Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mariska_28 schreef:"...Met een vaste evenaar kunt u de paarden evenveel laten trekken. "
SuSEQ schreef:Dat heb je wel goed, maar dat is het nu met Achenbach (die jij in een ander topic nogal aanhing). Als je alles zo opvolgt als hij het zegt zou je een span gelijktijdig aan het werk moeten krijgen door het vergespen van de leidsels en strengen, maar praktisch gezien is het eigenlijk onmogelijk ze continue allebei aan het trekken te houden op span. Bij een goed span trekken ze om beurten een beetje maar daarvoor moeten ze dus echt samenspannen.Dat vind ik nogal raar... Met een vaste evenaar is het toch mogelijk dat de kar door één paard getrokken wordt, terwijl de ander niks doet? Met een losse evenaar trekt de ene totdat de strengen van de andere op spanning zijn en die dus ook moet gaan werken.
Of heb ik het nu totaal bij het verkeerde eind?
Groeten, SuSEQ
BlackDevils schreef:Dat heb je wel goed, maar dat is het nu met Achenbach (die jij in een ander topic nogal aanhing). Als je alles zo opvolgt als hij het zegt zou je een span gelijktijdig aan het werk moeten krijgen door het vergespen van de leidsels en strengen, maar praktisch gezien is het eigenlijk onmogelijk ze continue allebei aan het trekken te houden op span. Bij een goed span trekken ze om beurten een beetje maar daarvoor moeten ze dus echt samenspannen.
Uiteraard is de theorie nooit tot in de puntjes in de praktijk uitvoerbaar; hopelijk was meneer Von Achenbach daarvan op de hoogte. In dat ander topic kwam naar voor dat ik zijn leidselvoering niet slecht vind, maar dat wil niet zeggen dat de man heilig is... Als ze elk om beurten trekken, gaat de voortrein dan niet wiegen, waardoor de hele koets gaat slingeren? Of is dat effect verwaarloosbaar...BlackDevils schreef:Nadeel van een losse evenaar is (heb vroeger altijd met gereden omdat ik een shet slecht aan het werk kon krijgen) dat bij aantrekken ze altijd gestoord werden door de ander. Het tikkie waarmee de ander aantrekt (hoe klein ook) stoorde de andere pony bij mij in het span. Merk nu dat ik met een vaste evenaar rij ze veel rustiger beginnen aan te trekken.