Gebrek aan aandacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Gebrek aan aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:52

Sinds een tijdje doe ik aan clickertraining met mijn pony. Nu valt het me op dat ze soms nog al eens haar aandacht verliest. Als ze ergens wat heeft zien bewegen, kan ze wel een tijdje staan staren. Ik blijf dan het commando herhalen, maar wete niet of dit de juiste oplossing is. Iemand die me kan helpen?

Verder zou ik ook nog willen weten hoe lang jullie per dag trainen? Ik meestal een kwartier à 20 minuten.

Alvast bedankt

Moondust

Re: Gebrek aan aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:46

Ik doe een oefening hoogstens een keer of vijf, zes achter elkaar.
Meestal begin ik hiermee, daarna ga ik grondwerk doen of rijden, en na afloop doe ik het nog een paar keer.
Als ik langer doorga raakt mijn verzorgpaard afgeleid en verliest ze het plezier in de oefening.

Misschien helpt het bij jou ook om vaak kort te oefenen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:44

mmm, ik vind zelf dat ik niet echt lang train. Ongeveer 15 minuten. Ik doe een oefening 2 of 3 keer na elkaar (soms vaker als ze het nog niet goed kent, of maar een keer als ze het meteen goed doet). En dan doe ik een volgende oefening. Maar toch staat ze soms een beetje te staren (een wandelaar die voorbijkomt, een kat die door de weide loopt,...)

Nog iemand een idee? Hoe trekken jullie dan terug de aandacht?

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:03

ik vindt het al knap dat je het probeert
misschien kun je proberen door meer variatie erin te doen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:02

Het commando blijven herhalen is zinloos, je leert haar daarmee feitelijk aan dat ze alleen op een commando hoeft te reageren als ze daar zin in heeft. Als een paard zijn aandacht verliest tijdens mij training dan stamp ik een keer op de grond, of prik in de schouder of ik trek (zachtjes) aan het halstertouw het hoofd weer naar me toe. Dat is overigens sowieso een aandachtsoefening die ik vaak doe... Vraag je paard maar eens om gewoon een minuut ofzo naar je te kijken. Als ze weg kijken dat hoofd weer naar je toe vragen, telkens weer net zolang totdat ze werkelijk contact met je maken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:30

Dank je Amable.
Het volgende dat we gaan oefenen is "aandacht"

Rosalie_2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:44

inderdaad, ze moet naar jouw luisteren , en de aandacht kan 15 minuten best bij jouw blijven,maar ook vooral heel erg veel variatie erin zetten