Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Het gaat hierbij zowel om jonge als oudere paarden. Momenteel heb ik alleen een redelijk groene pony om te longeren.

rowo schreef:@ winx: in jou geval zou ik de zweep ook achterwege laten.
Afzetten scheelt iig een heleboel, je wordt niet de hele bak door gesleurd.

Damber schreef:Bij een jong paard kan het makkelijk zijn om de bak af te zetten. Vooral jonge paarden zoeken namelijk 'steun' die ze dus kunnen vinden in een afzetting. Ook is het voor jou makkelijker omdat je paard niet de hele bak door kan wanneer hij er vandoor gaat.
Voorheen longeerde ik mijn paarden altijd in de bak (zonder afzetting). 1 hiervan (toen 5 jaar) longeerde ik altijd met de dubbele lijnen omdat ze een 'ontsnapper' was. Met een dubbele lijn heb je dan net even meer te vertellen en kon ze ook weer 'steun' vinden in de achterste lijn. De andere 2 (5 en 13 jaar) longeerde ik gewoon met 1 lijn in de bak. Nu hebben we een longeerkraal.. ik ben er superblij mee, nu kunnen we namelijk ook los longeren. Hierbij is lichaamstaal heel belangrijk.. zowel de paarden als ik leren hier heel veel van.
Klara16 schreef:Zit erover te denken om thuis een kraal aan te leggen...
Wat is de beste afmeting volgengs jullie?

runningkawa schreef:Persoonlijk vind ik 15 meter dan weer klein
Of de longe op spanning staat heeft toch niet met de diameter van je bak te maken?
runningkawa schreef:Persoonlijk vind ik 15 meter dan weer klein
Of de longe op spanning staat heeft toch niet met de diameter van je bak te maken?