Hoe leer je rondje draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Hoe leer je rondje draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:31

Zoals mijn titel al zegt .
Hoe leer je een pony rondjes draaien ??
En wat heb je dr voor nodig

Bedankt voor de reactie alvast Knipoog

Sabinaa__

Re: Hoe leer je rondje draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 19:54

Iemand Tong uitsteken

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:44

Je kunt het op verschillende manieren aanleren.

1. Je neemt je pony aan een halster en longeerlijn (of ander leidtouw dat lang genoeg is) en haalt de lijn achter de achterhand langs. Vervolgens geef je er lichte druk op, zodat je pony een rondje draait. Op hetzelfde moment geef je de hulp die je later wil gaan gebruiken voor de oefeningen (bijvoorbeeld "draai" zeggen, of een handgebaar). Daarna beloon je. Als je dit genoeg oefent, hoef je steeds minder druk op de longeerlijn te geven en gaat je pony steeds meer reageren op alleen jouw commando, zodat het het na een tijdje ook in vrijheid kan. Mocht dit niet meteen lukken, dan kun je als 'tussenstap' naar helemaal los nog de lijn om de hals heen halen, in plaats van om de achterhand.
2. Je laat je pony van je wegdraaien, totdat die met de achterhand naar je toe staat. Dan vraag je hem aan de andere kant weer naar je toe, zodat hij een rondje heeft gedraaid. Hier beloon je voor. Vanaf het begin geef je hier een bepaalde hulp voor, zodat je pony na een tijdje op alleen die hulp een rondje draait.
3. Je laat de pony in een cirkel om je heen stappen (dit kan zowel aan de longe als in vrijheid) en vraagt hem om van hand te veranderen. Voordat hij op de andere hand verder is gegaan, vraag je hem nog een keer van hand te veranderen, zodat hij een rondje heeft gedraaid. Hier beloon je voor, en geef je vanaf het begin een bepaalde hulp bij, zodat je pony het na een tijdje op alleen die hulp doet.

Bij mij werkte de tweede manier het beste.

Je kiest zelf wat je nodig hebt. Als beloning kun je je pony iets lekkers geven, maar je kunt hem ook belonen met je stem, een aaitje of alleen rust. Je kunt de oefeningen aan een halster en lijn doen, of gewoon los. Ikzelf gebruik een clicker als bridge, maar ook dat is niet noodzakelijk.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:18

Bedankt zeg !! Knipoog
Kan je bijvoorbeeld ook doen.

Ik sta in het midden en de pony stat voor me ik geef het comando en iemand anders maakt een rondje en die houdt het vast aan het halster en dan draait de pony mee en ik geef een beloning zou dta ook kunnen Tong uitsteken

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:29

Ja hoor, dat zou ook een goede manier kunnen zijn. Knipoog

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:17

Oke bedankt ! Knipoog