[AR] tweespan mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lidy

tweespan mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 20:03

Sinds een jaar of 2-3 heb ik een karretje en ben ik bezig met mennen, en heb er verschillende pony's voor gehad, altijd enkelspan.
Nu wil ik graag weten of ik met dit karretje wat ik nu heb ook tweespan kan rijden of dat ik een nieuwe moet aanschaffen.
er zaten twee bomen bij, 1 voor een kleine en 1 voor een wat grotere pony.
nu ben ik benieuwd of het mogelijk is een tweespanboom aan mijn kar te bevestigen.
heb nl. wel zulke karretjes op internet zien staan waar het mogelijk is en het is natuurlijk makkelijker om een tweespanboom te kopen als een hele nieuwe kar.
hier wat foto's :

Afbeelding
(dit zit in t midden, doe ik nu niks mee)
Afbeelding

van boven:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUIOD4QH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OIVGNKMQ.jpg

Dan heb ik nog een vraagje,
ik kan een tweespan tuig kopen maar daar zit geen broek bij, zij zegt dat ze nooit met broek rijdt bij tweespan.
is dat niet gevaarlijk dan?

alvast bedankt!

groetjes, Lidy

BlackDevils

Re: tweespan mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:52

Ja hoor, daar kan ook zo een tweespan boom aangemaakt worden. Je gebruikt dan de zelfde pen als weaarmee het lamoen bevestigd zit. Als je zelf kunt lassen maak je het zo.
Als ik zo kijk hebben ze misschien in het verleden het buisje daar voor gebruikt dat midden onder zit. Er zit een gat in waar een bout doorheen gestoken kan worden. Maar op die manier is de bevestiging te star. Mooiste is ook een schokbreker onder de boom te plaatsten zodat deze vooraan niet door de pony's omhoog gehouden hoeft te worden.

Zonder broek rijden kan wel maar dan moet je wel een goede rem hebben. Dit karretje is eigenlijk te zwaar om de pony's het op een nekriem af te laten remmen...

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:04

oh, nou dat is in ieder geval heel fijn, heb wel een handige pappie en schoonpappie die al wat karretjes opgeknapt hebben dus dat moet lukken dan.
weet jij misschien waar ik een losse boom kan kopen? en of dat een speciale moet zijn?
alleen die broek is dan een probleem, die zijn zeker niet los te verkrijgen?

bedankt!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:14

Ja hoor, het is redelijk eenvoudig te maken. Gewoon even rond kijken.

En broeken zijn ook wel los te koop of eenvoudig te maken door een tuigenmaker.
Zo te horen is het adres waar je het tuig wilt kopen niet echt een tuigenmaker. Goedkoop is vaak duurkoop. Vaak krijg je toch spijt van een tuigje van de grootgrutter en de service die ze verlenen als iets net niet past of wanneer er iets kapot is is veelal slecht. Ga doorom voor een tuig van goede kwaliteit bij de vakman. De Ideal-dealers (tuig van goede prijs/kwaliteitverhouding) kunnen eigenlijk allemaal volgens mij de spullen op maat maken mocht het nodig zijn.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:51

ik werk bij een ruitersportzaak en die man ment heel veel, hij is ook zadelmaker. hij heeft aangeboden dat wanneer ik bij hem een tuig koop hij het past en af stelt.
op internet had ik er dus één gezien zonder broek, vandaar ook alleen de vraag of dit kan.
aangezien ik waarschijnlijk een hoop geld bespaar omdat ik geen nieuwe kar hoef te kopen zal ik inderdaad voor een tuig bij hem gaan Knipoog

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:53

volgens mij kan het ook. bij onze friesjes is dat het zelfde op de kar/sjees wij wisselen ook af met enkel en dubbel span Knipoog