[AR] Ruimvallend tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Ruimvallend tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:55

Sinds ik Yetse voor de kar heb, gebruik ik het enkelspantuig wat ik destijds bij zijn koop erbij kreeg.
Nu vind ik deze toch aan de krappe kant zitten, alles op het eerste gaatje, niet fijn.
Het lijkt haast wel een cob maat (ook al staat er full op).
Mijn eigen strengen zijn te kort, ik mag altijd de strengen van de instructeur gebruiken, maar dat is natuurlijk geen fijne oplossing.
Ik wil graag gaan kijken naar ander tuig, waarvan de full ruim valt. Extrafull is overdreven, maar kan iemand mij bijvoorbeeld een merk adviseren wat ruim valt?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Nouvel

Re: Ruimvallend tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:39

Ik zou als ik jou was gewoon even rond gaan kijken wat er allemaal is en dan je eigen tuig even meenemen om de maat te vergelijken.

Weet je niet welk merk het is tuig is wat je nu hebt?
Dat maakt het zoeken al wat eenvoudiger...

Misschien is Ideal een optie?
Daarbij kun je ook verschillende maten combineren als het ene te groot en het ander te klein is...

En anders zou je een tuig op maat kunnen laten maken bij bijv. Paul Claessen, maar dan ben je wel iets meer geld kwijt...

Ik heb nu een kunststof tuig van Paul Claessen, omdat voor mijn paard van de meeste tuigen cob net te klein was en full net te groot...
Hij had een gebruikt tuig hangen wat daar precies tussen inviel!
Alsof het voor mijn paard gemaakt was!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:14

Even een oplossing voor de korte termijn: strengen kun je eenvoudig verlengen met een stevige ketting. Hebben wij moeten doen met een idealtuig waarvan de strengen te kort waren (in de training lopen ze altijd ver voor de wagen, en die strengen zijn al niet te lang). En als het qua model verder wel past zou je ook een paar gaatjes bij kunnen maken. Kun je in ieder geval rijden en ondertussen uitkijken naar een beter passend tuig!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:47

@Marmot: het tuig past ter nauwernood: idd zou ik de strengen wel kunnen verlengen, maar het schoftje en borsttuig liggen ook niet ideaal. Ik ga toch rondkijken voor een nieuw tuig of een zeer goede gebruikte.