Of moet je meer specifieke tak zoals bv grondwerk/parelli toepassen?
Onder begeleiding van ervaren persoon uiteraard.
Graag je antwoord toelichten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

), erin en eruit sturen (terwijl ik er buiten sta), samen naar binnen gaan, een voet op de laadklep en dan weer naar achteren, twee voeten erop en weer naar achteren dat soort dingen.
. Maar dat is meer voor mij om aan te werken....het laden zelf gaat in ieder geval prima 
snuffelhues schreef:Ligt er aan wat je als definitie van NH gebruikt
Als je er van uit gaat dat NH betekent: het paard benaderen vanuit de taal die hij verstaat, ja, dan is dat mijns inziens de enige manier om het te doen, een andere manier verstaat hij namelijk niet
Timbers schreef:Een beetje kennis en dvd's kijken enzo is misschien handig!
Als je dan je fantasie een beetje gebruikt kom je al een heel eind. Ik kan uren met de trailer bezig zijn, niet om mijn paardje erin te krijgen maar van links naar rechts over de klep lopen (dus niet alleen erin), erin en eruit sturen (terwijl ik er buiten sta), samen naar binnen gaan, een voet op de laadklep en dan weer naar achteren, twee voeten erop en weer naar achteren dat soort dingen.
Ik heb wel diverse dvd's van Pat Parelli bekeken en op wat clinics enzo wat opgestoken en zo een beetje mijn eigen mix gemaakt. Ik doe overigens ook veel grondwerk en spelen met mijn paard enzo.
Door een ongeluk dat ik heb meegemaakt met een ander paard in de trailer durf ik alleen mijn paard niet te vervoeren. Maar dat is meer voor mij om aan te werken....het laden zelf gaat in ieder geval prima
) en verder een flinke dosis fantasie van jezelf
Lancome schreef:Wat voor (grondwerk)oefeningen kan je bijvoorbeeld doen om op een paardvriendelijke manier je paard op de trailer te laden?
ben er wel ooit mee begonnen en dit soort dingen heb ik er wel bij opgepikt)

promptertje schreef:Mijn manier van NH is Parelli. Op het volgende filmpje zie je mijn merrie, die vroeger als de dood voor trailers was, nu vol vertrouwen in en uitstappen. Dus ja, ik denk dat NH best wel eens zou kunnen helpen
http://nl.youtube.com/watch?v=cCagxNG5Rm4
Waratje schreef:Ik loop gewoon met paard de trailer of vrachtwagen in
Lancome schreef:Waratje schreef:Ik loop gewoon met paard de trailer of vrachtwagen in
Niet een erg relevante opmerking hier, misschien kan je eerst de vraag eens goed doorlezen. Het gaat hier om een moeilijker te laden paard. Dat die van jou "gewoon" op de trailer loopt is natuurlijk super, maar voegt niets toe aan dit Topic.
. promptertje schreef:Waratje, het verschil is in mijn ogen dat, als het paard zonder meelopend mens de trailer op loopt, hij er meer zelf voor kiest en dus vertrouwen heeft. Heel veel paarden die mét een mens zo de trailer op lopen, doen dat niet als je ze vraagt er alleen op te gaan. Toch een stukje vertrouwen. Maar is puur mijn mening.
), dus ik loop met paard mee en "regel" de voorkant terwijl hij de achterkant doet. Maar mijn merrie kan gerust in haar eentje erop lopen, hoor, maak je niet ongerust. Vertrouwen heeft ze zat en laden doet ze graag, ik moet haast oppassen dat ik vlot genoeg ben
En ALS ze dan toch de trailer in is, dan is ze ook de hele rit onrustig. Als ze "zelf" de trailer in is gelopen heb je er geen kind aan onderweg.. ik word trouwens wel eens als een idioot gezien als ik op Langevelderslag sta te spelen met mijn paard op de klep 
Dus helaas is het hier wel noodzaak het zo te doen. Als ze mij achterna loopt, en ik ga het deurtje uit, dan raakt ze al in de stress, want de leider is weg, of ze vind dat ik haar dwing en ze slaat mentaal op slot.. Als ik haar meteen de trailer in stuur, doet ze het wel, maar stiert ze meteen achteruit, omdat ze het toch wel ineens erg eng vind.. Het is behoorlijk lastig, om heen heel erg dominant en tegelijkertijd heel onzeker paard goed de trailer in te krijgen. Mijn paard heeft eveneens ook erg weinig vertrouwen in de mens an sich, voor een ander is ze dus niet te laden.
Lancome schreef:Veel succesverhalen hier, maar dat was niet de originele vraag.
Mijn paard heeft een erg nare ervaring gehad met laden en is bang voor de kleinere ruimte, vrachtwagen loopt hij wel zo in. Het gaat dus puur om de kleine ruimte en het "opsluitgevoel". Mijn vraag is dan ook of bepaalde manieren die in NH thuis horen kunnen werken om op een vertrouwensbasis mijn paard rustig en op een speelse manier de trailer en mij weer te leren vertrouwen.
Dus misschien kunnen we het ook bij dat onderwerp houden.
Mochten er personen zijn bij wie het laden super gaat en die denken dat ze mij van grote hulp kunnen zijn, dan zijn die van harte uitgenodigd mij te komen helpen