Spaanse pas ohz aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

Spaanse pas ohz aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 19:14

Heey!

Mijn paard kan perfect Spaanse pas met beide benen. Hij legt ze zelfs bijna in zn nek als het moet! Erg leuk vind hij het!
Maar nou komt dus mijn vraag..
Hij doet het normaal dus als ik voor hem sta, en ik met mijn vinger naar een been wijs, of hem met mijn vinger 'lok''..
Nu wil ik het doorvoeren zodat hij het ook onder het zadel gaat leren (Dus dat ik hem het commando van bovenaf kan geven Knipoog )
Ik ben al bezig geweest met het zweepje erbij, en tegelijkertijd met het aanwijzen, de zweep tegen zn been aantikken.
Na een tijdje deed hij het ook bij alleen aanraking met de zweep.

Hoe kan ik het nu het beste doorvoeren? Ik wil het niet verpesten (Ik ben niet bijzonder veel bezig met 'kunstjes' ) En ik wil het voor hem leuk en makkelijk houden!

En kan je het eventueel als hij het onder het zadel kan, het ook aanleren dat hij dit al lopende doet?

Lijkt me namelijk erg leuk, en hij is echt het type paard ervoor. Hij vind het allemaal prachtig, en pikt alles snel op!

alvast bedankt!

groetjes Naomi

Liberance

Re: Spaanse pas ohz aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:50

foto???:D

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:59

Hallo Naomi,

Er zijn een aantal fases die je zult moeten doorlopen.

Ten eerste verzeker jezelf ervan dat hij van achteren goed mee komt. De pas moet dus stuwend zijn en niet slepend. Daarmee bedoel ik dat het achterbeen het tempo bepaalt en niet het voorbeen.
Bepaalt het voorbeen het tempo dan krijg je een slepend achterbeen dat toevallig ook nog maar even mee doet.

Ten twee moet je hem gaan leren dat je naast hem staat en ook dan de pas doet. Vervolgens ga je hem leren dat hij met een tikje op de schouder en een stemcomando de pas uitvoert.
Vervolgens probeer je dit zelfs van achteren (lange lijnen) en dan op uitsluitend een stemcomando.
Op deze wijze voorkom je als het onder het zadel wilt gaan doen dat je hem steeds met de zweep of overdreven beenhulp aanwijzingen moet geven.

Beheerst hij het stemcomando van opzij en van achteren dan zul je zien dat het kipsimpel is deze oefingen ook onder de man te laten doen. Let wel goed op je balans dat je hem niet hindert in zijn spieren. Anders kan hij zijn schouder niet voldoende gebruiken.

Succes!!!

"edit" Ik zie nu pas dat hij het nog niet lopende doet? Dan kan hij geen nog geen Spaanse pas maar vermoedelijk heb je hem het applaus of de chambette geleerd. Je zult hem dan eerst moeten leren voorwaarts te gaan. Kan hij dat 8 passen indien je voor hem staat dan kun je de weg zoals ik hem hierboven heb beschreven gaan volgen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:54

Heey!

heel erg bedankt voor je reacties!

het is idd jambette/Chambette? dat hij doet..
Hij kan het nu dus idd alleen nog maar als ik voor hem sta..
Ik zal jouw stappenplan eens proberen, en eens kijken of hij het oppakt!
Heel erg bedankt!!

Hier nog even een (slechte) foto ervan..
http://hyves.nl/index.php?l1=ut&l2=phot ... ecret=9AMM