[AR] B-wedstrijdje aankomende zaterdag, wat vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

B-wedstrijdje aankomende zaterdag, wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:52

Aankomende zaterdag heb ik mijn eerste menwedstrijd. Het is een wedstrijd voor menners zonder startkaart dus voor mij zeer geschikt om eens ervaring op te doen.
Helaas kan ik alleen maar op de weg oefenen, ik meende een binnenbak tot mijn beschikking te hebben maar dat ging niet door, dus ik heb er geen hele hoge verwachting van, maar zoals ik al zei is het puur voor de ervaring en de lol.

Om toch een beetje fatsoenlijk voor de dag te komen en omdat ik totaal geen ervaring heb met menwedstrijden even wat vraagjes;

Ik rij met een enkelspan shetlander. Mijn groom en ik trekken een rijjasje met plastron aan, een nette zwarte broek en zwarte schoenen. Witte handschoentjes, haarnetje in de haren.
Nou mijn vraag, met cap of hoedje rijden ? Ik kan in principe aan 2 zwarte leuke hoedjes komen, geen echte dressuurhoeden, maar wel mooie dameshoedjes. Aan de ene kant vind ik dat mooier dan een cap, maar aan de andere kant vraag ik me af of dat niet te pocherig overkomt voor een B-wedstrijd.

Pony manen los of in vlechtjes/knotjes ? Tom is momenteel grijs en heeft een mooie volle bos zwarte manen tot op zijn schouder. Zit nog steeds te twijfelen of ik het in half omgeslagen vlechtjes zal doen, of los zal laten. Knotjes wordt zowiezo niet mooi denk ik omdat hij too much manen heeft Haha!

Mag mijn groom ook voorlezen vanaf de wagen ? Of moet er persé iemand langs de kant staan voor te lezen? Ik meende ooit gezien te hebben dat iemand vanaf de wagen de proef meelas. Ik probeer 'm zoveel mogelijk uit mn hoofd te leren, maar het is toch wel fijn als je een beetje back-up hebt. Persoonlijk heb ik dat liever vanaf de wagen als dat mag, dan iemand zo galmerig aan de kant van de bak te roepen...

Gaat het in de B om nageeflijkheid, of is het eerst vooral de bedoeling netjes de fihuen te rijden ? Tom wil in principe wel netjes aan de teugel lopen, maar omdat ik vooral veel buiten rijdt ben ik daar eigenlijk nooit veel mee bezig geweest, hij pakt het wel netjes op als ik het vraag, maar ik heb hem niet continu in buiging. Ik zou me in de proef liever op de nette figuren concentreren en dan maar kijken of hij wat buiging en stelling wil geven, dan me daar volop te gooien en de figuren af te raffelen. Dus wat is het belangrijkste om te laten zien ?

Er staat als beoordelingspuntje: Geschiktheid van aanspanning; paard,wagen,harnachement.
Nou heb ik geen luxe dressuurwagen, maar een kruising recreatie/marathon. En ook wel een redelijk grof tuig. Zouden ze me daar volop op afrekenen of lijkt het nog wel wat ?

Bruine of zwarte leidsels? Ik heb 2 paar leidsels, lichtbruine en zwarten. Ik rij eigenlijk altijd met de bruinen, die zijn lekker soepel en wat langer. De zwarten zijn knoerterhard ( hebben altijd ongevet en ongebruikt bij iemand in de schuur gelegen) en korter, ik vind ze niet zo prettig rijden. Maar alles in zwart/blauw en dan van die grauwige lichtbruine leidsels vind ik ook niet zo netjes. Ook hierover dus twijfel wat ik zal doen ?

Er zullen me vast nog wel meer vragen te boven komen, maar dit zijn degenen waar ik nu even het meeste aan denk.

Overigens gaat het om deze aanspanning
Afbeelding

En heeft Tom inmiddels weer deze kleur (geschoren) alleen dit keer zonder hartje en zijn manen zijn langer geworden
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!

Marmot

Re: B-wedstrijdje aankomende zaterdag, wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:04

Leuk dat je een wedstrijdje gaat rijden! Voor wat betreft je vragen:
Ik zou een cap op zetten omdat de rest van je tenue ook voor ruiters is. Het maakt niet uit of je B of Z rijdt, het moet bij elkaar passen.
Dan de manen en de staart: als het niet te koud is wassen, netjes bijpunten, flink equistar en uitborstelen. Ik zou die knotten / vlechten maar weglaten, dat past niet bij het geheel. Schoon en netjes is voldoende.
Een passend rijtuig en harnachement wil niets anders zeggen dan dat de maat geschikt is voor de pony, en dat het veilig is en schoon. Je krijgt niet meer punten voor mooie spullen, wel minder als de kar te hoog/te laag is, enz.
Bruine leidsels kun je gewoon gebruiken bij een zwart tuig, is zelfs gebruikelijk.
Voor wat betreft de proef: correcte figuren rijden zonder aanleuning is bijna niet te doen. Dus ga voor de aanleuning en rij de figuren zo netjes mogelijk. Zonder aanleuning kost je bij elk onderdeel een paar punten, een volte wat te groot of te klein alleen bij dat onderdeel.
Zover ik weet moet je zelfs voorlezen vanaf de kar, aan de kant schreeuwen heb ik alleen bij ohz gezien. Maar hiervan ben ik niet zeker. De reglementen staan op de site van de knhs. Denk eraan dat je je zweep in de hand houdt!

Succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:17

Bruine handschoenen zeker voor de menner.
Groom leest of op de wagen of aan de bakrand in tenue voor.
Indien de groom achterop zit hoor hij/zij onbeweegelijk te zitten en recht vooruit te kijken,
dus niet meekijken in de rijrichting
Buiging/stelling en rechtgericht zijn is belangrijker dan het precies uitvoeren van de figuren
Daarom staat er ook tussen de 2 letters en hoeft het niet precies op de letter
In het reglement staat dit ook beschreven

Even een hengstenvlecht indoen is netter..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:05

Kleur handschoenen is tegenwoordig vrij. Persoonlijk ben ik ook niet zo van de witte handschoenen, maar ik verwacht dat het wel bij het geheel past, gezien je helemaal in ruitertenue bent. Ook zou ik daarom een cap op doen inderdaad. (Er is zelfs een kans dat de organisatie dit verplicht heeft gesteld, kijk dat even na op de uitnodiging/vraagprogramma)
Groom lekker naast je zetten, rijdt een stuk plezieriger dan wanneer er iemand langs de kant staat te schreeuwen. Het is wel allebei toegestaan.

Kwa beoordelingen is dit heel erg juryafhankelijk. Maar zoals Marmot zegt; zonder goede aanleuning kan je geen goed figuur rijden. Dus concentreer je met het losrijden op het verkrijgen van een fijne aanleuning en probeer in je proef een zo net mogelijk figuur te rijden, zonder dat dat ten koste gaat van je aanleuning. Je kan liever een beetje de hoek afsnijden, dan super de hoek inrijden, maar daardoor de aanleuning verliezen.
En persoonlijk vind ik een hengstenvlecht of eventueel een aantal kleinere vlechtjes ook verzorgder staan. Maar in principe is dit niet verplicht voor een shet.

Uiteraard kan je al deze dingen nalezen in de reglementen die de downloaden en kopen (voor enkele euro's, meer dan 5 is het volgens mij niet eens) op www.knhs.nl

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:36

Ze rijd niet in ruitertenue dus dan zou ik wel voor het hoedje gaan.
Een shet hoeft niet perse te zijn ingevlochten. Netjes uitkammen/uitpluizen is voldoende. Hengstenvlechten blijven bij mijn pony's nooit zitten en vaak lopen ze er ook geïrriteerd mee.
Ik zou me gewoon vanaf de kar laten voorlezen.
Figuren zijn tegenwoordig niet zo belangrijk meer. De jury let nu veel meer op buiging en stelling en de overgangen. Bereid je overgang netjes voor. Gebruik je rem eventueel met mate bij een overgang van draf naar stap zodat de pony niet nog een extra zet krijgt.
Als je altijd met de bruine leidsels heb gereden dan zou ik dit nu ook doen. Voor hetzelfde geld liggen de zwarte leidsels helemaal niet lekker in de hand en om daar achter te komen in de proef is niet leuk.
Succes ermee....

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:41

Als je met rijjas en plastron rijdt zou ik voor de cap gaan. Dat is namelijk altijd in orde. Ik reed ooit met een zwart jasje en dressuurhoed en kreeg als commentaar dat ik geen plastron had. Maar het was niet eens een rijjasje Nagelbijten / Gniffelen in jouw geval zou het kunnen dat ze erover vallen dat het geen dressuurhoedjes zijn. Als de groom op de bok zit moet hij/zij in volledig tenue, als hij naast de bak staat te lezen in "correcte"kleding (zie KNHS site). En wat correct is dat staat er dan verder weer niet bij. Dus groom mee op de bok zou ik zeker doen. Het is ook veel prettiger en beter verstaanbaar dan dat geschreeuw..
Wat betreft aanleuning ben ik het helemaal eens met mijn voorgangers. Niets aan toe te voegen.
Veel plezier en succes op je wedstrijd! Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 20:36

Bedankt voor alle reacties.
Helaas heb ik me teruggetrokken van deelname omdat mijn oma gister is overleden. Ik ben betrokken bij het regelen van de begrafenis en mn hoofd staat nu niet naar een menwedstrijd.
Maar ze zouden vaker zulke wedstrijden organiseren dus ik onthou het voor de volgende keer

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:50

Gecondoleerd

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:02

Gecondoleerd meid... Huilen

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:48

Heel veel sterkte!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:54

aaachhh wat jammer zeg, gecondoleerd en sterkte met het verlies.

Ben benieuwd naar foto's van jullie (eerste) volgende wedstrijd.