Angst training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjippeltje

Angst training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:18

Hoi!

Wist niet echt hoe het heet.
MAar zie op youtube weleens filmpjes waarbij ze paarden over felblauwe zeilen laten draven, of van die zeilen over de pony heen doen.
Wat is dat voor iets, en wat houd het allemaal in?
Heb zelf een paard wat een held op sokken is, en vraag me af of je haar zo kan trainen?
Maar wil eerst weten wat het allemaal inhoud.

Silence

Re: Angst training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:22

Dat kun je heel makkelijk zelf doen.

Je zoekt gewoon allerlei ´enge´ spulletjes bij elkaar en maakt daar een soort parcours van in de bak.

Op deze manier kun je heel goed werken aan het zelfvertrouwen van je paard en aan jullie band.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:39

dat kan je heel makkelijk zelf hoor!

je kan bv verschillende bandages aan een touw knopen en dat omhoog hangen. Dan probeer je er heen en weer onderdoor te lopen (eerst aan de hand en dan onder het zadel bv). Maar je kan ook over een plastiek lopen of de plastiek over je paard gooien... Het leukste vond ik mn paard blinddoeken en hem dan mijn stem leren volgen Knipoog.

Bij een bang paard moet je gewoon rustig genoeg blijven en in geen geval gaan forceren. Soms blijken ze ook helemaal geen schrik te hebben van iets (zoals mijn grote pony van de blauwe plastiek Haha!), terwijl hetzelfde bij een ander dan weer uren in beslag kan nemen...

Ik weet niet of je met een clicker werkt? zoja dan kan je stapsgewijs opbouwen, net zoals je ze een ander trucje zou aanleren.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:34

Dat heet schriktraining, maar eigenlijk is het meer niet-schriktraining.
Je leert je paard om niet bang te zijn voor 'enge' dingen.
Als jij een paard over zijn angst heen kan helpen, versterkt dat de band tussen jullie twee, en je paard wordt er dapperder van.
Zoals al gezegd is, je kunt het gewoon thuis doen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:50

Silence schreef:
Dat kun je heel makkelijk zelf doen.

Je zoekt gewoon allerlei ´enge´ spulletjes bij elkaar en maakt daar een soort parcours van in de bak.

Op deze manier kun je heel goed werken aan het zelfvertrouwen van je paard en aan jullie band.

Ik zou niet alles gelijk in een keer opzetten, of leggen.

Mijn paard is normaal noooooooooit ergens bang van, maar nu stonden alle 'enge' dingen bijeen en toen vond ze het toch wat minder en piepte hem er van tussen. Gewoon stap voor stap. Knipoog

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:44

Gewoon op je gemak eens een keer wat uitproberen. Inderdaad niet alles tegelijk, maar rustig opbouwen. Als je gaat forceren bestaat natuurlijk de kans dat je het nog erger maakt dan het al is.

Zoals al gezegd kan een clicker een handig hulpmiddel zijn, het geeft afleiding van het "enge" voorwerp en geeft je een positief beloningsmiddel erbij.

Zo heb ik mijn pony leren trailerladen, eerst wou ze er niet in, ze was niet extreem angstig maar ook niet van plan zomaar er in te lopen. Clicker erbij gepakt en terwijl ik haar makkelijke dingen vroeg steeds iets verder de trailer opgelopen. (steeds voetje vragen bv, click, beloning). Het duurt iets langer dan gewoon laden maar uiteindelijk stond ze tot haar eigen verbazing zonder problemen op de trailer.

xXxmarijnxXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:05

Dat is schriktraining Knipoog
Maar je kan het makkelijk zelf doen !
Alleen begin wel rustig Knipoog
Succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:08

Bij een angstig paard moet je wel weten waar je mee bezig bent, als je de enge prikkel laat verdwijnen omdat hij het eng vindt, train je juist het paniekgedrag.
Opbouwen, in kleine stapjes, zodat je paard niet in paniek slaat, en hem juist belonen als hij rustig blijft door het enge object dan weg te nemen of er van weg te rijden.