longeercirkel/kraal of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

longeercirkel/kraal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:44

Thuis heb ik een standaardformaat bak.
Normaliter zet ik een longeercirkel uit als ik wil gaan longeren.
Maar daar heb ik eigenlijk niet altijd zin in en ik kan hem niet laten staan, omdat de bak ook door anderen gebruikt wordt.

Nou vroeg ik mij dus af:
Longeer jij los in de bak? Of zet je ook een cirkel af?
En het belangrijkste WAAROM?
Ohja, het is misschien wel makkelijk te vermelden of het om jonge of ervaren paarden gaat, wanneer je hier een verschil tussen maakt.

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie reacties!

rowo

Re: longeercirkel/kraal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:46

Ik longeerde eerder ook altijd in de bak, maar zette nooit wat af. Dat was nog met de wat oudere paarden. Nu ik een jonkie heb zette ik wel wat af

Ondertussen heb ik een longeercirkel, echt ideaal. Scheelt ook weer dat er niet telkens helemaal zo'n cirkel in de bak staat, ook erg irritant.

Ik heb overigens geen last van andere mensen, want heb de paarden aan huis.

xXxmarijnxXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:49

Ik longeer altijd in de longeerkraal Knipoog

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:29

Ik longeer eigenlijk altijd gewoon in de wei en zet dan niets af. Ik heb een tijdje wel een longeercirkel afgezet. Het is op zich wel iets gemakkelijker want dan hoef je er niet zo op te letten dat je op dezelfde plaats blijft. Ik loop nu dus wel een beetje heen en weer door de wei maar dat kan me niet zoveel schelen. Als we maar resultaat boeken met longeren Lachen Het gaat hierbij zowel om jonge als oudere paarden. Momenteel heb ik alleen een redelijk groene pony om te longeren.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:33

zowel longeercirkel als manege. longeercirkel is idd leuk om fijn een goed rondje te maken. de manege is dan weer gemakkelijk omdat het er groter is voor de galop. variatie brengen in de diameter Haha!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:33

Ik longeer in een gewone bak, en zet niets af omdat dat niet mag/kan want het is een soort kleine manege. Maar zou het liever wel doen, want mijn pony is 5 jaar, maar ze vinddt longeren niets en wil liefst zichzelf lostrekken zodra ze een zweep ziet. En omdat het een heel eind is heeft ze aardig wat tijd. En ik kan haar daar niet bijhouden.
Hoop zodra het droger weer is dat ik in de kraa kan longeren, maar denk dat die te klein en te hobbelig is.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:40

@ winx: in jou geval zou ik de zweep ook achterwege laten.

Afzetten scheelt iig een heleboel, je wordt niet de hele bak door gesleurd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:58

rowo schreef:
@ winx: in jou geval zou ik de zweep ook achterwege laten.

Afzetten scheelt iig een heleboel, je wordt niet de hele bak door gesleurd.

Ik zou de zweep juist niet achterwege laten, maar je pony er aan laten wennen. Hiervoor is afzetten wel makkelijk.
Je kan alles wel weg houden waar ze bang voor zijn, maar daar houdt je bange paarden mee. Gewoon aan laten wennen, bijvoorbeeld ermee aaien.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Denken jullie dat een paard dat je zonder longeerkraal longeert eerder over de buitenschouder wegvalt (bij longeren met enkele longe), dan met longeerkraal?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:01

Ze kunnen dan idd wel eerder over de buitenschouder weg vallen.... maar ja dat voorkom je toch slecht met longeren IMO.

Als je paard bang is voor de zweep (en ik ken er wat) dan zou ik um wel degelijk achter wege laten. Je kan wel zeggen 'Wen er maar aan'. Maar zo werkt dat niet altijd, sommmige wennen er niet aan.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:06

Nou ik longeer nu eerst zonder. En na een poosje pak ik hem er rustig bij want anders wil ze niet meer lopen en gaat op zich goed ze reageerd niet heel heftig.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:36

Bij een jong paard kan het makkelijk zijn om de bak af te zetten. Vooral jonge paarden zoeken namelijk 'steun' die ze dus kunnen vinden in een afzetting. Ook is het voor jou makkelijker omdat je paard niet de hele bak door kan wanneer hij er vandoor gaat.

Voorheen longeerde ik mijn paarden altijd in de bak (zonder afzetting). 1 hiervan (toen 5 jaar) longeerde ik altijd met de dubbele lijnen omdat ze een 'ontsnapper' was. Met een dubbele lijn heb je dan net even meer te vertellen en kon ze ook weer 'steun' vinden in de achterste lijn. De andere 2 (5 en 13 jaar) longeerde ik gewoon met 1 lijn in de bak. Nu hebben we een longeerkraal.. ik ben er superblij mee, nu kunnen we namelijk ook los longeren. Hierbij is lichaamstaal heel belangrijk.. zowel de paarden als ik leren hier heel veel van.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:39

Ik zet nooit wat af, ook met de jonge paarden niet.
Ik pak gewoon de valte bij A of C en gebruik dan dus ook de bak rand.
Ik longeer met hele grote voltes (ten behoeve van de jonge gewrichten)...
En na 2 of 3 keer hebben ze dit meestal wel in de gaten.
Op een enkel akkefietje na hebben we eigenlijk nooit problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:42

Kawa kan ik overal longeren
Ervaren paard en zal je ook nooit de bak door sleuren.
Toch heb ik ervaren dat ik in een afgezet stukje fijner longeer...zelfs graag zonder longeerlijn.

Zanda (3,5) gaat wel in de grote bak, maar dan moet ik toch opletten dat hij niet uitbreekt.
Ook die vind ik dan fijner te longeren in een afgzet stukje. Dan kan ik me ook bezig houden met achterhand er fijn onder te longeren, ipv opletten dat hij niet van plan is rechtdoor te gaan Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:22

Zit erover te denken om thuis een kraal aan te leggen...

Wat is de beste afmeting volgengs jullie?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:29

Damber schreef:
Bij een jong paard kan het makkelijk zijn om de bak af te zetten. Vooral jonge paarden zoeken namelijk 'steun' die ze dus kunnen vinden in een afzetting. Ook is het voor jou makkelijker omdat je paard niet de hele bak door kan wanneer hij er vandoor gaat.

Voorheen longeerde ik mijn paarden altijd in de bak (zonder afzetting). 1 hiervan (toen 5 jaar) longeerde ik altijd met de dubbele lijnen omdat ze een 'ontsnapper' was. Met een dubbele lijn heb je dan net even meer te vertellen en kon ze ook weer 'steun' vinden in de achterste lijn. De andere 2 (5 en 13 jaar) longeerde ik gewoon met 1 lijn in de bak. Nu hebben we een longeerkraal.. ik ben er superblij mee, nu kunnen we namelijk ook los longeren. Hierbij is lichaamstaal heel belangrijk.. zowel de paarden als ik leren hier heel veel van.

Zoals hierboven wordt gezegd zoeken veel jonge paarden steun. Je kunt wel een gedeelte van een bak rand gebruiken maar je blijft altrijd met een open deel. Mij paard l(4 jr) longeerde ik eerst in een open bak , alleen merkte ik dat ik opeens heel veel teugel ondersteuning moest geven en ze niet meer op haar eigen benene liep. Daarnaast liep ze steeds meer weg, omdat ze het moeilijk vond om in een ronde haar evenwicht te bewaren. Nu heb ik eens tuk afgezet, heel simpel. een aantal kl;eine paaltjes plus touw. Nu gaat het stukken beterder. Het is dus ook heel erge paard afh. denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:22

Klara16 schreef:
Zit erover te denken om thuis een kraal aan te leggen...

Wat is de beste afmeting volgengs jullie?

Mijn ervaring met een jong paard is dat ik 15 x 15 m wat aan de kleine kant vind om te longeren.
Dus dan zet ik vaak een lintje in de bak en wordt het 20 x 20, maar dat gaat goed als het kennen, maar persoonlijk vind ik het weer aan de grote kant.

Nu hoorde ik pas dat 18 x 18 m gebruikt wordt bij de westernpaarden als standaard maat en dat lijkt mij persoonlijk idd een fijne maat.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:38

thanx Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:41

Wij hebben wel een apparte longeercirkel en het verschilt heel erg per pony waar we longeren.
Wij voltigeren ook best veel en ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk fijner vind in de bak! Anders hang je zo in de rand van de longeercirkel. Ik zet dan dus ook niet af in de grote bak..

Bij mij verschilt het gewoon erg welke pony we gebruiken, de één doen we standaar din de cirkel de ander standaard in de bak!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:06

ik zelf doe los in de bak
maar mijn papa en opa doen een cirkel zette omda zij meestal jonge paarden doen en zo leren die op de ciekel te blijven

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:09

Ik heb geen cirkel, dus ik longeer in de wei. Gewoon open dus.
Bij 1 paard heb ik daarmee wel problemen gehad. Mijn volbloedje schoot gewoon weg bij elk geluidje en ze kwam niet aan ontspanning toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:06

Het beste en het fijnste voor een paard is een cirkel met een diameter van ongeveer 14,5/15 meter. Met deze diameter staat de longe niet geheel onder contante (verkeerde) spanning. Ik kies bewust voor een cirkel zodat het paard niet over de buiten schouder weg kan vallen, wat hij wel kan als hij in een vierkant gebied gelongeerd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:03

Persoonlijk vind ik 15 meter dan weer klein Lachen

Of de longe op spanning staat heeft toch niet met de diameter van je bak te maken?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:07

runningkawa schreef:

Of de longe op spanning staat heeft toch niet met de diameter van je bak te maken?

Waar ik stage liep was de longeercirkel eerst 15m breed. In de tijd dat ik er was hebben ze er 16 meter van gemaakt, echt een wereld van verschil!! 16 meter is zoveel fijner! Daarom is ie hier thuis nu ook 16 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:14

runningkawa schreef:

Als jou longe 14 meter lang is en jou bak 16 meter komt er veel spanning op te staan. Een paard gaat altijd opzoek naar aanleuning, en wil hij deze krijgen van de cirkel rand dan gaat het paard naar buiten hangen. ( ervan uitgaande dat het een jong redelijk groen paard is)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:16

Nou als je een longe van 14 meter hebt dan heb je wel een heeeeeel lange longe. Je staat in het midden, dus heb je maar de helft van de diameter aan longeerlijn nodig en dat is dus 8 meter.