Longeerprobleempje (stilstaan / staken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Longeerprobleempje (stilstaan / staken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:40

Mijn paard weet wat longeren is. Hij wordt 'gelongeerd' (zonder lijnen) in een longeerbak. Nu was ik gisteren met hem bezig, en hij wilde niet meer vooruit. Vriendelijk stemcommando hielp niet, forser / dwingend stemcommando hielp niet, drijven hielp niet, knallend geluid hielp niet, uiteindelijk een tik op de kont hielp ook niet. Ik stond niet te ver naar voren. Uiteindelijk zelfs zover naar achteren dat ik voorzichtig moest zijn voor uitschietende hoeven. Het voelde echt als een gevecht, en mijn paard kan zeer koppig zijn. De donderwolken hingen boven zijn hoofd. Hij stond stil, en ging eerder nog tegen de druk in.

Uiteindelijk maar een zeer klein rondje gaan longeren (achterbenen over laten stappen, hij had de warming up al gehad), veel achterwaarts, weer kleine rondjes, etc. En toen de donderwolken helemaal weg waren (bij zowel Ronnie de Pony als bij mij) weer opnieuw begonnen. Hij heeft een half uur zonder morren meegewerkt aan interval / conditietraining, en stond er na afloop zeer tevreden bij.

Maar toch, zo'n staking is niet handig.
Het lijkt alsof er niets helpt om hem vooruit te laten lopen.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee in de praktijk?
Hoe lossen jullie het op?

(Graag hands-on tips, en geen opmerkingen als 'ga longeles volgen' of lees een boek)

Puccina

Re: Longeerprobleempje (stilstaan / staken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:50

Ja, ik ken dat probleem...Mijn paardje was toen we zo kochten ook zo verkeerd gereden dat we ook trug zijn begonnen met longeren zonder lijnen.
Zij had ook momenten dat ze helemaal niet meer voorwaarts wou, wat idd heel lastig is.
Bij haar was het vertrouwen nog het probleem, ze kende mijn stem niet goed genoeg en vertrouwde me nog niet. Ze wist niet wat goed of fout was.
Na heel veel geduld begon ze me te vertrouwen, hier is heel veel werk in gestoken en vooral stem oefeningen doen, zorgen dat je paard je stem kent en weet wat je bedoeld. En bij je commando's steeds dezelfde intonatie leggen zodat de commando's hem duidelijk worden. Hij moet weten wanneer het goed is, maar ook wanneer het fout is en door dan je stem steeds te verheffen op dezelfde toon gaat hij deze verschillen zeker leren kennen. Hij gaat dan weten wanneer hij het fout doet en wanneer hij het goed doet. Zeker wanneer hij het goed doet moet je dit hem ook vertellen met een zachte stem en dezelfde woorden, zoals bv; "goed zo, braaf" steeds op dezelfde toon en vaak herhalen. En zoals je zelf al zegt, niet te ver naar voren gaan staan. Bij mij heeft dit en heeeel veel geduld geholpen en ik heb nu bij het longeren geen 'staking' probleem meer.
Veel succes verder nog
groetjes Hanne

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:48

Puccina schreef:
Ja, ik ken dat probleem...Mijn paardje was toen we zo kochten ook zo verkeerd gereden dat we ook trug zijn begonnen met longeren zonder lijnen.
Zij had ook momenten dat ze helemaal niet meer voorwaarts wou, wat idd heel lastig is.
Bij haar was het vertrouwen nog het probleem, ze kende mijn stem niet goed genoeg en vertrouwde me nog niet. Ze wist niet wat goed of fout was.
Na heel veel geduld begon ze me te vertrouwen, hier is heel veel werk in gestoken en vooral stem oefeningen doen, zorgen dat je paard je stem kent en weet wat je bedoeld. En bij je commando's steeds dezelfde intonatie leggen zodat de commando's hem duidelijk worden. Hij moet weten wanneer het goed is, maar ook wanneer het fout is en door dan je stem steeds te verheffen op dezelfde toon gaat hij deze verschillen zeker leren kennen. Hij gaat dan weten wanneer hij het fout doet en wanneer hij het goed doet. Zeker wanneer hij het goed doet moet je dit hem ook vertellen met een zachte stem en dezelfde woorden, zoals bv; "goed zo, braaf" steeds op dezelfde toon en vaak herhalen. En zoals je zelf al zegt, niet te ver naar voren gaan staan. Bij mij heeft dit en heeeel veel geduld geholpen en ik heb nu bij het longeren geen 'staking' probleem meer.
Veel succes verder nog
groetjes Hanne

Ben hier mee eens! Probeer eerst gewoon aan een halstertouwtje dat hij naast jou loopt. Geef hem dan wat commando's zoals aan de hand draven,zeg je 'drraf!'. Zo doe je meer oefeningen aan de hand. Natuurlijk mag je best wel eens boos op hem worden hoor (maar dan wel dat hij het snapt)!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:08

wat mij betreft is duidelijk zijn het belangrijkste, altijd hetzelfde doen, dus niet ene keer zus, andere keer zo.
Dat staken zie je soms ook bij jonge paarden, ze snappen het dan gewoon niet, eventjes naar voren helpen en dan weer gewon verder waar we gebleven waren, zo leren ze ook dat ze er niets mee opschieten.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 08:57

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn verzorgpaard... Dit was dan vooral in het begin... Hij was behoorlijk dominant en ik moest leren boven hem te staan... Bij mij was vooral het punt dat ik overtuigend over moest komen. Zodra ik ging twijfelen of ook maar iets toegaf wist hij dat ie gewonnen had...

Op het moment gaat hij ook stil staan tijdens longeren, maar dit komt vooral dat hij niet echt lekker is. Vaak stop ik dan met longeren. Al vind ik dat ook wel een lastige inschatting omdat hij ook wel eens ging stil staan omdat hij zich verveelde. Dan was hij het longeren zat en had ie zoiets van bekijk het ik wil wat anders gaan doen.

Ik denk dat het stoppen/staken met longeren verschillende oorzaken kan hebben. Bij gezonde paarden kan het ook vaak verveling zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:16

Krijgt het paard beloning in de zin van etenswaren tijdens trainingen die je met je paard houd?

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:58

Veel succes verder nog
groetjes Hanne

Ik ben het hier mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:01

ach, ik vraag het vriendelijk, dan eis ik het........... en als dat niet helpt, dan mag hij op de blaren gaan zitten........

ik ben niet zo lief dan, zeker met het longeren niet......... en zeker als ik het niet in de touwen oid heb hangen

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:56

Bedankt voor alle tips. Hij is vrij dominant, maar aan de hand (halster), op de poetsplaats, in de stal/wei en onder het zadel heb ik er geen last van. Alleen met longeren. Dan kan hij soms zelfs slaan (zonder te raken).

@ omaas: hij loopt keurig mee aan het halstertouw. Stappen gaat goed, hij draaft aan als ik mijn hand naar voren steek, hij stopt als ik stop, hij gaat achterwaarts als ik met mijn vingers knip. Dat soort dingetjes kent hij wel. Hij kent commando's stap, draf en galop. Sneller is een klakkend geluidje maken, en langzamer is shshshshsh. Hoooo - gebruik ik alleen maar voor letterlijk stilstaan - kent hij wel aan de hand en onder het zadel, maar doe ik nog niet op afstand.

@ fannetje: eventjes naar voren helpen gaat hier dus niet. Hij staat stil en hij blijft staan, en als je de druk wat opvoert gaat hij er tegen in. Het is geen kwestie van niet begrijpen (denk ik)

@evdpanne: daar heb je misschien een punt? Ik kan wel denken dat ik veel met hem afwissel (longeren is met en zonder balkjes, rijden is binnen & buiten, we wandelen veel aan de hand, ik laat hem ook geregeld aan de hand grazen, we spelen met vlaggen, paraplu's, pionnen enzovoorts, we krijgen 1x per week een uurtje westernles, overdag staat hij met 1 paard in de wei...) Maar misschien vraag ik niet genoeg? Ik weet het niet, als ik hem 45 minuten aan 1 stuk laat draven en galopperen, dan is hij helemaal blij. Maar we moeten juist aan spieropbouw van de achterhand gaan werken, en dan zou ik toch liever wat gerichter aan de gang gaan.

Enfin, ik ga dus dinsdag mijn eerste officiele longeerles krijgen.
Daar kunnen we alleen maar wijzer van worden.

Joyce_hc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:18

Ik heb er ook zo 1 Knipoog elken keer stil staan en dan heel blij kijken. ze is gewoon te dominant bij mij heeft grondwerk geholpen als ze weten dat je de baas ben doen ze het niet meer. Haha!

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:25

Ik kan je echt het boek van Lammert Haanstra adviseren!!