sterke wegloop fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

sterke wegloop fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:13

hoi allemaal,

ik heb al een geruime tijd een probleempje met mijn fjord, dit probleem doet zich bij iedereen voor, en is de ene keer erger als de ander keer.

even een paar voorbeeltjes;

paard in de trailer, het laten wennen aan een trailer omdat ze er angst voor heeft gehad.
niets aan het handje zijn nu al een tijdje bezig en gaat supper, ging vandaag weer zo de trailer in. netjes beloond en er weer uit...
eenmaal uit de trailer werd ze boos/geiriteerd om iets,
maar ze moest nog even blijven staan wand dr kwam een auto langs...
de auto was voorbij (t paard is overgens helemaal niet bang voor auto's od hoor) en kijkt me boos aan (ik herken inmiddels de blik in haar ogen)
draait zich om en rend in draf weg...
heb dr poberen te "straffen"' door een ruk aan het touwhalster... geen erfect echter.
ze ging rustig 100 meter van mij af staan grazen, iemand anders haar nog poberen te vangen, rende ze vervolgens weer vrolijk weg (de gene hielt wel vast, maar kon skien in het gras wand mevrouw geeft nergens om op dat moment)

en nog een voorbeeltje.
je neemt het paard mee uit stal of het land, brengt haar naar de poetsplaats....
een dagelijkse gebeurtenis maar als ze haar nukken heeft rend ze dus als je eventjes niet kijkt de kant op.
of ze nou een hoofdstel in heeft een touwhalster om heeft, een gewoon stalhalster om heeft of zelfs een stangbit en een 100 kilo wegende man die haar vast houd,..... niets helpt....

je zou zeggen, consucwentie... maar dat is het lastige,... het is een echt enorm braaf dier... maar als mevrouw haar nukken heeft (dat zeg ik ik weeet dat ze het gaat doen... maar ben dan net te laat)
zet ze het op het rennen en je krijgt dr niet meer tot stilstand.

nu hadden we vandaag wederom geluk.... alle motoren die langs kwamen bleven of helpen of reden heeeeel langzaam langs (het was gelukkig een overzichtelijke weg)
maar durf er donder op te zeggen dat het een keer wel fout gaat Nagelbijten / Gniffelen
ik heb het dus al met de "harde" manier proberen op te lossen... maar dit schijnt dus geen efect te hebben..

verder is ze braaf, in de bak of weiland volgt ze me los, dan kan ik haar gewoon los sturen, rijd haar bitloos en kan zelf zonder hoofdstel ofzo alles met haar....
dat is het vreemde ook het is niet dat ik het iedee heb dat ze me niet vertrouwd...

nou is het natuurlijk wel zo dat ze elke keer wint... ze loopt gewoon simpel weg weg... al doet het haar zeer (temenste een stang in je mond en daar aan getrokken worden lijkt me niet fijn Nors opkijken

hebben jullie enig iedee wat ik hier mee moet.... behalve het poberen voor te zijn?

mischien kan nh me wat helpen,... maar ze is in de bak dus enorm braaf en veroorzaakt geen problemen...

ik hoop dat jullie mischien tips ofzo hebben of ons kunnen helpen...

groetjes

Sparky10

Re: sterke wegloop fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:17

hoihoi

probeer eens een hengstenketting , met hoofdstel om .

en anders touw om haar neus en door het bit heen dan kan ze niet weg ,
zo doen we het bij mijn fjord ook .

ook al is ze braaf maar als ze zomaar ineens een nuk krijgt zou ik dit toch even voorlopig als middel gebruiken , want zoals je zelf zegt het gaat een keer fout

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:25

Haha! Haha! Haha! doettie ...........

Even een hengsten ketting om, en opletten dat ze niet haar schouder eruit gooit want dan is er geen houden meer aan...

Succes

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:10

Het lijkt mij een dominatieprobleem, ze neemt de ruimte die jij blijkbaar op dat moment toestaat.
Ik kan je niet helpen, maar ik lees tot nu toe ook nog geen NH-tips Knipoog
Misschien dat je met deze 'reguliere' tips ook iets kunt, maar met een krachtmeting verlies je het altijd....(ben je vast wel achter anders vraag je geen NHtips Lachen )
Veel succes!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 17:22

ja... maar dan mag ik dus de hele tijd met een hengstekerting lopen?
t zal vast helpen...
maar vraag me dus af of het niet anders kan vandaar dat ik ook het hier probeer Lachen

Kiara schreef:
Het lijkt mij een dominatieprobleem, ze neemt de ruimte die jij blijkbaar op dat moment toestaat.
Ik kan je niet helpen, maar ik lees tot nu toe ook nog geen NH-tips Knipoog
Misschien dat je met deze 'reguliere' tips ook iets kunt, maar met een krachtmeting verlies je het altijd....(ben je vast wel achter anders vraag je geen NHtips Lachen )
Veel succes!

ja idd... maar het rare is dat ze het dus niet alleen bij mij doe, iedereen die met haar even aan de wandel moet wordt even vlink uitgeprobeert....
maar inderdaat net op het moment dat je eventjes niet kijkt/oplet...
of zal ze zooo lief rustig is Slapen
of dus inderdaat met het uitladen bij de trailer (dan heeft ze vrij lang touw)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:03

Zeer gevaarlijk probleem.

Ik ben dit al meerdere keren tegen gekomen bij mijn les paarden, maar zo erg niet.

Je paard heeft geleert dat hij weg kan rennen omdat hij sterker is. Dus op het moment dat hij het niet meer leuk vind of iets anders wil dan gaat hij er gewoor vandoor (dominantie probleem). Zolang het hem lukt zou hij dit waarschijnlijk ook blijven doen.

Wat je zelf al zegt heeft het geen zin om scherpere middelen te gebruiken. Als een paard wil dan trekt hij overal doorheen.
Je ziet het aankomen (blik) op dat moment moet je haar al zeggen dat ze er niet vandoor mag. Helpt dit niet, doe dan een oefening wat ze leuk vind en waardoor ze afgeleid word.
In een gesloten ruimte doet hij het niet?

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:29

hey,

tja inderaat ze heeft vroeger vrees ik gewoon niet genoeg leiding gehad, het is nu gelukkig ook al de helft minder als eerst (ze heeft op een manege gestaan voor ik haar kocht)

ze doet het inderdaat niet als ze weet dat ze niet verweg kan rennen, dan kan ze zo weer gepakt worden en dat is natuurlijk niet zo slim.... dat heeft ze al door.

meestal is ze heelaas op een te grote afstand om haar nog tegen te kunen houden (lang halstertouw of longeerlijn)

inderdaat een gevaarlijke situatie..

ik zie het nog eens gebeuren dat er dan net een vrachtwagen aan komt die haar niet ziet
Verdrietig Verdrietig

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:37

Simpel, niet meer naar buiten gaan tot ze geleerd heeft om je netjes te volgen. En dit in de bak gaan oefenen, en net zolang door blijven gaan tot ze bij je komt en je volgt en dan belonen. Straks krijg je een ongeluk met haar, het is hardstikke gevaarlijk Verdrietig

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 11:51

in de bak is er dus echt niets aan de hand... ze volgt enorm goed en kan echt alles met haar... dat is ook zo vreemt...

maar ik ga alleen als het echt moet naar buiten... liever niet inderdaat in verband met het gevaar.

weten jullie anders mischien iemand die " les" geeft in nh, mischien kan zoiemand helpen...?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:12

roylinde schreef:
in de bak is er dus echt niets aan de hand... ze volgt enorm goed en kan echt alles met haar... dat is ook zo vreemt...

maar ik ga alleen als het echt moet naar buiten... liever niet inderdaat in verband met het gevaar.

weten jullie anders mischien iemand die " les" geeft in nh, mischien kan zoiemand helpen...?

maar lieverd je blijft op nh hammeren terwijl je dit vrees ik niet op een nh manier op kan lossen .

ze weet dat ze weg kan vliegen ze weet dat je er toch niks tegen doet , en je bent in dat opzicht te lief voor haar .

probeer het gewoon even een tijd met of hengstenketting en anders , een platt halstertouw om haar neus heen door het halster of hoofdstel heen en zodra ze maar die blik naar je geeft of aanleiding even een ruk en uh nee zeggen en ook echt op een manier dat je overkomt als "boze moeder"

een fjord is gewoon loeisterk heb er zelf ook een, maar consuquent wezen , en blijven !

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:17

Mijn fjord is nooit zo geweest gelukkig. Heeft zich wel 1 keer bij mij losgerukt bij het in de wei zetten. De 2e keer het touw door zijn mond gehaald, toen hij zich weer los wilde rukken was ik net iets sneller, daarna nooit meer problemen gehad.

Met fjorden moet je slimmer zijn en een stap sneller denken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:59

Citaat:
maar lieverd je blijft op nh hammeren terwijl je dit vrees ik niet op een nh manier op kan lossen .

ze weet dat ze weg kan vliegen ze weet dat je er toch niks tegen doet , en je bent in dat opzicht te lief voor haar .

Nh betekent niet altijd vriendelijk en zacht. Het gaat om communicatie en dat kan best wel is als het nodig is hard gaan. Als je ergens doorheen moet breken dan kan er soms harder middelen nodig zijn. Het probleem is hier dat deze fjord ook door de hardere middelen heen rend. Het maakt hem niet uit.

Ik kom zelf door heel het land en kan dus ook naar jouw toe komen. Kijk maar even op mijn site.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:21

josien schreef:
Citaat:

Nh betekent niet altijd vriendelijk en zacht. Het gaat om communicatie en dat kan best wel is als het nodig is hard gaan. Als je ergens doorheen moet breken dan kan er soms harder middelen nodig zijn. Het probleem is hier dat deze fjord ook door de hardere middelen heen rend. Het maakt hem niet uit.

Ik kom zelf door heel het land en kan dus ook naar jouw toe komen. Kijk maar even op mijn site.

mij hoor je ook niet zeggen dat nh altijd zachtaardig is ,
maar wat jij ook zegt de fjord is sterk heb er zelf 1 klophengst van 10 jaar en ook die heeft af en toe een communicatie probleeem met mij en ik met hem , maar ikhoef hem maar aan te kijken en meneer weet precies wat ik bedoel , en andersom net zo .

maarwe zijn dan ook al 10 jaar samen en hebben een sterke band (zie profiel)
maar altijd zachtaardig gaat het hier ook niet , leren kan niet altijd op een zachtaardige manier er moet ook duidelijk zijn wie er de baas is

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 14:23

het is inderdaat zo dat het haar helemaal niets uit maakt of je nou een stang of een hengste kerting gebruikt....
ik ga proberen te kijken of ik inderdaat het zo op kan lossen....
het nadeel is dus dat ze het op het moment doet dat je niet meer kan coriceren... dan is ze al op zijn minst een meter weg...
soms ben ik haar voor.. helaas dus soms ook niet.

@ josien ;
jammer dat je zo ver weg woond, helaas is het zo financieel niet mogelijk om inderdaat even wat lessen te volgen. ik kan eens kijken of er iemand dichterbij zit.
maar wel bedankt...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:33

Ja dan is het verstandig hulp in te roepen van iemand, want alleen is het moeilijk op te lossen. En vaker met haar naar buiten gaan, zodat het niet nieuw meer is en ze je anders steeds opnieuw gaat uittesten, dan kan het beter een gewoonte worden,.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:53

wat die fjord eigenlijk doet is een hele dikke middelvinger naar je opsteken.
mijn fjordje deed dat ook. als hij geen zin had of wat dan ook dan rent hij terug naar de kudde.
wat bij mijn fjord wel geholpen heeft is grondwerk doen. zorgen dat hij leerd dat hij respect heeft voor mij (dus geen dikke middelvingers meer) maar ik ook voor hem.
als het grondwerken goed gaat in de bak (Wat misschien ook wel heel snel gaat) heb je een aantal handvaten om het buiten ook op te lossen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:00

mijn paardje deed dit ook in het begin, hengstenketting, touwhalster, bit etc. hielpen ook niet, liep hij ook doorheen Knipoog In de bak een braaf lammetje maar op het erf af en toe gewoon losbreken en daarna weer braaf terugkomen hoor, was gewoon een spelletje van kijk ik kan los Duivel

Wat wel helpt is voorkomen dat hij loskomt en als het niet meer lukt is het geen leuk spelletje meer en houdt hij er mee op. Omdat ze het op kracht altijd winnen (mijn paard flikte het op een gegeven moment door echt omhoog en naar voren te springen en zijn volle gewicht in te zetten) zul je dus slimmer moeten zijn. Je kunt je pony laten meelopen aan een kaptoom, dan zit het touw boven op zijn neus en is het makkelijker zijn neus naar je toe te halen, want als de nek inbuigt stopt het rennen! Zodra je paard recht komt verlies je het. Vervolgens kan je ook je pony leren door op de druk van het bit naar links of rechts in te buigen met zijn hals (niet bewegen alleen inbuigen dus) Als dit goed geconditioneerd is en je paard wil gaan rennen trek je aan het bit aan 1 kant en de nek buigt ook en het paard remt af.

Het is gewoon een kwestie van veel geduld, oefenen en constant proberen hem een stapje voor te zijn. Elke keer als je verliest en hij breekt los moet je weer van voor af aan beginnen. Misschien een paar keer iemand ermee laten lopen die een stuk steviger in zijn schoenen staat en een snellere reactie heeft, iemand die dus veel ervaring heeft. Dan kan jij ook eens zien wanneer het fout gaat en hoe je dan in moet grijpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:40

roylinde schreef:
ja idd... maar het rare is dat ze het dus niet alleen bij mij doe, iedereen die met haar even aan de wandel moet wordt even vlink uitgeprobeert....
maar inderdaat net op het moment dat je eventjes niet kijkt/oplet...
of zal ze zooo lief rustig is Slapen
of dus inderdaat met het uitladen bij de trailer (dan heeft ze vrij lang touw)

Daar zit dus een flink stuk van je probleem. Je paard heeft een veel betere timing dan jij en de rest van de mensen met wie ze te maken heeft Duivel
Bij deze mag je dus niet "even niet kijken" of "even niet opletten", train de ogen in je achterhoofd. Ze is nu gewend dat haar trucjes lukken, dus je zult er best een flinke tijd moeten investeren met haar altijd voor zijn.
Op het moment dat de gedachte bij haar opkomt om het te doen, moet jij al gereageerd hebben. Dus zorg dat je het eerder herkent en dat je dan ook direct maatregelen neemt. Wees continu bij de les, want deze dame weet je concentratie verslapping haarfijn te gebruiken. Als ze een paar keer heeft gemerkt dat je sneller bent, zal ze respect voor je krijgen. Wat je maatregel is, moet je zelf bepalen, kan een rukje aan het halster zijn, kan een "pas op" zijn, kan een afleidende oefening zijn, kan allemaal, als het maar OP TIJD is.
Ga ook grondwerk (in de roundpen spelen) met haar doen en zorg dat JIJ de punten scoort, hoe meer punten jij scoort hoe gemakkelijker zij jou gaat gehoorzamen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:44

Goed topic, ik reageer even zodat ik het terug kan vinden.

Ik herken er veel in. Mijn fjord is ongeveer 350 dagen per jaar heeeeel lief en doodbraaf, maar die andere vijftien dagen is het een draak. Vaak zie je het niet eens echt aankomen maar dan peert hij hem ineens de andere kant op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:50

Ik geef Waratje helemaal gelijk.

Ik heb he met mijn fjordenmerrie ook wel gehad. Madam had niet zoveel zin om de wei uit te gaan. Eventje loopt ze heel braaf met je mee, je let eventjes te weinig op en ze draait haar nek van je af en gaat op een drafje weer terug.

Ik heb het opgelost door, op het moment dat ik het aan zag komen, haar halster vast te pakken en mijn elleboog voor haar schouder te zetten.
Ik was nu de baas over haar hoofd en hield dat ietwat naar binnen gedraaid.
Op het moment dat zij haar hoofd weg wilde rukken drukte ik mijn elleboog in haar schouder en haalde het hoofd op die manier weer terug. Zo kon ze alleen haar achterhand nog maar afdraaien.

Blijkbaar is het niet aan jouw fjord toevertrouwd om aan een langere lijn buiten een omheining te zijn. Oplossing is dus ook gedeeltelijk te vinden in het kort houden.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:11

ik hoop dat het inderdaat op deze manier " op te lossen" is al doe ik dat al vaak, behalve dus dat ik het afentoe niet moet vergeten Lachen

verdere tips zijn natuurlijk welkom Lachen

bedankt voor de reactie's en tips allemaal

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:37

grappig misschien niet echt maar de meeste die in dit topic hetzelfde probleem kennen hebben het over een fjord.
ik heb hier zelf een 3/4 fries x fjord en ook hij deed het wel eens (vaak).
het laatste jaar ofzo wel geen problemen meer gehad, maar toch even een stipje.
je weet maar nooit Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

dovish schreef:
Goed topic, ik reageer even zodat ik het terug kan vinden.

Ik herken er veel in. Mijn fjord is ongeveer 350 dagen per jaar heeeeel lief en doodbraaf, maar die andere vijftien dagen is het een draak. Vaak zie je het niet eens echt aankomen maar dan peert hij hem ineens de andere kant op.

Waar ken ik dat van Duivel . dat soort dagen noem ik al "plak Danno achter het behang dag".
Hij weet dat ie het bij mij kan doen omdat ik maar weinig tegen kracht kan zetten(mijn verotte rug) om bv zijn hoofd om te trekken. Als ie gaat zet ie zijn hele nek erop en dan is het enige wat ik kan doen loslaten of vast houden met als gevolg 2 dagen nog meer rugpijn en kapotte vingers(zoals afgelopen week).
Vooral als het stormt....als ik niet alleen ben geef ik hem uit handen want ja...bij hun gaat het dan wel goed. Duivel

Ik doe wel wat aan parelli maar fjordmans vind er geen donder aan. Staat bijna als een blok beton aan de grond genageld en bij de sideway's game is het altijd wegrennen geblazen. Dus ik vind er inmiddels ook niks meer aan want het geeft alleen maar frustraties en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

De verder omgang gaat overigens goed, ik men met hem en kan hem los in en uitspannen, hij is verkeersmak, vertrouwt me als er wat engs is, staat keurig stil bij poetsen en manen knippen. Dus op dat front is de opvoeding wel gelukt(ik heb hem vanaf veulen)

Mijn haflinger vind parelli helemaal geweldig..met hem kan ik echt samen werken en we zijn bij wijze van al ruim geslaagd voor level 1.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:49

Ik heb dit ook weleens gehad, maar toen had ik het paard niet zolang.

Het betreft een Haflinger. Ik had hem nog maar een paar weken en we kenden elkaar nog niet zo goed.
Ik ging vaak met hem wandelen mét hengstenketting en het is van nature gewoon al een eigenwijs ding. 3 Meter verderop zag hij gras en hij moest en zou er meteen naartoe lopen. Ik trok hem de andere richting op en hij kon dat niet hebben.
Dus hij rent ineens keihard weg en ik ben nog even meegesleurd want ik wou hem niet loslaten omdat ik bang was dat er iets zou gebeuren. Op een gegeven moment liet ik wel los, en hij rendde een groot boerenlandschap op.
Ik moest misschien wel een halfuur lopen voordat ik bij hem in de buurt was, en zodra hij me zag rende hij weer keihard langs me en ging hij terug naar zijn wei. Hij zat me daar op te wachten met oortjes naar voren wachtend om binnen gelaten te worden bij zijn andere vriendjes.
Zelf deed ik de hengstenketting altijd onderlangs, en het was helemaal opengehaald.. Het bloedde nogal en ik moest het goed schoonmaken, geen hengstenketting meer voor mij. Dit soort dingen waren vaker gebeurd, als ik liep met hem en hij kreeg zijn zin niet, rendde hij gewoon weg.

Toen ging ik vaak met hem rijden en minder wandelen om zo meer grip te krijgen, daarna ging ik wandelen met hoofdstel. Nu al een jaar later kan ik gewoon met hem wandelen aan het het halster, zonder dat hij ook maar iets probeert.

Ik weet ook niet precies waarom hij dit deed, maar fijn is het niet. Ik heb hem daarna ook flink op zijn donder gegeven en volgens mij past hij nu wel op.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:28

Mijn fjord doet precies hetzelfde, tegenwoordig wandel ik dus met hengstenketting, hoofdstel, longeerlijn en niet te vergeten; handschoenen!

Hij heeft het laatst helemaal bont gemaakt, rukte zichzelf los met het halster van Eskradron en ingebouwde hengstenketting, staat op het touw en je ziet hem denken "au dat doet pijn dat is niet slim" vervolgens zet hij zn hoef op het uiteinde van het touw en trekt zo de hengstenketting kapot! Had hem net gekocht en dit was de 2e keer dat hij hem omhad!
Geen schrammetje heeft hij eraan over gehouden!
Overigens ga ik niet ver wandelen dit is allemaal op het terrein, maar bij ons is dat best een flinke ruimte.

Het gaat de laatste tijd gaat het wel beter, ik heb hem nog geen 2 maanden dus hij test mij natuurlijk ook uit.

Maar het is echt pure dominantie, hij weet dat hij sterker is en hij is ook nog eens heel erg slim.

Dit weekend komt Janet Bos(nh) naar onze stal en ik ga meedoen aan haar cursus, hoop echt dat daar wat uitkomt.
http://www.incontactmet-paarden.nl/

Met 'de blik' snap ik ook helemaal wat je bedoelt, dat doet die van mij ook en tijdens die blik probeert hij lengte tussen ons te creeren dan is het wegrennen ook makkelijker en proberen zijn hoofd naar jou gericht te houden ipv voor zijn borst want als ze recht zijn dan zijn ze weg.

Helaas heb ik geen NH tips voor je.