Welke manier van Natural omgaan met je pony raden jullie aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indybeauty

Welke manier van Natural omgaan met je pony raden jullie aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 19:58

Zoals hier boven geschreven staat.
Ik wil me een beetje orienteren welke beste manier me aan staat en welke bij mij en mijn pony past.

Kunnen jullie mij vertellen welke manieren er zijn?

Thnx

Twiggy2008

Re: Welke manier van Natural omgaan met je pony raden jullie aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:01

Misschien kun je iets meer vertellen over jou en je pony?

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:04

Ik heb een kruising fjord arabier, het is een fijne lieve werkwillige pony. zitten nu ongeveer op L niveau. en ik wil gewoon eens iets anders. Wel hebben we samen al eens met een rij ring gereden, en vonden dit samen erg leuk. wil gewoon nog een beter contact met mijn pony hebben en gewoon bovenal nog meer lol in het werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:07

Wat grappig, ik heb zelf een kruising Haflinger/Fjord/Anglo Arabier. Haha!
Vind het lastig om zo even wat te noemen. Ik heb zelf mijn eigen methode ontwikkelt het afgelopen anderhalf jaar dat ik mijn paardje heb (zie profiel), maar 'natural' houdt meer in dan de omgang. Het is ook de manier van houden van je paard.
Jij bedoelt misschien meer natural horsemanshipmethodes of niet?

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:12

ja precies, wil gewoon eens op een ander manier met mijn beest bezig zijn, ipv de klassieke manier.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:16

ik raad je absoluut natural horsemanship aan, tenminste, als je geduld hebt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:22

Lees je er al het e.e.a. over? Ik kan je een beetje uitleggen hoe het bij mij begonnen is...
Ik voelde me al jaren niet meer thuis in de traditionele benadering. Ik ben liever bezig denkend vanuit het paard dan vanuit de mens. Dat is een heel proces geweest en ik zit er nog steeds middenin, want je bent nooit uitgeleerd, he.

Ik ben door iemand bij de Emiel Voestmethode terecht gekomen (haar paard is bij hem beleerd destijds), dus ik heb de dvd's en boeken gekocht en vervolgens ben ik me ook gaan verdiepen in anderen zoals Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling, Sally Swift (centered riding), Michael Peace, Chris Irwin enzovoort. Ik heb zelf het meeste met een NH-vorm ergens tussen Hempfling en Parelli in, zo omschrijf ik het maar. Maar dat is voor iedereen een persoonlijk proces met zijn/haar paard.
En toen kwam nog het bitloos rijden, het natuurlijk houden van paarden, natuurlijk bekappen, boomloos rijden ook nog om de hoek kijken, haha....

Ik weet niet of je er iets mee kan, maar ik vind het lastig om je een richting te geven, want het is toch echt iets waar je jezelf in moet storten. Nu heb je alvast wat namen waar je info over kan zoeken. Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:11

wil je je echt eenvoelen met je paard probeer dan t bginnen met alleen op kleine aanrkingen commando's te geven en zo en pad aleen met je lichaam te rijden. vervolgens herhaal je dit ene aantl keer zonder zadel gaat dit goed dan met teugels los gat dit n enkele keren goed dan met halster en touw probeer dit alles te doen met zo min mogelijk druk. Vervolgens haal je het halster er geheel af. Wanneer je voorafgaande stappen met genoeg geduld heb behandeld en er de tijd voor hebt genomen zal j merken dtje pard zeer alert is op jou en dus ook zonder hoofdstel en zadel keurig de oefeningen loopt. Zeker voor dressuur ruiters is dit in mijn ogen de ultime manier om te testen of je paard van uit de cahterhnd rijd en hem dus niet naar beneden trekt. Bovendien wordt je zit super!! Ik ben er helemaal fan van t is supr

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:22

Op onze site staat een overzichtje van methoden en kort uitgelegd hoe en wat. Knipoog