longeerprobleem: vooruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhinoooow

longeerprobleem: vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:37

hey iedereen!

wegens omstandigheden (dikke shet en blessure bij mij) kan ik onmogelijk nog lopen met hem (euh, rennen dus hé Haha!). maar hij heeft echt beweging nodig dus dan is er maar 1mogelijkheid: longeren.

heb hem dit vroeger beginnen aan te leren maar wegens een tekort aan enthousiasme van mijn kant ben ik niet ver geraakt. er was nl een oplossing, gaan lopen Haha! . uiteindelijk is het toffer om met 2 aan conditie te werken hé Tong uitsteken .

maar nu kan ik niet meer met hem gaan lopen en moet ik hem wel in beweging houden door te longeren (tenzij er natuurlijk een andere mogelijkheid is. en vragen aan iemand anders gaat niet. ben zeker 2 weken out en om de 2 dagen iemand dwingen om te gaan lopen, dat zie ik niet zitten. ook wil ik mij er persoonlijk mee bezighouden, dingen samen doen).
maar hij vertikt het om vooruit te gaan van zodra hij vind dat hij genoeg gelopen heeft. de zweep heeft hij gewoon geen schrik voor, hoe hard ik hem ook laat knallen. schreeuwen is ook geen optie. ben wel altijd boos en laat hem nog net dat laatste rondje lopen, maar dan moet ik er gewoon keiboos achter lopen en dat zint mij ook niet. het is gewoon niet tof omdat ik hem moet opjakkeren en hij totaal geen fut heeft. als hij stopt op commando krijgt hij natuurlijk de dikste knuffel die ik hem kan geven, maar het betert gewoon niet. het langste dat ik ooit gelongeerd heb is 10minuutjes of zo.

met snoepjes, wortels of wat dan ook, hou ik mij niet bezig. hij is dik genoeg en vroeger werd hij er bijterig van.

mss wat meer over het karakter van deze pony: rustig, loopt achter me, stopt wanneer ik stop (is eigenlijk gewoon perfect, maar dat zegt iedereen van zijn eigen dier Haha! ), kan op commando naast me stappen en draven (galop gaat wat moeilijker), is zot van springen sinds hij de balk in de manege heeft ontdekt (moet hem niet aansporen, meneer maakt een zo klein mogelijke ronde om zo snel mogelijk terug over de balk te kunen springen, die overigens op de grond ligt), is quasi ongevoelig voor aanraking (hij reageert wel als ik zeg opzij of achter, maar er moet niet tegen hem geduwd worden. blijft hij gewoon staan. dat is trouwens ook een probleempje van hem, damn, niet zo'n perfecte pony Knipoog ), hij is van niet veel onder de indruk (behalve eten mss). hij is niet blind, niet doof, perfect gezond (buiten die kilootjes te veel) regelmatig door DA nagekeken en krijgt op tijd zijn ontwormingskuurtjes.

ah ja, er is een manege met balkjes beschikbaar maar niet altijd en een longeercirkel die vrijwel altijd beschikbaar is maar waarbij het niet mogelijk is om balkjes te leggen.

dus als iemand weet:
- hoe hem vooruit te krijgen tijdens longeren en dit met volle goesting
- doen wijken voor druk (mss komt het door het vet dat hij ongevoelig is en moet ik eerst zorgen dat hij wat meer beweegt)
bedankt!

groetjes, Rhinoooow

Tanja

Re: longeerprobleem: vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:25

OPG-->LO

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:31

Fietsen????

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:34

Ik zou iemand zoeken die je even op weg kan helpen, die weet waar hij/ zij mee bezig is. Het niet willen wijken voor druk ligt mee aan de basis van je probleem, dus daar moet je zeker eerst aan werken. Paard heeft weinig reden om te gaan lopen als hij heeft geleerd de druk te negeren...

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 17:31

femmefatale1: fietsen is geen oplossing. vind ik niet echt veilig. heb het al met kleinere pony gedaan en dat ging nog net, maar die was zo mak... 1 verkeerde pas, trek en ik lig naast de fiets.

snuffelhues: dacht ook dat daar een probleem was. maar heb hem nooit anders gekend. weet niet wie hem daarvoor verzorgde, zowat iedereen en niemand eigenlijk. als iemand nog wat tijd over had en het was lang geleden... maar niemand heeft zich ooit echt met hem beziggehouden. ideën over hoe ik hem daar wel gevoelig op moet maken?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:58

Ik denk niet dat jij binnen twee weken dit probleem heb opgelost. Door jouw blessure ben je wel achter iets gekomen waar je aan moet werken met die kleine dondersteen!
Wat ik in jouw verhaal lees is het probleem vooral jouw houding naar hem toe (dat bedoel ik niet negatief) en zijn omvang. Je zegt zelf:
"het is gewoon niet tof omdat ik hem moet opjakkeren en hij totaal geen fut heeft".
Maar zijn fut is kennelijk maar 10 minuutjes lang.
Jij wilt niet hem erg belasten en hij vind het prima zo.
Misschien helpt het jouw psychisch meer dat jij hem eerst goed laat afvallen. Dan weet je ook dat het dan in zijn mogelijkheid heeft om te bewegen zonder die extra kilo's. Dan kan jij meer overtuigend optreden (het is in jouw ogen niet zielig meer). Het mes snijd dan aan twee kanten!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:38

zeker dat hij af moet vallen. alleen kan het niet door hem minder eten te geven. hij is niet van mij en andere mensen zorgen voor zijn eten. ik heb daar niets over te zeggen. en hij staat op stal, mag niet op wei. als ik er ben geef ik stiekem wel eens wat aan een ander paard maar die moeten ook niet vet worden. soms verstop ik zijn wortelen tussen zijn stro, zodat hij lang moet zoeken en actief bezig is. ook hooi door het stro mengen ipv 1plak aan de deur. maar meer kan ik echt niet doen voor zijn eten.

daarom moet hij dus meer bewegen. en idd, het is niet dat ik hem niet wil longeren, hij is gewoon kapot na 10 minuten.toch hijgend, niet zo echt bezweet als wanneer hij springt. en als ik hem de volgende dag wil longeren dan wil hij helemaal niet vooruit. of enkel stap en met een slentergangetje, met moeite 2keer rond.

heeft iemand trouwens ervaring met een borstelsteel als balk in de longeercirkel? dat is mss wel mogelijk en moet hij zijn voeten opheffen, associeert hij dat met de balk in de manege. maar ik wil het enkel proberen als het veilig is.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:51

Een borstelsteel is denk ik wel licht. Hij zou er makkelijk mee kunnen nemen tussen de benen en struikelen. Ik zou toch iets zwaarders nemen. Succes met jou "strijd tegen de vooruitgang"! (haha). Misschien kan jij de eigenaren duidelijk krijgen dat het vet zijn niet zo bevordelijk voor de gezondheid van het paardje is en dat daar dierenartskosten tegenover komen te staan. Mensen zijn meestal wel gevoelig voor hun portomonee. Hopelijk laten zij hem dan wel afvallen!
Succes!