bitloos zorgen dat paard niet te snel gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

bitloos zorgen dat paard niet te snel gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:18

hoe?

ik merk dat ik te veel druk (moet???) houden op de teugels van de crb die ik heb voor indi. voor foto`s zie laatste regel in mijn onderschrift.

ik ga proberen de volgende keer gewoon de teugels wat losser te laten, maar in draf gaat ze veel te hard. hoe moet ik haar tegenhouden? nog meer achterover gaan zitten? of is het een questie van geduld en gewenning? (indi is nog maar net onder het zadel)

TheaD

Re: bitloos zorgen dat paard niet te snel gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:12

misschien zou je een andere optoming kunnen proberen, had hetzelfde probleem met een CRB ben toen met een indian bosal gaan rijden en het probleem was over. en het hard gaan kan ook komen doordat ze nog maar pas onder het zadel is en nog niet zoveel evenwict heeft. Veel succes nog met het rijden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:09

Ik zou aan de longe, of beter nog, los in een roundpen, longeren en op stem leren lopen. Zo kun je ook het galopperen beter aanleren Knipoog
Je laat haar draven, en geeft dan het commando 'rustig' bijvoorbeeld, en zodra ze rustiger gaat lopen moet jij uitbundig belonen. Zo kun je ook het overgaan in een andere gang heel goed aanleren. Mijn paard kent aan de longe de gangen 'stap, 'jog', 'draf' en galop', en als ik zeg 'harder' of 'rustig' kan ik hem in diezelfde gang sneller of langzamer laten lopen, helemaal op stem. Dat heeft echt ontzettend veel voordelen, zeker voor jou Lachen
Maar verder, inderdaad zoals crystal zei, heeft Indi vast nog wat problemen met haar evenwicht, en dan is hard lopen veel makkelijker dan langzaam. Evenwicht is goed te trainen op lange, rechte stukken, op buitenrit bv, maar ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:14

Als je een ander hoofdstel wilt proberen vind ik het hoofdstel waar ik mee rij echt een aanrader. Hiermee kan je prima dressur rijden! Zie mijn onderschrift voor foto's...

Verder denk terugrijden zoals je zonder bit ook doet: op je zit (eventueel stem), overgangen om haar meer op het achterbeen te krijgen en voor betere concentratie. Mijn paard was ook altijd erg geneigd om hard te lopen, de kunst is om haar nog geen 2 passen haar eigen gang te laten gaan. Zodra je voelt dat ze harder wilt/gaat als jouw bedoeling is terugrijden. Het is veel makkelijker terugrijden als ze net even 1 stap harder gaat als dat ze al een halve volte te hard loopt. Snel reageren dus!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:25

aan de hand neem ik haar altijd overal mee naar toe. dan kan ze ook niet harder draven dan ik kan rijden met electrische rolstoel. dat doe ik ook allemaal op stem commando`s. rustig kent ze wel, maar onder het zadel heeft ze daar toch moeite mee...

ik ben inderdaad opzoek naar een bosal om haar mee te gaan rijden, maar nog bezig met mijn zoektocht Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:27

Daan_Ordeal schreef:
Als je een ander hoofdstel wilt proberen vind ik het hoofdstel waar ik mee rij echt een aanrader. Hiermee kan je prima dressur rijden! Zie mijn onderschrift voor foto's...
!

ik ben niet zo`n fan van die dingen. heb ze nog nooit geprobeerd, maar je schijnt er veel ruis bij te hebben...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:37

Ik vind het super rijden. Je kunt juist prima contact houden, ik heb er zelfs al mee gesprongen!

Verder rij ik er dressuurmatig mee, ben nu bezig met travers en beginselen van appuyeren, best wel lastige oefeningen dus maar ze pakt het prima op met dit hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:06

ikenindi schreef:
aan de hand neem ik haar altijd overal mee naar toe. dan kan ze ook niet harder draven dan ik kan rijden met electrische rolstoel. dat doe ik ook allemaal op stem commando`s. rustig kent ze wel, maar onder het zadel heeft ze daar toch moeite mee...

Het snelle draven heeft niet zozeer met je optoming te maken, maar meer met het feit dat er een ruiter en/of zadel op haar rug zit c.q. ligt. Het is nieuw voor haar en wellicht maakt het haar wat onzeker of wat bangig, en/of vindt ze het erg moeilijk om haar balans te vinden met iets/iemand op haar rug, waardoor ze sneller gaat draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:07

ikenindi schreef:
Daan_Ordeal schreef:
!

ik ben niet zo`n fan van die dingen. heb ze nog nooit geprobeerd, maar je schijnt er veel ruis bij te hebben...

Het kruislingse systeem geeft geen ruis. Integendeel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:15

ik heb kruislings nu en vind toch van wel... ik wil graag overgaan op bosal...

bedankt voor jullie reacties. het zal gewoon een questie van tijd en oefenen en vooral wennen zijn dan denk ik:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:35

En niet teveel willen tegenhouden. Laat je paard los, leer haar op eigen benen lopen. Heb je later alleen maar profijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:40

ikenindi schreef:
ik heb kruislings nu en vind toch van wel...

Bedoel je het touwhalsterdingetje waar je mee rijdt in het topic van je onderschrift?
Die geeft inderdaad ruis, en is ook niet te vergelijken met een degelijk hoofdstel met het kruislingse systeem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:45

het is geen touwhalster, maar cross-rope-bridle. die bedoel ik wel ja. op paardnatuurlijk komt hij nog wel goed door de test volgens mij, maar ik vind hem gewoon niet prettig genoeg om mee te rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:02

Ik begrijp het niet helemaal, in je eerdere post zeg je dat je het hoofdsteel waar ik mee rij nooit hebt geprobeerd en later zeg je dat je met zo'n hoofdstel rijd?

Het hoofdstel dat je om hebt in het topic van je onderschrift heeft wel een hele andere uitwerking dan het hoofdstel waar ik mee rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:06

ikenindi schreef:
het is geen touwhalster, maar cross-rope-bridle. die bedoel ik wel ja. op paardnatuurlijk komt hij nog wel goed door de test volgens mij, maar ik vind hem gewoon niet prettig genoeg om mee te rijden.

Op PN is het touwhalster getest, en niet de CRB waar jij mee rijdt. Knipoog
Er is overigens alleen getest op inwerking (door druk op de teugels te zetten) en op een schuimrubberhoofd. Die tests zeggen dus niet veel over de werking en communicatie tijdens het rijden.

Indien je die specifiekere informatie over werkingen van diverse systemen wilt, dan kun je dat vinden op www.bitloos.nl .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:18

Daan_Ordeal schreef:
Ik begrijp het niet helemaal, in je eerdere post zeg je dat je het hoofdsteel waar ik mee rij nooit hebt geprobeerd en later zeg je dat je met zo'n hoofdstel rijd?

Het hoofdstel dat je om hebt in het topic van je onderschrift heeft wel een hele andere uitwerking dan het hoofdstel waar ik mee rij.

ik rijd met een gekruisd systeem. ik dacht dat wat jij gebruikte een halstermodel was. hoe noem je dat? iig niet gekruisd. ik heb nog nooit met zo`n ding gereden. dat bljft zo, want hij zal vast anders inwerken dan een crb zoals waar ik mee rijd;)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:50

Ga is zonder constand contact rijden. Het paard kan makkelijk gaan hangen in het bitloos hoofdstel en al zijn kracht gebruiken omdat hij geen pijn voelt als bij een bit.

Ik heb mijn eigen bitloos PmP hoofdstel ontwikkeld. Kijk maar op mijn site (zijn nog oude foto's, nieuwe komen er aan).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:05

Ik heb heel toevallig ook het hoofdstel wat Josien aanbiedt besteld Lachen . Inmiddels heb ik er hele goede reacties over gehoord. Heb me heel lang verdiept in diverse bitloze optomingen, maar ik kon voor mijn paard en mij geen echt hele fijne vinden.
We hebben met het kruislingse systeem gereden (ruitersportshop hoofdstel/Nep Voest), side pull, touwhalster, Dr. Cook en cross rope bridle. Het was het allemaal net niet of helemaal niet. Haha!
Ik vind ze vaak niet fijn zitten en/of niet fijn communiceren en dat is beiden een vereiste voor mij. Met die testen op PN kan ik ook helemaal niets, want ik vind elke combinatie verschillend. Wat bij de een fantastisch werkt, kan bij de ander totaal niet werken, is mijn ervaring inmiddels.

Ik heb ook een paardje wat op zich graag vooruit wil, maar die al heel goed reageert op mijn zit. Overigens, als ik naar voren ga zitten, remt hij af, niet als ik naar achteren ga zitten Knipoog . Geleerd van mijn instructrice centered riding/klassieke dressuur. Ik weet niet hoe jouw paardje daarop reageert??? Het is misschien ook maar wat je ze aanleert, hoor, maar die van mij is beleerd met lichaamstaal, zowel vanaf de grond als er op zittend. Daardoor wordt hij lekker 'licht' qua berijden en dat is zeker met bitloos rijden erg fijn.

Momenteel rij ik ook nog met touwhalster (gaat prima), omdat ik nog niet zo bezig ben met het rijden met teugels (ik rij voornamelijk nog op mijn zit). Maar eerdaags hoop ik verder te gaan (ook dressuurmatig) met het hoofdstel wat Josien aanbiedt. Lachen

Mocht je willen weten hoe het ons bevalt, mag je me altijd PBen. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:26

ik zal eens kijken, maar ben er wel uit dat ik dringend een ander hoofdstel wil...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:29

Ja, zo zat ik ook enkele weken geleden. Was de zoektocht echt meer dan zat. Het is mij bar tegen gevallen wat er bitloos zoal verkrijgbaar is..... Knipoog
Succes met je zoektocht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:30

heb even gekeken, maar vind 100 euro duur voor een methode die ik niet ken en warvan ik niet weet of ie bevalt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:33

Kan ik me voorstellen.... Hij is zelfs nog duurder. Knipoog
Maar ik heb me verdiept in de inwerking en heb ook goed naar mijn eigen paard gekeken. Die methode van Josien lijkt in ons geval ook aardig op onze methode, dus ik ben optimistisch. Maar goed, je moet wel overtuigd zijn natuurlijk, het is een dure grap. Nogmaals, succes...... Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:43

dankje:)

ja maar ik denk dat er wel meerdere van zulk soort ideeen zijn die uiteindelijk toch niet echt werken. ik wil het liefst indi gewoon rijden op teugels tegen de nek. dat ze daar al voor leert wijken, maar daar moeten we nog even op oefenen;)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:01

mijn paard reageert heel goed op bitloos, hij pikte het vlekkeloos op
hij liep heel onrustig en gespannen maar na een paar keer bitloos is dat stukken verbeterd (ik rij sinds kerst 2007 bitloos met m)
ik rij veel met stem (1 a 2 keer in de week werken we in de roundpenn)
je zou ook kunnen proberen om in bv de draf in het ritme achter te blijven
merk dat ik steeds minder de stem hoef te gebruiken, hij reageert vaak al als ik aan het woordje denk

in mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=897542&hilit= zie je foto's van vorige week zondag
misschien is dat bitloos hoofdstel beter voor jouw paard geschikt? (gekocht bij Ruitersportshop.com)

wat ik ook geleerd heb, is om mijn paard te vertrouwen
ik was vaak bang dat hij de hoeken in de bak af zou snijden en begon voor de bocht hem al naar buiten te duwen met mijn binnenbeen en mijn teugels erbij te houden
sinds ik mijn benen en handen laat staan waar ze staan (dus geen hulpen geef), loopt hij super ontspannen door de bocht ipv er door heen te crossen en af te snijden

hopelijk heb je hier iets aan
succes !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:03

Leuke foto's in dat topic, zeg, MissYvette4U!!! Ziet er relaxt uit..... Knipoog

Dat hoofdstel vd ruitersportshop heb ik net verkocht trouwens. Werkte niet bij mijn paard en mij.