Longeren met 2 lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Longeren met 2 lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:29

Hallo,

Ik heb een vraagje, op dit moment longeer ik mijn pony aan een longeerlijn. Ik hoor goede verhalen over het longeren aan 2 lijnen, maar is dit ook beter?
Hoe kan je de lijnen het best bevestigen zonder longeersingel maar met zadel? Loopt de 2de lijn achter de kont langs of eroverheen, en gebruik je wel of geen bijzet?
Alvast bedankt.

Groetjes Anniek

fannetje

Re: Longeren met 2 lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:04

ik longeer met dubbele longeerlijn, deze kun je kant en klaar kopen. voorste deel is rond koort, zodat hij makkelijk door de ringen glijdt. Ik gebruik altijd een longeersingel, maar zorg er wel voor dat de onderste tingen wel laag genoeg zijn. Je kunt zowel achter de kont langs als boevenlangs gaan, ik geef voorkeur aan achterlangs zodat je de achterhand kunt begrensen.
Met dubbele longe is beter, omdat je zo de druk verdeelt en je paard beter in goede stelling en buiging krijgt, met enkele longe wil dit niet altijd lukken, omdat je de druk niet kan voelen die een paard geeft op het bit. Ik gerbuik wel een staartriem bij mijn longeersingel, zoadt hij niet naar voren schuift, als hij er wel even aan gaat trekken, maar verder niets anders dan een hoofdstel.

veel succes

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:18

mijn paard is gister avond voor het eerst in dubbele longe geweest .
heeft jou paard ooit al eens in de dubbele longe gelopen ?
dan zou ik er in iedergeval iemand bij halen die er verstand van heeft tenzij je een paard hebt dat heel cool in de kop is.

mijn instructrice heeft die van mij dus gister gedaan . mijn paard is een beetje een hittepetit en vond het in het begin maar niks
zijn er eerst achter gaan lopen want hij al door eng vond , en ervandoor vloog en toen viel hij
toen hij dat eenmaal snapte longeerlijn achter de kont .
nou dat ging snel in het begin , schoppen naar de lijn je mee sleuren enz.
maar naar een tijdje snapte hij het Lachen en ging het goed

dus zou er wel ff iemand bij halen Knipoog

suc 6

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 11:24

Mijn pony is nog nooit dubbel gelongeerd, maar is wel voor de kar geweest waardoor ze wel gewend is aan het lopen tussen 2 lijnen. Kan je ipv een longeersingel, ook je stijgbeugels aan elkaar kopen dmv een touw, en daar de lijnen door heen lijden?

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:30

Ik heb vandaag mijn pony ook voor het eerst met dubbele longe gelongeerd, en ik (en de pony ook) vind het helemaal geweldig!
Ik heb zelf een schoftstukje van het tuig gebruikt en de longeerlijnen door de lichtogen gedaan. De ene longeerlijn kwam gewoon achter haar langs te liggen. Ik heb verder geen bijzet gebruikt ofzo. Mijn pony heeft heel erg de neiging om een krul in haar hals te doen en verder niets. Daarom heb ik gekozen voor dubbele longe.
Wat jij voorstelt lijkt mij op zich best te kunnen. Zo gaan de stijgbeugels niet zo klapperen, als het touw maar niet snijd in zijn buik.
Veel succes met longeren, ik hoop dat je er net zoveel plezier van hebt als ik.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:32

Dubbele longe is zelfs beter voor een paard dan een enkele longe!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:58

Bedankt voor de reacties, ik ga het eens proberen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:19

nikita_moi schreef:
Bedankt voor de reacties, ik ga het eens proberen..

Als je de lijnen achterlangs wilt gebruiken, oefen dat dan eerst met je paard. Zodat hij/zijn de lijnen tegen haar/zijn flanken niet meer eng vindt. Dus gooi eerst eens een touw over zijn rug. Probeer eens een touw bij de achterbenen. Eventueel eerst eens een bandage om de achterhand heen doen ( vastmaken aan zadel en dan zelf ruim achterlangs lopen, voorzichtig !)
Anders kan er veel paniek zijn !

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:15

Ik heb het geprobeerd Haha!, eerst schrok ze een beetje van de lijn die achterlangs ging, maar daarna ging het super! Ik vond alleen dat het moeilijk is om stelling naar binnen te nemen doordat er eigenlijk constant behoorlijk veel contact is met de buitenste lijn. Heeft iemand tips om dat makkelijker te maken?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:23

ik heb in het begin een bijzet aan de buitenkant gedaan(niet strak) als hulpmiddel zodat ze beter op buiten bleef lopen terwijl ik ook naar binnen vroeg. Het is ook een kwestie van oefenen(ik gebruik de bijzet al lang niet meer) en gevoel kweken met 2 lijnen. Je moet contact met buiten houden, en ook iets vieren als je je paard iets naar binnen vraagt. Dus niet losgooien of strak in verbinding houden.

al met al: goed oefenen Haha! , voel je op een gegeven moment precies wanneer je wel en niet extra druk kan vragen of laten vieren. In het begin ging het bij mij ook wel eens mis(paard dat ineens naast je staat en jij met een bos lijnen in de knoop Clown )

Wat bij mij nu een beetje helpt is : niet precies in een taartpunt staan zoals je gewoonlijk doet bij longeren maar een beetje meer schuin achter je paard, zodat ie van je af kan lopen...begrijp je? ik weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen...niet achter je paard gaan staan hoor Haha! ..dat bedoel ik niet...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:25

haha ja ik snap het.. Lachen Dankjewel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:27

die an mij kan ik alleen maar met 2 lijnen longeren omdat ze van 1 lijn niks snapt. Dan komt ze telkens naar me toe lopen... doosje *

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:06

de hand van de gene die longeerd, die maakt het verschil of iets beter is of niet.
het kan zijn dat hij als een zonnetje loopt aan de enkel longe, en als een natte krant aan de dubbel, omdat je daar zelf nog geen ervaring mee hebt.
heb vooral geduld, niet alles gaat in 1 keer goed.
zo moet je bijv. kijken waar je het restje lijn laat dat je niet gebrikt, laat je dat op de grond liggen (wat niet zo veilig is als hij een keer weg schiet) of houd je dat vast, en hoe houd je dat dan vast, kan er dan nog een zwep bij, hoe houd ik die zweep vast als er ook een lijn door die hand loopt, hoe laat ik mn lijnen lopen etc etc..

dat moet je allemaal leren, in het begin zal je bijv nog weleens een beetje tobben met je lijn, maar meest komt het na een tijdje vanzelf wel goed, als je het maar gewoon doet, van doen leer je het meest.