longeren-opjagen-join up.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kejen

longeren-opjagen-join up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:43

heey, daarnet las ik in een topic dat opjagen een soort join up idee is.
Maar dan is dat bij longeren toch ook zo?
Als het paard naar binnen komt zonder dat ik het vraag jaar ik hem ook weer weg, zodat hij weer rondjes gaat lopen.
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Ils_

Re: longeren-opjagen-join up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:46

Bij een joinup kan het paard zelf kiezen of hij bij je wil blijven of weg wil gaan denk ik.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 18:47

ja maar daar jaag je hem ook weg en dan na een weet ik veel hoelang accepteer je hem weer in de kudde zeg maar,
maar wat ik nou zat te denken bij longeren stuur ik het paard ook weg(als het ongevraagd naar binnen komt) en als we klaar zijn komt ze wéér naar mij toe maar dan gevraagd, en bij een join-up dan geef je toch ook een soort toestemming om te komen door midder iets van omdraaien ofzo toch?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:13

Ja, maar volgens mij sta je met longeren met een grote zweep in je handen, en met een join-up niet. Ook heb je je paard niet aan een touwtje bij een join-up. Het is dus toch niet echt hetzelfde (voor een mens kan het veel op elkaar lijken, maar voor een paard is (als je het mij vraagt) vrijheid de beste beloning, dus helemaal anders zonder zweep en touw.) Correct me if i'm wrong Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:14

er zit wel een verschil tussen echt opjagen of join up. en longeren is weer wta anders;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:17

Niet iedereen verstaat hetzelfde onder opjagen. Bijvoorbeeld je paard zo hard de bak rond jagen zodat hij helemaal bekaf is en zijn "beweging" voor vandaag heeft gehad, is niet echt join-up te noemen.
Longeren kun je er ook niet mee vergelijken om je daarvoor een touw gebruikt en het paard geen eigen keus heeft om het zo maar te zeggen. Maar dit is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 04-02-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:19

-> LO

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:04

wat is zon join up

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:06

google maar eens. is genoeg over te vinden op internet!

miloutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:31

bij het longeren heeft je paard aangeleerd om rondjes om jou heen te lopen en op je (stem) commando's te reageren. bij de join up is het niet aangeleerd, maar reageerd het paard op jou lichaamstaal, en vraag je hem zo om bepaalde dingen te doen zoals harder/zachter gaan of naar binnenkomen. longeren gaat dus om je paard lichaamsbeweging geven of bij een jong paard stemhulpen aanleren. bij een join up gaat het er meer om dat je paard respect voor je krijgt, en dat hij op je lichaamstaal leert reageren, en jij op die van hem
xx

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:44

een join-up wordt gebruikt om je paard vertoruen in je te geven
j laat je paard dan vrij galopperen en je jaagt hem mooi rond met je longeerlijn ernaartoe te gooien
op een keer gaat je paard dan tekens geven enzo
join-up is dus heel anders dan longeren!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:09

Er is een sticky over de JU op het Natural Horsemanship forum, lees dat alsjeblieft even door, inclusief alle topics die in het eerste bericht van de sticky staan.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

In dit topic wordt ook de discussie gevoerd over de verschillen tussen opjagen/JU en longeren.

Je krijg vergelijkbare reactie van je paard met longeren, opjagen, loswerken en de JU, maar de druk die je het paard oplegt is verschillend, de reacties van je paard kunnen identiek zijn, maar jij kunt beslissen (en dat doe je dan ook bij het longeren) om ze te ignoreren. De druk die je bijv. met longeren, losgooien en JU oplegt kan verschillend zijn. En juist het doseren van die druk kan het hele verschil uitmaken.

Een echte NH-er zal niet zo snel longeren of opjagen, want domweg rondjes lopen is dodelijk saai voor een paard. Als je longeren of beweging geven combineerd met andere uitdagingen kom je al snel terecht op loswerken en grondwerk. Daag je paard uit om mee te werken en mee te denken. Zo kun je je paard ook op een voor hem interessante manier beweging geven.