[AR] Met welk bit mennen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met welk bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:42

Ik ben van plan om dit najaar mijn pony (onder begeleiding natuurlijk) te beleren voor de kar. Nou ben ik gewend aan mennen met een stang & was eigenlijk ook van plan om hier te gaan mennen met Boy.
Ik vraag me af met welk bit jullie mennen & waarom.

En natuurlijk of het verstandig is om met een stang te beginnen met Boy!
Ben benieuwd Haha!

JoyCiej007

Re: Met welk bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:14

Als 't goed is zijn hier al meerdere topics ooit over geopend, verder kun je natuurlijk ook even in de FAQ kijken en evt. de wiki. Persoonlijk vind ik zo'n vraag nou niet echt relevant, want iedereen heeft toch zijn eigen persoonlijke voorkeur, en iedere pony is weer anders, de één loopt geweldig op een stang, de ander kan al nauwelijks een simpel trensje in zijn mond verdragen.

Ik rijd met een liverpool. Vind ik een fijn bit, en mijn pony loopt er redelijk goed mee. Maar dat wil niet zeggen dat jij dan ook maar een liverpool moet gaan gebruiken 'omdat anderen daar ook mee mennen'.

Kijk naar je paardje, kijk naar jezelf, naar de situatie waarin je het bit gebruikt, etc. etc.

Ieder bit heeft zijn voor en nadelen, maar iedere pony loopt anders op een bit. Ikzelf ben erg gecharmeerd van een liverpool gezien de vele functies; van bijna geen hefboomwerking tot zeer sterk, je kunt alles naar wens, pony en situatie altijd afstellen.

Of een stang verstandig is? Tsja, wederom; dat ligt aan jou, de situatie en de pony. Ikzelf ben van mening dat je met een stang in sommige situaties toch iets meer te vertellen hebt. Tuurlijk, als ze aan de kletter gaan hou je er toch niets aan, maar een stang kan soms wel net dat éne beetje extra verschil maken, in mijn ogen.

maargoed, ook hierover zijn de meningen verdeeld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:47

Zelf ga ik wel voor een stang. Wat voor stang hangt van mijn pony af.
Ik probeer het eerst op een gewone liverpool, bij de meeste werkt dat prima, bij een enkeling niet.

Ik heb er nu 2 op een gewone liverpool lopen, 1 op een happy mouth liverpool en eentje op een 4rings trens (maar die wil ik graag naar een gebroken stang hebben, heb hem al liggen, maar heb hem nog niet uitgeprobeerd).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:47

Dennis schreef:
Zelf ga ik wel voor een stang. Wat voor stang hangt van mijn pony af.
Ik probeer het eerst op een gewone liverpool, bij de meeste werkt dat prima, bij een enkeling niet.

Ik heb er nu 2 op een gewone liverpool lopen, 1 op een happy mouth liverpool en eentje op een 4rings trens (maar die wil ik graag naar een gebroken stang hebben, heb hem al liggen, maar heb hem nog niet uitgeprobeerd).

een trensje dus

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:54

xElienx schreef:
een trensje dus

Nee een stang, met scharen dus. Maar met gebroken mondstuk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:07

Ik rijd mijn merrie momenteel aangespannen met een Happy Mouth liverpool met ongebroken mondstuk, maar wel flexibel dus...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:42

Stang met vaste scharen in het tweespan. Nick op de liverpool en Hero sinds vandeweek op een vaste bokkebit gezien die een heel zacht mondje heeft.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:34

een op een bokkenbit en de ander op een b-stang. maar heb voor beide een bstang en een bokkebit liggen.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:36

Hylke men ik met een Liverpool met pompwerking, dit is iets fijner..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:37

Sara men ik met een liverpool.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:36

Jack & Buck allebij een bokkebit.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:09

Maisie schreef:
een op een bokkenbit en de ander op een b-stang. maar heb voor beide een bstang en een bokkebit liggen.

Wat is het verschil in inwerking? Beide bitten zien er ongeveer hetzelfde uit, met dit verschil dat een bokkenbit altijd een minimale hefboomwerking lijkt te hebben...

Verkiezen jullie trouwens vaste of losse scharen?

Bij gebrek aan iets anders ben ik blijven hangen bij een D-stang met tongvrijheid... Lachen

Groeten, SuSEQ

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:27

Het is maar net waar je paard goed op loopt, het heeft niets te maken wat de menner graag zou willen!
Yetse loopt prima op een Liverpool met pompwerking. Het middenstuk heeft tongvrijheid.
De één loopt goed op een bokkebitje, de ander op een Liverpool. Kwestie van uitproberen. Ik heb ook een Liverpool gehad zonder tongvrijheid en Yetse liep veels te veel te klooien met het bit en werd daardoor onrustig in de mond. Hij kon niet ontspannen.
Met een tongboogje is hij rustig en kalm in de mond. Soms accepteren ze direct het bit, soms niet. Een Liverpool is ineens 'heel erg veel bit' in de mond als ze normaliter een simpel dubbelgebroken watertrensje gewend zijn. Zoals gezegd: een kwestie van uitproberen! Succes ermee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:39

SuSEQ schreef:
Maisie schreef:

Wat is het verschil in inwerking? Beide bitten zien er ongeveer hetzelfde uit, met dit verschil dat een bokkenbit altijd een minimale hefboomwerking lijkt te hebben...

Verkiezen jullie trouwens vaste of losse scharen?

Bij gebrek aan iets anders ben ik blijven hangen bij een D-stang met tongvrijheid... Lachen

Groeten, SuSEQ

Ik heb zelf geen ervaring met een B-stang (wel met bokkenbit, het beviel mij totaal niet) maar naar ik weet heeft een B-stang losse scharen, en een bokkenbit in principe vaste scharen.

Ikzelf gebruik een liverpool met losse scharen; het bokkenbit met vaste scharen liep ze gewoon niet lekker op. Ik heb het idee dat de mijne lekkerder loopt op een bit met losse scharen, maargoed het blijft natuurlijk altijd uitproberen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:42

Dennis schreef:
xElienx schreef:
een trensje dus

Nee een stang, met scharen dus. Maar met gebroken mondstuk.

Je bedoeld dat een dubbelgebroken stang? Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het welbekende 'notenkraker-effect' van een enkelgebroken stang, door de combinatie van kinketting, hefboomwerking & een enkel gebroken mondstuk?

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:12

mijn shet loopt op een dubbelgebroken liverpool stang.. Alles wat ongebroken was en ik geprobeerd heb( bokkebit, liverpool, liverpool met tongvrijheid, liverpool met tongboog, gewone stang zonder hefboomwerking) krijg die van mij een hele dikke blauwe tong van.. manier van op hangen(hoog of laag) of een ruimer hoofdstel maakte allemaal niks uit. Voor mij dus de dubbelgebroken liverpool met losse scharen! Mijn shet loopt er prima op, en heeft geen last meer van haar dikke tong.. Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:50

Ik rijd met een vier-rings trens.Bevalt mij super.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:50

idd bokkebit heeft vaste scharen en een b stang losse. cindy loopt nu lekker op een bokkebit maar wil toch gaan kijken hoe ze op een b stang reageert. liverpool heb ik nog nooit geprobeerd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 07:54

Ik heb een liverpool met tongboog.

Mijn paard heeft wat trauma's van vroeger, daardoor durfde ik geen gewone liverpool te nemen.
En doordat degene die ik nu heb niet direct op haar tong drukt, is ze sowieso veel relaxter Lachen

miika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:11

Ik gebruik voor m'n pony zowel bij enkel als dubbelspan een stang, de pony's lopen hier prima op, ik heb eigelijk ook nog nooit andere bitten geprobeerd.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:48

Ik ga voor de liverpoolstang makkelijk te verstellen!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:28

Hier ook een liverpool stang.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:40

Liverpoolstang.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:19

dubbelgebroken watertrensje.
Daar heeft hij afgelopen weekend zijn eerste vaardigheid en Speel uw Spel mee gelopen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:56

Ik rij met een liverpoolstang (een rubberen), en een thiedemanbit. Ik moet nog even kijken welke het beste is.