monty roberts. bedrieger???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sparks

monty roberts. bedrieger???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:59

hoi

tot voor kort zag ik in monty robers zijn methode niks kwaads zoals hier wordt beschreven af en toe en ik neem af en toe nog steeds dingen op die

handig kunnen zijn, maar dit doe ik ook met andere methodes.

nu was ik net op zoek naar iemand en toen kwam ik op deze site terecht.

http://www.horsewhispersandlies.com/index.html

blijkbaar zou monty's leven, beschreven in een aantal boeken niet waar zijn.

wat vinden jullie hievan???

Sisco4life

Re: monty roberts. bedrieger???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:01

Als er maar 1persoon is die dat roept zou ik me eigelijk niet zo druk maken Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:04

Ja ik las het ook, maar weet eigenlijk niet wat ik denken moet. Als dat echt zo was, was het wel eerder aan het licht gekomen. Aan de andere kant, misschien liegt de websitemaker wel?

je weet het niet, je weet het niet. Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden.

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:07

ja ik dacht ook misschien weer iemand die probeert geld te verdienen door een boek te schrijven over een bekend persoon maar ja

wie weet is het echt waar wat hierop staat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:09

Ik vind zijn manier gewoon goed. Over iedereen die bekend is gaan dingen de wereld in, dat zegt niet dat ze gelijk mega slecht zijn hoor.
Coby v Baalen, met Power and Paint, hardstikke slecht, maar dat zegt niet dat ze gelijk niet kan rijden? Knipoog

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:14

Het maakt mij helemaal niks uit of zijn boek nou waargebeurd is of niet. Ik heb het boek gelezen, vond het geweldig, en de dingen die hij beschrijft kloppen en de lichaamstaal werkt. Heb er erg veel aan en vond het leuk om te lezen, dus maak me nergens druk over Knipoog

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:19

Oh hopelijk is het goed
want heb vandaag zijn boek besteld

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:27

tsja, het klinkt allemaal mooi zoals dingen in boeken staan...zoals het boek van yoran van der sloot. hoe durf ik de grote monty en yoran in een zin te noemen? tsja, als de een kan liegen, waarom de ander dan niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:45

Monty schijnt zelf te hebben toegegeven dat zijn boek "De man die naar paarden luisterd" pure marketing is geweest.

Het is dat hij het geluk heeft gehad in de gratie te komen van Queen Elisabeth II van Engeland, anders had hij nog nergens geweest (en hij is volgens zeggen inmiddels niet meer welkom bij het Engelse Koningshuis)

En ik verbaas me dat je nu pas die link naar dat boek gevonden hebt. Ik loop daar al jaren mee te smijten.

Dus of ik geloof dat Monty Roberts niet helemaal de waarheid spreekt? De methode werkt. Maar ik geloof er absoluut niet in dat hij hem zelf heeft verzonnen. Erger nog, ik denk dat hij hem geleerd van zijn vader. Van de vader die hij in zijn boek als moordenaar en mishandelaar bestempeld. Maar als ik in dat andere boek de dingen die hij in zijn eigen boek verteld weerlegd zie, en dan door verschillende personen, en als personages waarmee hij dingen te schijnt hebben gedaan van uitgave naar uitgave veranderen, dan twijfel ik zeer zeker aan de geloofwaardigheid van deze man.

Zoals zijn nichtje en tante al zeggen: de waarheid is belangrijk. En ik ben er zeker van dat die ooit uit gaat komen, en Monty Roberts bij velen van een mega voetstuk afstort.

Ik heb even een berichtje van mezelf opgezocht uit een ander topic, scheelt weer tikwerk. Maar als je de methode van Monty en die van zijn vader vergelijkt, wie heeft er dan bij wie gepikt?

Cassidy schreef:
[AR] (NH) join up

Dit is het 16de hoofdstuk uit het boek "Horse Whispers and Lies", dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Het beschrijft de trainingsmethodes van Marvin Roberts, en de methode van Monty. En dan moet ik toch zeggen dat het akelig op elkaar lijkt. En als er dan nog verhalen komen dat hij het bij de Mustangs allemaal heeft afgekeken (een reis die hij samen met zijn broer zou hebben gemaakt en waar die broer ook niets meer van afweet) hoe geloofwaardig ben je dan?

Cassidy schreef:

Horse Whispers and Lies
, hoofdstuk 16

In 1957 Marvin E. Roberts (Monty Roberts vader) called it "Training a Horse to catch"
In 1997, Monty calls it Join-Up
In the 1960s, Dr William "Billy" Lintfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstrations clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden"horse in a matter of minutes.He used the terms "Advance and Retreat"and "Approach at a fourty-five degree angle". A review of Dr. Lintfoot's early films offer a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and ofter spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training a Horse to catch

- Use a corral about 50 feet in diameter, turn the horse loose

- Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull back.

- Make him go one way around the corral, and then the other.

- When he slows, make him go on, but do not whip him.

- When he begins to tire, step in front of him, hands up and say "Whoa"

- If he stops, walk up and pet him.

- If he runs away, throw the rope overhim and make him continue to run.

- Do this two or three times: soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join up

- Use a pen that is fifty feet in diameter

- Have a light sash thirty feet long

- Pitch the linetowards his rear quarters, it will not hurt him.

- Keep the horse moving. He is retreating. You must advance

- Get the horse to canter five or six revolutions one way.

- Reverse and repeat

- When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

- If he stands and faces you, moce closer to him, but not straight on.

- Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-up.

Monty Roberts laat in zijn video's ook zien dat hij aan de lange lijnen werkt voordat hij er voor het eerst opstapt. Zijn vader Marvin Roberts geloofde er heilig in dat een paard vanaf de grond manieren bijgebracht konden worden, dat hij het gevoel kon krijgen van de teugels, kon draven, galopperen en wenden zonder ruiter op zijn rug. Marvin Roberts noemde het "Line Work", Monty Roberts noemt het "Line Work". Ook van dit Line Work staat uitvoerig beschreven hoe het door Marvin en door Robert werd en wordt gedaan, maar het zou te ver gaan om dit hier ook neer te zetten. Neem maar van mij aan dat het akelig op elkaar lijkt, net als dat wat hierboven staat.

Monty Roberts is onvermoeibaar geweest in het uitdragen van de (zijn?) trainingsmethode zoals hierboven beschreven. Hij heeft het imago van de cowboy zoals we die in westernfilms krijgen voorgeschoteld, weer rechtgezet. Maar als zijn vader dit al in de vijftiger jaren van de vorige eeuw heeft gebruikt, is het niet mogelijk dat er meer paardenmensen zijn geweest die deze methode hebben gebruikt? Is Monty Roberts echt de eerste geweest die deze methode heeft gebruikt? Daar geloof ik niet in.

Wat ik zeer zeker geloof is dat Monty een minder indrukwekkende binnenkomer had gehad als hij eerlijk had toegegeven deze methode van zijn vader te hebben geleerd, i.p.v. verhalen op te dissen (en ik ben er zeker van dat je op een gegeven moment je eigen leugens gaat geloven) van een misdadige vader en moordenaar.

Zijn methode werkt, dat staat vast. Maar ik persoonlijk wil ook nog een beetje respect hebben voor de leraar de me probeert wat bij te brengen, en dat is Monty intussen wel kwijtgeraakt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:12

Mag ik er aan toevoegen dat lijnenwerk al eeuwen wordt gedaan met harddravers en renpaarden om ze zo een stuur te geven en te wennen aan dat ze dingen alleen moeten doen.
Het principe van door laten lopen als ze weglopen is even zo oud, er zijn misschien wat dingen aan toegevoegd maar volledig orgineel is het niet...

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:32

Ik geloofde eerst wel in zijn boek, maar nu weet ik niet wat ik moet geloven. Maar iig de methode werkt wel, zoals een paar al zeiden Haha!

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:53

echt of niet zijn methode werkt gewoon. en waarom zou hij er over liegen. wat maakt het uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:55

Het maakt in zoverre uit dat hij mensen in zijn boek van moord en mishandeling beschuldigd die zich verder niet meer kunnen verdedigen. Dat hij zijn vader als agressieve en misdadige en dierenmishandelende man beschrijft, en zijn moeder als doetje die het allemaal maar toeliet. Dat hij mensen dingen toedicht die ze nooit hebben gedaan. Dat hij beweert met mensen dingen te hebben beleefd die gewoon op dat moment niet hebben kunnen gebeuren. Hij zoekt in zijn boeken heel duidelijk personen uit die hem niet tegen kunnen spreken.

Maar goed, het doel heiligt de middelen volgens jou? Ben ik het niet mee eens.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:01

Wij weten niet wat er gebeurt is. Of wat waar is. ik reis veel met hem mee, en heb veel dingen zien gebeuren die erg verdraait werden door pers bijvoorbeeld. Ik heb geleerd dat omstandigheden zo kunnen verschillen van de werkelijkheid, daar ben ik van geschrokken.

Vorig jaar was ik bij Monty, hij had net een storting voor zijn non-profit organisatie gekregen van 40.000 dollar... deze schenking kwam van een erfenis. De rechter van een van de processen, beschreven in zijn boek, vond dat Monty zo onterecht behandeld was, dat hij na zijn dood, 40 jaar later, een schenking deed. Over dit proces schrijft de familie ook veel, voornamelijk dat alles wat Monty zei, niet klopte. deze schenking hebben ze gebruik voor een project met kinderen en gedragsproblemen.

Ook was ik in Dutsland met hem op tournee. Er werd een artikel geplaatst ": Paard wordt geslagen op een trailer bij show van Monty Roberts. Bij navraag door Monty, bij de betreffende journalist, bleek dat op het parkeerterrein, bijna 1 km verder op, een eigenaar zijn paard geladen had met geweld. Het artikel suggereerde dan Monty dit gedaan had. Ik geloof niet alles meer wat ze schrijven. Ik weet ook niet wat er wel of niet gebeurd is, ik was er niet bij. Overigens staat de volledige inhoud van het boek van zijn vader op de site van Monty.

Wel ken ik hem erg goed. Ik heb hem nog nooit op een leugen kunnen betrappen. ik zie wel een man die regelmatig zijn reizen verplaatst, op eigen kosten, zonder publiciteit, om met gezinnen en kinderen te werken die komen uit een mishandelingsstuk. Deze mensen, vaak de geweldplegers, komen naar hem toe na de show. Wat ik ook zie is dat deze aspecten van het leven hem byzonder raken. Regelmatig raakt hij erg geemotioneerd bij confrontatie hiermee. Het zit heel diep bij hem.

Mt name in dit forum praten we over respect naar paarden. Laten we beginnen om elkaar wat meer te respecteren. Je hoeft geen fan te zijn. Iedereen zijn ding. Dat maakt het allemaal juist zo interessant.

Annemarie van der Toorn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:17

annemariev schreef:
Ik geloof niet alles meer wat ze schrijven. Ik weet ook niet wat er wel of niet gebeurd is, ik was er niet bij. Overigens staat de volledige inhoud van het boek van zijn vader op de site van Monty.

Ik geloof ook niet alles wat er in de pers geschreven wordt. Maar het boek van Monty is een AUTOBIOGRAFIE, als zodanig bedoeld en als zodanig geschreven. Door hemzelf. Moet je dat geloven of moet je dat niet geloven?

Het boek van de vader van Monty heb ik idd op zijn site gezien. Dat is de manier zoals ze in die tijd de paarden trainden, en zoals dat nog steeds wordt gedaan. In het boek van Monty's vader zie ik geen mishandelingen. Dingen kunnen en gaan tegenwoordig anders, maar dat is ook als je een willekeurig ouder boek in de Engelse rijstijl/trainingsmethode ter hand neemt.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:17

Beste Cassidy, Het is al heel lang duidelijk dat jij geen fan bent. No worries. Ik ben er niet bijgeweest, dus ik weet het niet. Ik ken verschillende mensen die in die tijd (en later) een deel zijn geweest van het leven. Die vertellen mij dat het wel degelijk zo heeft plaatsgevonden. Maar, kun jij zeggen, die hebben er natuurlijk ook belang bij. Met andere woorden, ik ga uit van mijn eigen ervaring met iemand. Hoe die is kun je lezen in mijn vorige reactie. Ik ken hem beter dan de meeste mensen, omdat ik nog steeds 2 - 3 maanden per jaar met hem op reis ben. In soms hele moeilijke omstandigheden. Dan leer je iemand toch wel kennen. Ik ken dus zowel zijn goede en slechte eigenschappen. Ik waardeer hem als mens. Omdat hij naar mij, en mijn team altijd oprecht en eerlijk is. En hij 100% leeft naar de dingen die hij verteld en opgeschreven heeft.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:39

ik vind het een beetje het ene uiterste tegen het andere. In Monty's boek is zijn vader de slechterik, moordernaar, mishandelaar, etc.
En in dat boek waarin word verteld dat Monty alles gelogen heeft, is Monty opeens diegene met een temper, die hooivorken rondsmijt en Brownie zolang heeft laten werken dat hij er dood bij neervalt. (en hoe vaak gebeurd dat nou?)

Ik erger me er trouwens dood aan hoe Larry voortdurend over zijn vader praat met Daddy, ik met m'n negentien jaar noem mijn vader geen pappie, maar pa, of pap. Maargoed, ieder wat wils Haha!

Het nige wat ik wel vind van dat tegenboek, om het zo maar te zeggen, dat zoveel mensen dus beweren dat Marvin een hele aardige man was. Hij werd nooit boos, sloeg zijn paarden nooit, en hield meer van zijn familie, werk en de kinderen die er rond liepen dan wie dan ook. Alleen Monty schildert hem daar af als een geweldadige man.

Maar ik ken die mensen niet, hun namen zeggen mij niets. Ze kunnen zelfs beweren dat Monty blauw geboren is, en wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is? Je kunt zoveel mogelijk namen opnoemen die beweren dat Monty liegt, en ik als gewoon mensje in de wereld kan niet zeggen dat het niet zo is.

Maar aan de andere kant, als het wél zo is, kan Monty daar prima gebruik van maken. Niemand kan het toch natrekken, behalve zijn tante en diens dochter.

Ik zei al, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Nu is het meer een welles nietes verhaaltje, ookal is het raar dat in verschillende edities verschillende dingen anders worden beschreven door Monty. Knipoog Maar ik kan daar niets over zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:43

Het is niet alleen woord tegen woord. Monty beweert dat zijn vader een moordenaar was. Er is geen kranteartikel over te vinden, geen graf van die man, helemaal niets. Denk je niet dat er ergens een disciplinaire maatregel genomen zouden zijn of het iig in de krant had gestaan als de Afro-Amerikaan echt aan de gevolgen van de mishandeling door Monty's vader was overleden?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:48

Ik denk niet dat het zin heeft om per onderdeel met elkaar te praten of iets wel of niet kan. Maar om antwoord te geven op je vraag, ja dat denk ik zeker. Helaas hebben we ook de afgelopen jaren zelfs in Nederland daar mee te maken gehad. Dat pas achetraf bleek dat zoiets gebeurd was. Zonder dat iemand daar lucht van had gekregen. En dat zijn dan alleen nog maard e gevallen die naar buiten komen.

Nogmaals, ik ga niet met jou strijden over ja of nee. Ik heb mijn mening over Monty. Die baseer ik op mijn persoonlijke ervaring. Maar het is voor mij niet nodig dat jij of een ander dezelfde mening hebt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:51

Mijn reactie:

Al zou Monty Roberts al de hele boel bij elkaar liegen, wat dan nog?!
Hij heeft nu een mooie reputatie, die door sommige mensen zwart wordt gemaakt.
Als hij zo goed met paarden om kan gaan.. Wat maken zijn verhalen dan uit over zijn vader en zijn leven??
Ik vind dat hij met respect met dieren omgaat: en ik denk niet:
,,Ag gos.. Wat een zielig leven heeft hij gehad.. Laat ik maar zijn manier gaan gebruiken.. Uit medelijden..''

Ik geloof niet dat hij liegt, en ik zie die man met veel respect voor paarden..
En annemarie ook!!

p.s. Annemarie.. mag ik je laatste zin (het is voor mij niet nodig dat jij of een ander dezelfde mening hebt) in m'n onderschrift zetten..?? Clown

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:51

das mijn mening..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:21

Ten eerste, (absoluut) niet aanvallend bedoeld, uiting van mening:

Citaat:
Al zou Monty Roberts al de hele boel bij elkaar liegen, wat dan nog?!

Waar gaat de wereld heen als het niet meer uitmaakt of er gelogen word? Sinds wanneer is het normaal dat de goede naam van twee mensen (als dat inderdaad zo is, dat vooropgesteld), door het slijk word gehaald voor wat faam en beroemdheid? Notabene zijn eigen ouders?

Sinds wanneer zijn leugens acceptabel?

Wat maken leugens uit over zijn leven en zijn vader? Veel! Want dat zegt heel wat over een 'respectabele' man! Hij vraagt vertrouwen van mensen, hij helpt mensen op basis van vertrouwen. Vertrouwen verdwijnt op het moment dat er wordt gelogen.

In mijn ogen staat wat hij doet (zijn techniek met paarden) in deze discussie even los van wie Monty claimt te zijn. (aldus ik)
Zijn methode werkt, het is ongetwijfeld een hele goede techniek voor een heleboel paarden. Dat er paarden mee geholpen worden is geweldig, daar heb ik absoluut respect voor! (en in die zin ook voor de mensen die zijn techniek eigen hebben gemaakt)

Maar als deze leugens waarheid zijn, heb ik geen respect voor de man die ze heeft verspreid, hoe goed zijn werk ook is. Totaal geen respect voor de man die pronkt met andermans veren. Ik vind het onacceptabel, als hij inderdaad leugens heeft verspreid. Hoe goed zijn reputatie ook, hoe goed zijn naam ook is, hoe beroemd hij ook maar schijnt te zijn. Op het moment dat Monty kan bewijzen dat hij inderdaad een waarheidsgetrouw boek heeft geschreven, bied ik mijn excuses aan. Maar zolang er een heleboel mensen zeggen dat hij liegt, inclusief zijn eigen broer, zijn tante, en tientallen ruiters die bij het bedrijf van zijn vader paard hebben leren rijden, zeggen dat hij een monstrositeit van een verhaal heeft geschreven voor zijn eigen faam?
Nee sorry, maar dan walg ik daarvan Knipoog want ik hou niet van leugens.

Maar in dit geval denk ik maar: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Knipoog

En dat is mijn mening Haha! en dat staat los van Join-up.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:39

Okee, goeie mening.
kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Maar ik kijk daar niet naar.. Omdat mij het boeit hoe hij met z'n paarden om kan gaan.. Dáar heb ik respect voor. En iedereen mag zijn eigen mening hebben;)
Maar ik denk dat hij niet liegt, voor hetzelfde geld heeft die vader die mensen onder druk gezet ofzo.. dat kun je ook nooit weten..Knipoog
Maarja.. ik weet wat ík geloof, en jij weet wat jij gelooft.. Is goed toch?;)

Groetjes

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:10

ik denk niet dat het waar is, ik zou het boek wel graag willen lezen hoor, maar meer gewoon uit nieuwschierigheid, ik bedoel als alles wat monty zei niet waar was, dan zou hij nooit zo ver zijn gekomen, want hij beschrijft zo veel mensen in zijn boek! en dan zou Queen Elisabeth ook niet helemaal achter hem staan, goed er zal vast wel iets overdreven zijn ofzo maar dat doet toch iedereen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 02:43

Wat let je om dat boek te lezen? Het boek van Monty Roberts is gewoon en nog steeds te koop, het boek van de nicht en tante online tegen een vergoeding te lezen.

En ik vraag me af hoe betrouwbaar een AUTO(dat wil zeggen door de persoon ZELF geschreven biografie is, als er door BUITENSTAANDERS met SIMPELE research al onwaarheden naar boven gehaald kunnen worden. Queen Elisabeth II als ex-fan voor of tegen, dat klopt gewoon niet.