[AR] Marathonwagentje opknappen/verbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peter1969

Marathonwagentje opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 22:02

Ik ga mijn marathonwagentje opknappen en ombouwen van enkel tot dubbelspan. Vandaar enkele vragen. Het is de bedoeling dat er 2 shetten voor komen met een schofthoogte van 85cm
Lengte langboom: lengte shet + 80 cm, klopt dit?
Hoe lang moeten de zwengen zijn, en hoeveel hangen deze van mekaar?
Ik heb ook gelezen dat de afstand tussen de zwengen en het paard 50 cm moet zijn?

Sinds vorige week nieuw dubbelspan tuig gekocht. Ik heb wat gaten moeten bijmaken voor alles te laten passen. Lengte van de strengen lijken me lang 180cm, moeten deze ingekort?
Ook zijn er broeken aan het tuig, ik lees dat deze bevestigt moeten worden aan het schoftuig, hoe doe je dat, misschien dat iemand een foto heeft?

Bedankt voor de hulp

Joanne_

Re: Marathonwagentje opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:05

Maten weet ik zo verder niet;) Maar de broek heb ik aan de staartriem zitten.. weet niet hoe dat met andere tuigen zit?

BlackDevils

Re: Marathonwagentje opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:55

Soms lijkt het wel of we hier thuiscursussen geven voor menners.
Het is echt beter even rond te kijken hoe een en ander werkt en moet zitten. Op foto's kun je al veel antwoorden vinden.
Boomlengte die je aangeeft zal wel kloppen zo ongeveer. Verstelbaar maken is altijd handig.
Zwengen moeten eigenlijk zo breed mogelijk zijn. Als ze een paar centimeter uit elkaar zitten is genoeg. Dus verder benut je gewoon de breedte van de kar. Bij een kar van 1.20 breed kunnen de zwengen 57.5 cm zijn.
Strengen van 1.80 lijken mij wel enorm voor een spannetje minishetten. Laten inkorten dus bij een tuigenmaker...
De kruisriemen van de broek moeten door de openingen de zijn gelaten in de rugriem, net als bij een enkelspan tuig. Alleen heb je bij een tweespantuig geen broekriem maar een andere riem (geheel word de omloper genoemd). Deze bevestig je aan het borsttuig onder de streng, aan de grote gesp.