijzen verschillen nog wel maar neem van mij aan dat een beetje comfortabel rijden wel erg fijn is.
Je kunt het beter in één keer goed doen, dan geld uitgeven aan iets wat totaal niet bevalt of waar je alleen maar stukjes van overhoud na één keer over een boomwortel stuiteren

SuSEQ schreef:Belangrijk voor een tweewielertuig is dat de riem waar de lichtogen aanhangen , kan schuiven op/door het schoftje, zodat deze op verschillende hoogte kunnen hangen. Dat heb je niet bij een tuig voor een vierwieler.
Groeten, SuSEQ
Chestnut89 schreef:Waarom? als ik vragen mag.
SuSEQ schreef:Chestnut89 schreef:Waarom? als ik vragen mag.
Omdat de de wagen dan ook kan rollen, zonder daarin het paard te storen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je met je ene wiel hoger zit dan het ander, zoals gebeurt als je zijdelings op een helling rijdt. Verder zijn lichtogen groter dan brancardbeugels en klemmen ze de bomen niet vast, waardoor de wagen meer bewegingsvrijheid heeft. Bij een tweewieler is de mogelijkheid tot bewegen cruciaal om het paard zo weinig mogelijk te storen in zijn balans.
Groeten, SuSEQ
Chestnut89 schreef:maar als ik met mijn vierwiellige wagen over een scheef pad ga gaat mijn inspan ook scheef, is toch precies hetzelfde.
BlackDevils schreef:Vaak heeft de draagriem ook wel zoveel weerstand door de kamer van het schoftje dat het toch niet schuiven zal.
Theoretisch heeft SuSEQ wel gelijk maar tegenwoordig niet noodzakelijk meer.
Het pad is daar namelijk te smal om een koets goed door te laten en dat los ik dan op door half op het talud te rijden. Da's toch meteen een hoogteverschil van om en bij de 30 cm. Natuurlijk doe ik dit alleen met de tweewieler; de vierwieler gaat waarschijnlijk op z'n zij.