Voor het eerst Longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LayLaap

Voor het eerst Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:08

Hallo!
Ik ben nieuw, en heb al een tijdje een verzorgpony, het is een shetlander en is ongeveer 3 jaartjes jong. Ik wil graag Longeren met hem. Ik ken dit nog niet, maar zou het wel willen leren. Is dit verstandig? Ik zou het dan met een vriendin doen die het wel kan, zodat zei me er een beetje bij zou helpen. Maar hebben jullie misschien enkele tips? Met mijn shetlander is nog nooit gelongeerd.
Groetjes Jorien. Go jij! Go jij!

ni3ki3

Re: Voor het eerst Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:12

Doe het eerst gewoon in een afgezet stukje.. of ronde cirkel.. aan het halster..
Leer eerst naar elkaar luisteren, leer heb rustig de commando's voor stap, draf en galop kennen. Laat hem jou lichaamstaal leren. Blijf ook consequent afwisselen van hand en begin op de nieuwe hand weer rustig opnieuw met dezelfde commando's.
Een afgezet stukje (vierkantje of cirkel) zorgt ervoor dat je hem ook even langs de kant kunt laten lopen zonder dat je aan zn hoofd hoeft te trekken..
Als hij de commandos kunt kun je langzaam een metertje binnenkant hoefslag vragen.
Probeer niet te veel druk uit te oefenen, maar begin vooral met de commandos en lichaamstaal. laat hem rustig wennen..

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:18

Hartstikke bedankt!
Hier heb ik wat aan, Clown , Alleen het probleem is ook, dat het alleen op een gebied met gras ken. Ik heb geen rijbak. En het is een groot weiland wat niet afgezet kan worden. Kan ik ook door gaan met het longeren met de halster? Of moet dit persé later met een bit? Groetjes

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:41

hallo,
Ik longeer mijn paarden ook gewoon met halster..
lekker voor ze fftjes niks in hun mond en toch bewegen..
maar als je ze wil bijzetten kan je beter met kaptoom of bit gaan longeren.

succes en groetjes natas

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:47

Als je begint met het longeren zou ik dat eerst een tijdje doen met het halster, zodat die aan alle commando's kan wennen, evenlater kan der een bitje in en dan misschien een longeersingel. Als het goed gaat met halster, gaat het goed.. Gaat het totaal niet zou ik overstappen naar een hoofdstel. Ik ga vd zomer beginnen met mijn haflinger, eerst met halster natuurlijk, en als die alles doorheeft met hoofdstel, moet bij hem sowieso omdat ik hem ga inrijden. Jou shetlander word denk ik niet ingereden? Of wat ga je verder met hem/haar doen?

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:53

Ik heb mijn pony altijd aan het hoofdstel gelongeerd (zonder teugels, met bit dus) en vorige week voor t eerst met het halster en ik persoonlijk vind dat fijner. Maar doen wat je zelf wilt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:16

Longeren met halster lijkt heel fijn, maar wanneer een paard gaat trekken aan de longeerlijn krijgt hij een deel van het halster bij/in zijn oog. Dit is niet fijn.
Voor een jong paard zou ik beginnen met longeren met kaptoom. Mocht je toch direct gaan longeren met hoofdstel, dan zou ik zorgen dat ik een africhtingsneusriem had, die je dan als hoge neusriem vast maakt, zodat je je longeerlijn aan bit en neusriem-ringetjes kan vastmaken en het paard dus niet direct in de mond 'getrokken kan worden'.

Bij een jonge pony, zoals deze Shet, zou ik eerst rustig werken aan vertrouwen en leiderschap.
Dat zou ik doen door veel poetsen en wandelen. Bij het wandelen leer ik altijd dat de paarden niet voor mij mogen lopen. De kuddeleider loopt voor op. Ook draven aan de hand is een goede oefening.