wegens omstandigheden (dikke shet en blessure bij mij) kan ik onmogelijk nog lopen met hem (euh, rennen dus hé
). maar hij heeft echt beweging nodig dus dan is er maar 1mogelijkheid: longeren. heb hem dit vroeger beginnen aan te leren maar wegens een tekort aan enthousiasme van mijn kant ben ik niet ver geraakt. er was nl een oplossing, gaan lopen
. uiteindelijk is het toffer om met 2 aan conditie te werken hé
.maar nu kan ik niet meer met hem gaan lopen en moet ik hem wel in beweging houden door te longeren (tenzij er natuurlijk een andere mogelijkheid is. en vragen aan iemand anders gaat niet. ben zeker 2 weken out en om de 2 dagen iemand dwingen om te gaan lopen, dat zie ik niet zitten. ook wil ik mij er persoonlijk mee bezighouden, dingen samen doen).
maar hij vertikt het om vooruit te gaan van zodra hij vind dat hij genoeg gelopen heeft. de zweep heeft hij gewoon geen schrik voor, hoe hard ik hem ook laat knallen. schreeuwen is ook geen optie. ben wel altijd boos en laat hem nog net dat laatste rondje lopen, maar dan moet ik er gewoon keiboos achter lopen en dat zint mij ook niet. het is gewoon niet tof omdat ik hem moet opjakkeren en hij totaal geen fut heeft. als hij stopt op commando krijgt hij natuurlijk de dikste knuffel die ik hem kan geven, maar het betert gewoon niet. het langste dat ik ooit gelongeerd heb is 10minuutjes of zo.
met snoepjes, wortels of wat dan ook, hou ik mij niet bezig. hij is dik genoeg en vroeger werd hij er bijterig van.
mss wat meer over het karakter van deze pony: rustig, loopt achter me, stopt wanneer ik stop (is eigenlijk gewoon perfect, maar dat zegt iedereen van zijn eigen dier
), kan op commando naast me stappen en draven (galop gaat wat moeilijker), is zot van springen sinds hij de balk in de manege heeft ontdekt (moet hem niet aansporen, meneer maakt een zo klein mogelijke ronde om zo snel mogelijk terug over de balk te kunen springen, die overigens op de grond ligt), is quasi ongevoelig voor aanraking (hij reageert wel als ik zeg opzij of achter, maar er moet niet tegen hem geduwd worden. blijft hij gewoon staan. dat is trouwens ook een probleempje van hem, damn, niet zo'n perfecte pony
), hij is van niet veel onder de indruk (behalve eten mss). hij is niet blind, niet doof, perfect gezond (buiten die kilootjes te veel) regelmatig door DA nagekeken en krijgt op tijd zijn ontwormingskuurtjes.ah ja, er is een manege met balkjes beschikbaar maar niet altijd en een longeercirkel die vrijwel altijd beschikbaar is maar waarbij het niet mogelijk is om balkjes te leggen.
dus als iemand weet:
- hoe hem vooruit te krijgen tijdens longeren en dit met volle goesting
- doen wijken voor druk (mss komt het door het vet dat hij ongevoelig is en moet ik eerst zorgen dat hij wat meer beweegt)
bedankt!
groetjes, Rhinoooow