Natural,waarom verplicht 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Natural,waarom verplicht 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:56

Goedemorgen Lachen
Ik bestempel mezelf als natural,hoewel ik niet houd van hokjes plaatsen...
Met natural bedoel ik; ik probeer met mijn paard om te gaan op een manier waarbij geen druk wordt gebruikt,waarbij we elkaar duidelijk verstaan etc etc.
Nou zie ik hier dat er verwacht wordt,dat als je 'natural bent' je paard 24/7 buiten moet staan.
Anders ben je immers geen natural?
Mijn paarden staan in de nacht binnen om de volgende redenen:
a) Veiligheid,risico van gestolen paarden,uitgebroken paarden terwijl jij in je bed ligt (ervaring mee)
b) Nattigheid,één van onze paarden kan er niet tegen,krijgt longproblemen en hoefproblemen.Bovendien vindt ik dat een paard droog moet kunnen liggen.Meestal kan dat ook,maar niet als de wei in een zwembad veranderd.
c)Voor mijn eigen gemaksrust om de bovenstaande redenen.

Ik weet dat een paard echt wel 24/7 buiten kan lopen,maar ik heb er geen fijn gevoel bij,is dat natural??
Zo nog wel meer dingen waar ik tegen aan stoot,waarom ik eigenlijk geen natural kan zijn.
Waarom heeft natuurlijk rijden van die voorgeschreven regels?
Ik eindig met een citaat 'Een echte natural laat zijn paard vrij,en gaat er niet op zitten'
Hiermee wil ik zeggen,een 'echte' natural bestaat niet,waarom dan toch elkaar regeltjes aansmeren?

Pensionnetje

Re: Natural,waarom verplicht 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:06

De vraag is of dat je jezelf wil koppelen aan een "naam".
In dit geval "natural".

Het maakt voor een paard niets uit tot welke "stroming" je behoord.
Hij verstaat het toch niet. In mijn visie is het verstandig dingen te gebruiken uit een stroming die je aanspreken. Maar daarbij hoef je die stroming niet volledig te accepteren. Haal er uit wat voor jouw bruikbaar is en loop niet klakkerloos iedere stroming blind achterna.

Als ik naar mezelf kijk heb ik in de loop der jaren van alle takken van paardensport iets opgestoken, van rensport, tot dressuur tot lange teugel. Ik heb daar een grote pan soep van gemaakt en die gebruik ik bij mijn paarden.

Doe wat jou goeddunkt, ook al past het misschien niet helemaal in het plaatje wat anderen verwachten. Ieder paard én ieder mens is verschillend en hebben hun eigen kijk op zaken.
Er bestaat niet zoiets als "de gouden formule".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:20

TurboTinker; ik ken ook mensen met een aardig natural ingestelde mentaliteit wat hun paard betreft en die paarden staan ook niet 24/7 buiten 's winters (maar wel zo lang mogelijk overdag bijvoorbeeld). Knipoog
Ik denk dat die mensen streven naar wat mogelijk is. Of ze kijken naar wat hun paard aangeeft.

Ik heb mijn paardje wel 24/7 buiten staan en gelukkig heb ik die mogelijkheid ook. Want bij ons komt er echt geen vreemde bij (moeten ze wel heel moeilijk doen Haha! ) en mijn paard kan prima omgaan met de weersomstandigheden en de (eventueel) natte grond). Ik wilde mijn paard ook niet in een wei aan de weg, waar jan en alleman bij kan. Ook doordat ik meerdere malen nare dingen heb gezien hierbij bij vrienden/kennissen (paarden gestolen/paarden vergiftigd).

Mijn paard is gewoon niet gelukkig op stal. Hij staat momenteel tijdelijk op stal (sinds vrijdag), omdat hij een hoefzweer heeft, maar ik laat hem overdag zoveel mogelijk naar buiten of ga met hem wandelen. Mijn paard is echt doodongelukkig op stal, hij snapt er niets van, van dat opgesloten staan. Je zou het eens moeten zien....... Verdrietig
Over gemoedsrust gesproken, ik voel me nu echt niet fijn met het idee dat mijn paard zo unhappy is van het binnen staan. Maar het is even niet anders, zijn voet moet even in die zak blijven, er mag geen vuil bijkomen en hij mag even niets forceren.

Ik vind het jammer dat mensen niet gewoon willen inzien dat een natural zijn/haar uiterste best doet om zijn/haar paard een zo'n natuurlijk mogelijk leven te geven. Waarom zo zwart/wit denken met zinnetjes als 'als je echt natural wilt zijn, laat je je paard vrij en rij je er ook niet op'. Daar kan ik nou niets mee......
Ik zie mezelf wel als een aardige natural die haar uiterste best doet om haar paard een zo'n vrij mogelijk leven te geven naast zijn leven met mij. Ik ben maar een paar uurtjes per dag bij hem en de rest van de tijd leeft hij als een echt paard in een natuurgebied in een kudde. Lijkt mij niets mis mee.... Mijn paard vindt van niet, dat is duidelijk. Hopelijk mag hij snel weer zo'n leven hebben, want dit gedoe op stal is echt niks voor hem. En ook niet voor mijn eigen gemoedsrust.

Maar als jij jouw paard liever binnen hebt 's nachts vanwege zijn veiligheid, prima.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:35

Dat van die pan soep heb ik dus ook,maar ik merk dat ik hierdoor regelmatig in discussies terechtkom,omdat ik niet alles volgens een bepaalde stroming handel...

Het citaat is niet van mezelf,maar van iemand die vond dat ik het woord natural niet in de mond mocht nemen omdat ik immers op mijn paard ging zitten.
Onze paarden gaan graag naar de stal (vast om het eten Tong uitsteken )
en 's ochtends om 7 uur staan ze weer buiten.

Mijn paard is toen hij anderhalf was losgesneden door een beruchte dierenmishandelaar.Zijn borstkas en bovenbenen zijn beiden losgesneden,en hij heeft iets in zijn mond gekregen.
(waardoor ik in eerste instantie bitloos ben gegaan,hij is getraumatiseerd)
Daarom laat ik hem echt niet meer buiten!

Dus,vraag ik mij af,bestaat de echte natural wel? Ik vind van niet,iedereen doet wat hij/zij het beste acht voor zijn/haar paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:41

Je moet inderdaad gewoon doen wat je goed dunkt! Waarom ergens een stempel op plakken?

Ik hoef helemaal geen 'natural' genoemd te worden maar ik wil wél dat mijn paard (op een veilige manier) 24/7 buiten staat.

Maar dit doe ik niet omdat het de 'regels' van naturals zijn maar omdat ik vind dat dit het beste is voor mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:56

TurboTinker, of ik nou een echte natural ben of niet (ik weet niet wie dat bepaalt, maar sinds ik op bokt ben gekomen, ben ik zo genoemd), feit is dat IK op een andere manier omga met paarden dan tig jaar geleden. Zoals ik het geleerd heb vroeger, zeg maar, doe ik het niet meer. Op onze stalling weet iedereen dat ik er over het algemeen hele andere ideeen op na hou en dat wordt gewoon gerespecteerd. Tja, wat er achter mijn rug gekletst wordt, weet ik natuurlijk niet, maar aangezien iedereen vriendelijk is, ga ik er vanuit dat het wel meevalt. Knipoog

Er zijn echt grote verschillen waar te nemen, dat wel. Ik sta op een hele traditionele stalling en ik woon in een echt paardendorp waar men over het algemeen traditioneel is met paarden. Mijn paard staat bij ons als enige 24/7 buiten het hele jaar met de Shetlanders. Overdag staat er nog een oude pony bij, die 's nachts wel binnen staat in de winter, wat ik ook goed kan begrijpen, gezien haar leeftijd en gesteldheid. Ik geloof dat men nu wel gewend is aan mijn wollige paard, die in weer en wind buiten staat. Men ziet ook eindelijk dat hij daar buiten gelukkig is. Het eerste winterseizoen werd ik echt stapelgek van de opmerkingen van hoe zielig men mijn paard vond. Inmiddels hebben ze het licht gezien, gelukkig Haha! . Het is echt niet leuk om dat steeds aan te moeten horen, terwijl men vergeet naar het paard als individu te kijken. Mijn paard is echt dolgelukkig buiten. Ja
Het interesseert hem niets wat voor weer het is, als hij maar kan bewegen, kan rennen, kan spelen, kan grazen en sociaal kan doen met de andere pony's.

Ik kan in elk geval zeggen dat hij aardig natuurlijk leeft voor zover mogelijk bij een gedomesticeerd dier. En wat anderen er dan weer voor stempel op drukken, is gewoon mijn probleem niet. Overigens, als het dagenlang extreem regent, doe ik hem in de winter wel een ongevoerde regendeken op, hoor. Is nog maar 1x gebeurd dit winterseizoen (1 dag). Haha!
Ook tegen de regels van de 'naturals', maar ik hou me niet aan regels (voor zover die er al zijn, want ik ken ze niet). Ik kijk naar mijn paard en beslis wat voor hem het beste is. Nu is dat voor zijn fysieke toestand even de stal, maar mentaal is het even niet goed. En daar baal ik heel erg van. Maar ik weet dat 'ie over korte tijd weer fysiek en mentaal in orde is, als 'ie weer lekker 24/7 buiten staat, waar hij hoort.....

Maar wat is nou jouw 'probleem'??? Jij zet je paard binnen vanwege de veiligheid en het natte weer (wat overigens deze winter erg meevalt, vorig jaar was het heel wat natter). Prima, je kijkt naar je paard als individu. Stel nou dat jouw paard wel in een veilig gebied kon staan en met het natte weer valt het wel mee. Zou je er dan anders over denken?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:58

Ik beschouw mezelf ook als "redelijk natural" (ik vind die term trouwens maar niks), maar mijn paarden hebben wel een grote inloopstal waar ze altijd in kunnen. Daar maken ze vaak gebruik van, droog als het regent, koel als de zon schijnt en warmer als het erg koud is of hard waait.

Daarnaast rijd ik 2 van mijn 3 paarden wel met bit, en alledrie hebben ze een boomzadel.

Ik hou dus niet echt van de term natural. Ik kijk gewoon wat voor mijn paardjes het meest prettig is, en ga dus niet zonder daarover na te denken mijn paarden 24/7 buitenzetten, of zonder bit en zonder boom rijden... In mijn geval is dat 24 per dag de keuze binnen of buiten, dus dat ze zelf kunnen kiezen. En alle paardjes bij elkaar, zodat ze veel onderling contact hebben. Verdeeld over de dag zo vaak mogelijk voeren. En toevallig ligt een boomzadel op Odinn beter dan een boomloos (vooral door de lengte, Odinn heeft een extreem korte rug). Hij reageert bij mij veel beter op een bitloze optoming, dus ik rij met S-hack. Mijn zusje vind echter een bit prettiger bij hem, dus zij rijdt hem met bit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:05

Natural is gewoon een verzamelterm hier van bokt.

Ik val er redelijk onder geloof ik, maar ook niet 100%. Ik rijd namelijk mijn paard met bit. Maar hij staat wel 24/7 buiten ja. Mijn paard is nu eenmaal geen stalpaard, hij verveelt zich snel op stal.
Deze winter heeft hij trouwens wel even op stal gestaan vanwege heftige mok. Toen hij zich daar echt beroerd door voelde vond hij het wel prima en gezellig op stal, maar toen hij weer begon op te knappen sloeg de verveling toe. Zodra het enigszins kon heb ik hem dus weer buiten gezet.
Verder sluit buiten staan natuurlijk het beste aan bij het natuurlijk gedrag van een paard (beweging, sociale contacten, grazen etc). Maar ook ik heb geen onbeperkt land ter beschikking.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:10

Sim0ne, ik heb helemaal geen moeite met de term 'natural'. Ik hou van de natuur, eet graag zelf ook zo natuurlijk mogelijk en mijn paard behandel ik ook graag zo natuurlijk mogelijk (vanuit het paard gedacht, zeg maar). Dus met die term heb ik persoonlijk helemaal geen moeite, hoor. Haha!

Ik ervaar ook sommige opmerkingen wel eens als 'lastig' als anderen (dat doen zowel traditionals als naturals Haha! ) gaan lopen zeuren over mijn regendeken (die eigenlijk meer ligt te vergaan in mijn zadelkast), die ze dan zien in mijn profiel met die guitige kop van Sam of als ze horen dat ik wel brokken geef 's winters of dat 'ie nu op stal staat met een hoefzweer. Tja...... Maar ik trek me daar niet zo veel van aan eigenlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:11

Net als alle traditionals misschien niet alles op de traditionele manier doen, doen naturals dat ook niet. Het is gewoon niet zo zwart/wit, maar wel handig om met zo'n term te laten zien hoe je je paard(en) benadert. Denk ik. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:15

Nadya schreef:
Net als alle traditionals misschien niet alles op de traditionele manier doen, doen naturals dat ook niet. Het is gewoon niet zo zwart/wit, maar wel handig om met zo'n term te laten zien hoe je je paard(en) benadert. Denk ik. Knipoog

Denk het ook... uitgangspunt blijft de natuurlijke behoefte van het paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:24

Nadya schreef:

Ik snap je helemaal hoor Nadya, ik heb ook niet zozeer moeite met de term natural, maar met de manier waarop anderen (vooral op bokt) dan over je denken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:27

Wendy schreef:
Nadya schreef:

Denk het ook... uitgangspunt blijft de natuurlijke behoefte van het paard.

Yep. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:29

Sim0ne schreef:
Nadya schreef:

Ik snap je helemaal hoor Nadya, ik heb ook niet zozeer moeite met de term natural, maar met de manier waarop anderen (vooral op bokt) dan over je denken...

Ja, ik snap jou ook hierin. Maar dat is misschien ook wel wederzijds. Wij, de zogenaamde naturals, denken natuurlijk ook op een bepaalde manier over de 'traditionals'. En in het dagelijks leven is ook niet elke 'traditional' hetzelfde. Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:32

Jap, ik denk dat ik 'links van het midden zit', als je natural als links en traditional als rechts ziet, en zo stem ik ook politiek Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:35

Sim0ne schreef:
Jap, ik denk dat ik 'links van het midden zit', als je natural als links en traditional als rechts ziet, en zo stem ik ook politiek Lachen

Ik denk dat ik dan wat linkser ben, hahahahaaaaa....... Knipoog
Ik ben wel een fanatiekeling wat de paarden betreft, hoor. En misschien ook in het dagelijks leven dan, blijkbaar.... Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:06

Natural is dat? Dat je geen ijzers, geen bit, geen dekens, geen stal, en geen krachtvoer geeft? Als dat idd zo is dan ben ik en mijn paarden naturals Knipoog Ik maak mijn paarden echt niet blij om ze op stal op te sluiten. Die weten niet beter, dan dat ze altijd buiten staan. In weer en wind. Ik bekap ook nog op een natuurlijke manier. Knipoog En dat bevalt mij en de paarden heel goed. Ik denk dat ze heel gelukkig zijn met hun leventje!

Maar als het zo erg is gesteld als bij de TS! Dan snap ik echt wel dat je ze liever in de nacht op stal heb staan. Zeker naar wat er met je paard is gebeurd allemaal. Ach gut Ik heb ze aan huis staan, en het is hier erg rustig gelukkig!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:52

turbotinker schreef:
a) Veiligheid,risico van gestolen paarden,uitgebroken paarden terwijl jij in je bed ligt (ervaring mee)
b) Nattigheid,één van onze paarden kan er niet tegen,krijgt longproblemen en hoefproblemen.Bovendien vindt ik dat een paard droog moet kunnen liggen.Meestal kan dat ook,maar niet als de wei in een zwembad veranderd.
c)Voor mijn eigen gemaksrust om de bovenstaande redenen.

Om nog even op je redenen te reageren. Volgens mij worden paarden uit een stal ook makkelijk gestolen, je hoeft ze immers niet te vangen, halster hangt er vaak naast en ik heb nog nooit een stal gezien (misschien zijn ze er wel) die op slot zit. Wij hebben gelukkig een weiland waar je vanaf de weg niet bij kan komen, anders zou ik me ook wel een stuk ongemakkelijker voelen...

Nattigheid: Een stal is niet de enige optie voor een paard om droog te liggen. Een paddock met goed zand is ook droog, evenals een inloopstal waarbij ze zelf kunnen kiezen om naar binnen of naar buiten te gaan.

Natuurlijk is rijden op je paard niet natural, maar ik denk dat een natural gewoon probeert de natuur zoveel mogelijk na te bootsen om het voor het paard zo prettig mogelijk te maken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:31

turbotinker schreef:
Ik weet dat een paard echt wel 24/7 buiten kan lopen,maar ik heb er geen fijn gevoel bij,is dat natural??

Waarom zou je je dat in godsnaam afvragen?? Verward
Nog even buiten beschouwing gelaten dat ik mezelf nooit van m'n levensdagen 'natural' zal noemen (vanwege het nare bijsmaakje Haha! ), dat is toch geen criterium?

Als je naar paarden kijkt en de manier waarop ze geevolueerd zijn, kun je daaruit afleiden dan een paard het meeste baat heeft bij 24/7 frisse lucht, rustige beweging en een mogelijkheid om ruwvoer te eten. Dat heeft i.m.o. niks met allerlei termen te maken, en of je 'erbij hoort' of niet, maar puur praktisch met de mentale en fysieke gezondheid van een paard. Gewoon een simpele gevolgtrekking uit gezond verstand en wetenschappelijk onderzoek.
Ik vind zelf 's nachts op stal geen groot probleem, mits het stalklimaat in orde is, en het paard overdag een uur of 8 met andere paarden samen buiten kan staan, liefst op gras. Maar... ik was ook erg blij toen we de mogelijkheid kregen onze paarden 24/7 buiten te houden, met inloopstal (en dus droge liggelegenheid, al gaan ze nooit binnen liggen maar altijd buiten in het zand of in de wei). Niet omdat dat 'natural' is, maar omdat het gewoon het beste en fijnste voor de paarden is. Lachen

Als jij nachten wakker ligt als je paarden buiten staan moet je het vooral niet doen. Ik vind je argumenten niet echt valide, maar wie ben ik om over jouw situatie te oordelen. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:34

doen wat je zelf denkt dat goed is. maar ik vind jouw redenen niet correct. uit een stal kunnen paarden net zo goed worden gestolen, en een droge plek kunnen ze in de wei ook hebben door middel van een schuilstal;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:41

Ik denk dat ik ook link-midden uit zou komen. Mijn paard staat 12 uur per dag op de wei, maar 's nachts binnen. Wel in een buitenstal en met een enorme stapel hooi en maar een handje krachtvoer. Ik rij gewoon met bit en boom, maar doe wel NB en grondwerk.
Mijn paard staat binnen om de wei te ontlasten, die toch wel een beetje nattig is.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:41

wie zegt dat je als natural je paard verplicht 24/7 buiten moet houden?

Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die zich in een hokje willen plaatsen of andere in een hokje willen plaatsen.

Iedereen heeft een andere definitie voor natural

De 1 vind dat 24/7 buiten daarbij hoor, de andere vind dat je al natural bent als jij vind dat je goed naar je paard kijkt.

Doe wat jij goed dunkt en hou je paard zo natuurlijk mogelijk, en met zo natuurlijk mogelijk bedoel ik: zo natuurlijk mogelijk wat goed is voor jou paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:47

ik ben zo natural mogelijk en toch kan ik een paard op boxarrest hebben staan Lachen

ligt allemaal aan zo ontzettend veel factoren, dat het onmogelijk is om ergens een eenduidige richtlijn voor op te zetten.... Mijn peerd moest op boxrust, mocht per dag 10 minuten stappen........ 3 maanden lang! heb hem na 2 weken op het land "gepleurd" dan maar een jaar langer revalideren.......

maar de paarden die ik in training had, gingen in de ochtend in de molen, nog een uurtje in de paddoc en in de middag aan het werk.. gingen echt niet het land op Lachen