bitloos inrijden ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

bitloos inrijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 11:10

Hoi!

Ik ben nu heel langzaam Diesel zelf aan het inrijden op de parelli manier. Het gaat erg goed tot nu toe..we doen dan ook heel langzaam en alles op voral zijn tempo. Ik gebruik nu de point to point om ergens te komen want anders bleven we maar rondjes draaien en ik wilde niet meteen met sturen beginnen dus dit bevalt erg goed.

Wie heeft ook op een natural manier zijn paard ingereden en hoe heb je dat gedaan? Hoe lang was je bezig per dag/week? reed je ook al veel buiten of juist veel in de bak?

Tivoli

Re: bitloos inrijden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:18

Ik ben bijna de inrijd-fase voorbij met Connor.
Ik gebruik danwel geen parelli,maar doe het op m'n eigen manier.
Ik probeer om de dag te 'rijden' zodat hij elke keer een dag heeft om over de stof 'na te denken'.
De dag dat ik niet rijd,besteed ik aan poetsen,grondwerk etc.
Ik ben nu aan het half uurtje rijden,en doe dan veelal buiten.
Buiten begrijpt hij makkelijker dat hij voorwaarts moet,en heeft hij niet al dat moeilijke bochtenwerk.In het begin nam ik een paard mee,waar hij zich dan aan vast kon houden,of letterlijk achteraan kon lopen.
Wij hebben niet zo'n grote bak,daarom koos ik al snel voor buiten (we wonen in the middle of nowhere).
En over het bitloos,dat gaat prima,ookal komt meneer de hengst wel eens langs de merrieweide.
Ik denk dat je goed bezig bent,zeker als je alles op zijn tempo doet,heel belangrijk.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:36

ja idd ik zat ook met die bochten vandaar het point to point..dan lopen we in rechte lijnen. De eerste keer was ik ook n een rijbak en liep ik ook achter iemand aan..dat is erg fijn als die mogelijkheid er is, vandaar dat ik ook best buiten zou willen rijden..zodat ie alleen maar hoeft te volgen en zo toch kan wennen aan het gewicht enzo. Zodat ik niet meteen ook nog het sturen moet aanleren. Maar binnekort gaan ze verhuizen en dan zitten we an het bos dus zal er wel emer mogelijkheid zijn om veilig naar buiten te gaan.

Wanneer ging je draven..en ging dat vanzelf of had je een plan? en zo ook met de galop?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:02

Ik heb eerst het principe voorwaarts d.m.v. drijfhulp duidelijk gemaakt.
Gewoon erop gaan zitten,en wachten tot hij aanstalte maakt om voorwaarts te gaan,dan drijven.(en belonen)
Dus als ik buiten achter een ander paard aan rijd,drijf ik om in stap te gaan.Dan vraag ik het paard voor me om een tandje harder te lopen en ik zorg dat ik iets achter blijf.
Dan aandrijven en kijken of hij harder stapt,of gaat draven.
Meteen belonen.Als hij begint te draven; in verlichtte zit gaan,het hobbelen van draf maakt hem vaak onzeker waardoor hij terugvalt in stap.
Als hij fatsoenlijk draven eenmaal kent,is galop hetzelde verhaal,mits hij dit commando al goed kent.
(bijvoorbeeld bij grondwerk of aan de longe)

Natuurlijk kun je zelf opletten of je paard er aan toe is om te gaan draven,bijvoorbeeld als hij zelf al iets harder gaat lopen,of heel opgewekt is.

Hoever ben je ?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:58

ik ben echt nog aan het prille begin. Voor mij nog eerst veel stapwerk en dan bochten en eigelijk ook wat meer gymnastiseren ofzo om die rugspieren meteen wat sterker te krijgen. Dus we doen ook wat lange lijnen werk maar ja het weer zit niet echt mee en daar zijn we best afhankelijk van. aangezien we nu alleen mogelijkheid hebben tot een buitenbak en een wei en heel soms een binnenbak.

waar ben jij dan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:00

ik rijd indi ook in nu. ik rijd mar 1 keer per week zodat ze de andere 6 dagen nog lekker in de wei kan spelen. ik wil straks wel 2 keer per week gaan rijden, maar meer niet. nog te belastend voor haar vind ik...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:04

Flash is ook ingereden op een natural manier.
Het hele verslag van dag tot dag kun je lezen in mijn profiel.
We zijn vrijwel direct met haar naar buiten gegaan.
Eerst aan de lange lijnen en later onder het zadel.
Leuk dat je je paard bitloos gaat inrijden.
Ik wil je heel veel succes en plezier wensen.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:12

Onze nu 4 jarige pony is door de vorige eigenaar bitloos (en boomloos) (licht) ingereden. Ze heeft daar ook parelli 1 doorlopen. Toen wij haar afgelopen november hebben overgenomen hebben wij het bitloze rijden doorgezet en het boomloze zadel overgenomen. Het bitloos rijden was voor ons helemaal nieuw en bevalt echt supergoed. Wij merken het verschil met of zonder bit niet. Ook buitenritten geen enkel probleem. Wij rijden vooral veel op onze zit. In het begin was het met het stuur, de aanleuning en de bochten nog wat zoeken maar met de juiste zit en drijfhulpen is dit goedgekomen. Omdat ze nog jong is rijden we haar 4x per week en staat ze de overige dagen overdag lekker buiten en maken we 1x per week ongeveer een buitenrit.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 15:25

en hoelang rijden jullie dan als je rijd? Ik heb er nu deze week 10 minuten ongeveer opgezeten..ik stop ook vrij snel nog als het goed gaat.

wel leuk om andere verhalen te lezen en te horen hoe jullie dat doen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:04

half uurtje ongeveer.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:08

Jouw paard is nog wat jonger, 10 minuten is prima en dat kan je langzaam opbouwen. Met Flash ging ik na twee maanden al 3 uur op pad, natuurlijk rustig aan. Kijk en luister goed naar je paard.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:28

eve een kleine update..maar wil eigelijk graag nog emer verschillende ervaringen verzamelen van andere..als die er zijn!

We hebben het rijden eigelijk stil gelegd..nogsteeds onder het mom van dat ik liever zolang mogelijk uitstel ivm de groeischijven.

Maar nu zijn we veel aan het wandelen en het idee dat we dus enorme lange rechten lijnen maken zorgt ervoor dat het af en toe kriebelt om mee te liften. Zodoende zat ik er gister weer even op..mn pa had hem vast..dus had een extra zekerlijntje en ik hobbelde gewoon mee. Dit was echt heerlijk!! Ook weer afgestapt voor het zijn idee was dat ik moest afstappen en toen na een stuk er weer naast te hebben gewandelt ben ik er weer opgeklommen..

Mijn plan nu dus is..alleen meeliften..en eventueel stoppen..alleen het wennen aan gewicht op zijn rug..in stap en later in draf en heeel veel later in galop..maar dit is dus ideaal..lekker buiten..geen nare bak waar je om de zoveel meter moet afslaan en iemand die ervoor zorgt dat je dus rechtdoor gaat.

Het echte rijden en dus sturen enzo wil ik echt gaan uitstellen tot volgend jaar lente of zomer... dan issie 5. Maar voor nu lijkt het me heerlijk als ik gewoon af en toe mag meeliften...en natuurlijk het idee dat er dus nooit een bit in zijn mond komt vind ik ook heeel prettig..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:14

Wat leuk dat je zo aan het genieten bent van je paard en dat je doorgezet hebt om het bitloos te doen.
Ik bewonder het ook heel erg dat je zo meedenkt voor je paard en absoluut niet te snel wilt gaan.
Jullie genieten op deze manier samen en groeien zo naar elkaar toe.
Ik denk dat je goed bezig bent.
Heel veel succes en plezier nog verder, dat gaat vast lukken.
Wat een leuke foto´s in je profiel, vooral die laatste!
Helemaal geweldig OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:13

Ik heb arabesk zelf ingereden zonder bit (in eerste instantie), later toch met bit gaan rijden en nu weer zonder bit.

Ons nieuwe paard zijn we nu aan het inrijden. Eerst de basis geleerd vanaf de grond, zeg maar grofweg level 1 parelli en dan rustig erop.

Zodra het stuur + rem (one rein stop heel belangrijk!) er op zit gaan we direct buiten rijden in de duinen, omdat we het beter vinden voor jonge paarden om lange stukken rechtuit te lopen ipv telkens bochtjes.

We rijden 1x per week op hem, eigenlijk willen we pas echt met rijden beginnen als hij ouder is dan 5. Hij is nu 4,5.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:11

Peaches, leuk dat je er zo mee bezig bent!!! Gewoon lekker rustig aan, op de NH manier, lekker samen bezig zijn, wat wil een paard nog meer?

Mijn Sam is ongeveer net zo oud als die van jou. Wordt 5 op 1 april volgend jaar (gaat best hard, he?). Knipoog
Ik rij hem ook op de 'natural' manier in, wat inhoudt dat we rustig aan doen, lekker bitloos en ook met zo min mogelijk druk en dwang.
Inmiddels ben ik al een aantal keren met hem naar het bos en de hei geweest, waar ik hem reed op touwhalster en op een bareback pad (aangezien ik een nieuw zadel heb moeten bestellen en ik hoop dat ik dat zadel volgende maand binnen ga krijgen). Hij vindt het het allerleukst in de natuur, dat heb ik wel gemerkt (ikke ook, hoor Haha! ).

Sam is een oersterke pony met flinke kop er op, maar mijn band met hem is vrij sterk, ik volg mijn gevoel en doe gewoon mijn ding samen met hem. We rijden meestal in de bak, soms op de grote menbaan (die hebben we ook namelijk) en ik rij hem vaak ook op het land (want ik moet een heel eind lopen door andere weilanden om hem naar zijn plek terug te brengen) en dus ook buiten in het bos en op de heide. Overigens rij ik nog niet zo met hem door het verkeer, hoor, dat vind ik nog te vroeg en ik wil absoluut geen ongelukken. Dus ik wandel met hem richting bos en stap er daar lekker op. Gaat super!!! Wel met 1 of meerdere gezelschapspaarden, al hoewel die van mij altijd voorop wil en niet achter een ervaren paard aanloopt. Nee, meneer wil echt voorop. Haha!

Momenteel zijn wij ook druk bezig met het verfijnen van het wenden op zit in draf en straks in galop. Ik rij bij die oefeningen met losse teugel en stick in de hand en ook nog eens op een bareback pad, omdat ik geen zadel heb. Kan je vertellen dat je dan echt wel iets met je zit en je balans moet doen, hoor, het is echt pittig. Maar ik voel mijn paard nu zo goed aan, dat ik eventuele gekke sprongen eigenlijk voor ben. Ik vind dat eigenlijk wel een voordeel van het inrijden met bareback pad.

Daarnaast doe ik heel veel grondwerk om hem op mij gericht te houden, om hem te gymnastiseren, hem lekker veel te leren en om te spelen samen. Daarbij is hij een paard, die ook echt nieuwe dingen wil leren, die speels is en geniet van het werk en de aandacht. Ben ik trots, dan groeit hij helemaal. Heeft hij een 'nukkige' dag (heel soms) dan pas ik me aan hem aan en alle keren kwam ik achter de oorzaak en was ik blij dat ik naar hem geluisterd heb. Ik merk dat hij dat heel erg waardeert, dat hij graag bij me is, dat ik eigenlijk alles met hem kan doen, dat er echt vertrouwen en respect is. En dat terwijl men me een paar jaar terug zei dat ik vast heel vaak gelanceerd zou worden. Niets is minder waar. Hij blijft een pony met een kop er op, maar hij is absoluut werkwillig en lief, zet eigenlijk geen stap verkeerd. Natuurlijk hebben we nog tig dingen om aan te werken, maar dat houdt het juist leuk.

Ik realiseer me steeds meer dat ik een geweldig paard heb, die voor altijd bij me blijft en waar ik me met alle liefde voor inzet om hem een hele fijne, ontspannen rijpony van te maken. Moet ook zeggen dat ik hele fijne instructie heb, wat ook heel, heel veel scheelt.
Naast alle dvd's, boeken en noem maar op, waar ik me ook graag in verdiep.

Voor jou, succes met jouw Diesel, want de laatste keer dat ik contact met je had hier op bokt, reed je nog niet (heb mijn boktnaam veranderd, helaas...... Knipoog)

PS: Jij hebt dezelfde bareback pad als ik heb!!!! Alleen heeft de vorige eigenaresse ervan de beugels er af geknipt. Maar er horen eigenlijk ook geen beugels aan een BBP, vanwege de drukverdeling. Rij jij er zo op? Zit dat een beetje? Lachen

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:28

ahaaa...mooi verhaal!!! Je was eerst ook in het halflingertoic te vinden toch?

maar goed..jammer dat je daar niks meer poste aangezien onze pownies dezelfde leeftijd hebben en ook beetje zelfde niveau. Maar fijn om te lezen hoe het met jullie gaat. Op de een of andere manier gaat het met zadel beter rijden...en dat doen we dus alleen nog in d de woonwijk of net erbuiten..daar voelen we ons het prettigst./.heel raar...dus bbp ligt ff in de kast..ik merk dat we in de bak nog vrij weinig kunnen dus dan amar kilometers rechtdoor maken op de weg...ook prima voor nu!! Maar bbp rijden vind ik veeeeel lekkerder als dat mogelijk is straks! Ik vond jou ppownie altijd zo;n knappert! Wat is de reden dat je je naam moest veranderen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:40

Jaaaaahaaa, ik zat ook even in het Halflingertopic. Maar ik ben een ramp in het bijhouden van HK-topics. Vindt het altijd heel gezellig, maar ik kan het niet bijhouden en dan haak ik vaak weer af. Dus niets persoonlijks, hoor, het ligt helemaal aan mij. Clown
Bovendien is het de vraag of Sam echt een halve Haf is. Hij is verkocht met dat verhaal, maar toen ik in zijn verleden ben gedoken (ik heb wat oude eigenaren achterhaald), bleek het iets anders te zitten en helaas weten we niets concreets over zijn pa.

Ja, met zadel rijden zal ook best heerlijk zijn, hoor, maar ik moest wat zonder zadel, haha, en ik moet zeggen dat het op zich bevalt, maar ik kijk nu ook wel uit naar de komst van mijn zadel. Hopelijk volgende maand!!! Dan kan ik gewoon lekker afwisselen. Want op BBP de hei op met het idee van 'als 'ie gaat, in rengalop met die bokken die hij kan maken uit joligheid, dan val ik er echt af waarschijnlijk', dan heb ik nu toch liever een fijn zadel voor dat soort ritten. Maar het is wel heel erg relaxt met BBP rijden. Zowel voor Sam als voor mij....... Haha!

Ik stuur je even een PBtje. Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:34

ik heb mijn merrie ook bitloos, buiten ingereden.
Zoals jij al schreef, meeliftend in het begin!
ik wandelde alle kanten op met haar, en op de terugweg (als ik zeker wist dat ze zou blijven lopen) stapte ik wel eens op. en dan paar tellen, en dan er weer af. Ook zo'n beetje 1 tot 2 keer per week. Op 4 jarige leeftijd trouwens begonnen.
Later kwam het draven kijken. Dit jaar (is ze 5 geworden) hebben we de galop onder de knie. Begin dit jaar buiten, en nu bijna eind van het jaar ook in de wei (dus heeul grote bak) in de bochten. dit jaar zijn we ook pas gestart in de bak met lichte dressuur te rijden, hiervoor alleen buitenritten, steeds langere en soms intensieve. Maar in 2008 heeft ze pas echt leren werken: lees zweten voor het eerst (wisten allebei niet wat we meemaakte haha :S Tong uitsteken)

En rijd nog steeds zonder bit. ik denk als ze het zo geleerd worden weten ze niet beter toch?

Heel veel succes en plezier met je paardje Haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:57

Ik heb het weer net even anders aangepakt...

Ik heb heel veel grondwerk gedaan waarbij ik telkens stemhulpen heb gebruikt. Ik weet dat sommige methodes het afkeuren, maar ik vind het erg fijn werken. Daarna ben ik gaan longeren aan de dubbele longe. Door dit te doen kon ik al een heel duidelijke eerste stap naar het sturen en halthouden op de teugels maken. Dan even wennen aan het gewicht van het zadel als je daar mee wilt gaan rijden en je grondwerkperiode is klaar.

Na dit voorbereidende grondwerk is het eigenlijk een kwestie van opstappen en weg rijden. Het paard is nu namelijk al te sturen, te stoppen en in tempo te regelen. Ik heb dit zo gedaan bij meerdere paarden en heb nooit iets anders mee gemaakt als dat het gewoon werkt.
Bij Nilay ben ik zelfs opgestapt op de weg, zonder zadel en met slechts een stalhalster met touw en de hulp van een bankje. Haha! We waren aanhet wandelen en het ging allemaal wel lekker. Nilay was relaxed, het was mooi weer, rustig en we hoefden alleen nog maar over het fietspad naar huis. Ik heb het touw aan zijn halster geknoopt als teugels. Er stond een houten bankje dat ik heb gebruikt om op te stappen. Dat ging erg makkelijk aangezien ik al vaker via een voorwerp op zijn rug was geklommen (Oja, dat is dus nog wel een voorbereidende stap!). Vanaf toen ben ik hem buiten op de weg blijven rijden (we hadden namelijk geen bak). Voor de duidelijkheid; zonder begeleidend paard! Ik wil namelijk niet dat hij aan een ander gaat hangen dan aan mij.

Op een gegeven moment (januari dit jaar) zijn we naar een stal verhuisd waar we wel een bak hadden. Toen ben ik begonnen met het meer dressuurmatige werk.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:13

ik doe het het zelfde als bij Malenka . Knipoog
werkt eigenlijk heel erg goed,net bij mijn laatste jonkie niet. [maar dat bleek achteraf medisch te zijn en had niets met bitloos maar met ruitergewicht te maken]

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:03

Ik ben ook al een tijdje bezig mijn paard bitloos in te rijden. Ik heb hem sinds hij 2,5 is en toen kon hij echt nog helemaal niks. Zijn achterhand aanraken was echt een hele opgave. Ik ben toen begonnen met heeeeel veel wandelen, langs de weg, door het bos, daar hebben we elkaar echt leren kennen en kon ik hem meteen wat manieren leren. Hij is heel erg submissief dus het was vooral aan mij mijn lichaamshouding aan te passen zodat hij mij niet als eng beschouwde. Op een gegeven moment ben ik ook gaan grondwerken met hem, maar het bleef moeilijk om hem overal aan te raken (hij bleef trappen als je zijn achterbeen aanraakte). Toen kreeg hij mok, en ben ik twee uur per achterhoef bezig geweest het schoon te maken en in te smeren maar sindstoen ging het wel beter met aanrakingen.
Ik ben toen ook parelli level 1 met hem gaan doen en een beetje gaan longeren. Wennen aan de singel was verschrikkelijk. Hij kon mijn aanrakingen verdragen maar iets anders was echt hel. Met heel veel geduld is dat uiteindelijk gelukt en gingen we door naar een zadel,
een zadel met beugels en hangen.
Toen dat allemaal goed ging zeiden meerdere 'paardenmensen' in mijn omgeving dat ik er wel op kon. Ik had er weinig vertrouwen maar ben er toch opgegaan, had uiteraard naar mijn gevoel en naar Azukar moeten luisteren. Hij ontplofte en ik lag er na 20 sec weer af met 4 gekneusde ribben.
Vanaf toen heb ik het besloten anders te doen, we zijn toen ook van stal verhuisd. Ik heb een chiropractor laten komen en hem twee keer laten behandelen. Hij bleek continue hoofdpijn te hebben en zijn bekken stonden scheef. Daarna is Azukar ontzettend veranderd, hij lijkt veel opener en zit beter in zijn vel. Inmiddels was hij 4, hij begon ook te komen wanneer ik hem riep, erg leuk. Ik heb hem toen beleerd aan de lange lijnen waar we allebei veel plezier van hadden. Daarmee ook naar langs de weg gegaan en door het bos, wat hij echt prachtig vond. Ik ben wetenschappelijke artikelen gaan lezen over bitten en groeischijven van een paard en tot de conclusie gekomen dat het maar goed was dat Azukar mij er de eerste keer afgooide, anders had ik nu in mijn ontwetendheid al rondgereden (omdat 'iedereen' dat doet als een paard 3 is). Ik heb een boomlooszadel en een bitloos hoofdstel aangeschaft; op beide reageert hij heel goed. Ik ben weer helemaal opnieuw begonnen met het zadel en dat ging een stuk beter dan eerst, hij accepteerde het nu ook echt ipv het maar over zich heen laten komen. Ook hangen, bijna opstijgen en alles wat daaromheen zit ging allemaal prima.

Momenteel is Azukar ruim 4,5 en staat hij bij Sietske van Singlefooter (www.singlefooter.nl) om hem verder te beleren. Dit is omdat ik na die ene val bang ben geworden om er weer op te gaan; Azukar is van zichzelf al een angstig paard en ik wilde dat niet met mijn angst combineren. Hij staat daar nu een week en gisteren zijn ze voor het eerst op hem gaan zitten, wat erg goed ging Lachen Dat beschouw ik maar als een bewijs dat ik het voorwerk goed gedaan heb. Over een paar weken komt hij terug en ga ik eerst een kort in de bak beginnen en daarna zo snel mogelijk naar buiten om veel rechte lijnen te maken. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Sorry voor het lange verhaal trouwens..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:18

Malenka haar beschrijving is eigenlijk veel duidelijker dan de mijne.
ik heb ook eerst in de wei geoefent (heb echt niks van een bak of iets). op de stemhulpen wist ze al wat stap draf en halt was. aan de hand hetzelfde. dubbele lijnen heb ik ook enkele keren geprobeert maar dat werkte dan weer niet zo goed.
Maar op de stemhulpen ging ze ook stappen en weer halt met behulp van de stemhulp en de teugels (aan het halster) maar dat had ik eerst al geoefent ernaast: hand over de nek leggen snapje? dan werk je ook al met 2 handen alsof je er op zit.
ook links rechts heb ik zo geoefent herinner ik me.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:27

Piera, wat een leerzaam en mooi verhaal Lachen . Wat ontzettend goed van je dat je luistert naar je paard en niet naar wat veel andere mensen zeggen en beweren. Ik ben helemaal met je eens dat je rekening moet houden met je paard's fysieke en mentale toestand en niet naar wat zogenaamd 'normaal' is, dus met 3 (en hier op bokt lees ik wel eens verhalen van 2,5!!) jaar per se inrijden.

Ook ik heb die ervaring en zelfs nu nog, nu mijn paard ruim 4,5 jaar is, vindt een groot deel van de 'wereld' dat hij nou eens echt moet werken. Ja, ik rij ook inmiddels (bitloos), maar wissel heel vaak af met grondwerk, wandelen, werken aan de (dubbele) lijn(en) e.d. Er is nog zoveel meer en waarom al van alles overhaasten qua rijden. Ik heb alle tijd van de wereld, al hoewel ik wel een paard heb, die heel graag leert en echt alles leuk vindt, als we samen bezig zijn. Hij is relatief makkelijk (al hoewel wij ook zo onze issues hebben natuurlijk Knipoog ).
Bovendien vind ik het grondwerk net zo goed 'werk' en vind ik het net zo leuk als rijden.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:47

Dankje Lachen
Ik zeg ook altijd, 'ik heb alle tijd van de wereld, aangezien ik hoop dat Azukar nog minstens 20 jaar meegaat'. Een instructeur zei een keer 'zozo, dan heb jij wel een lui paard als hij al 4 is en nog niks hoeft te doen'. Gelukkig is Azukar mijn paard en niet die van hem Haha!
Het mooie is, ik was zelf altijd van de 'harde' aanpak. Ik meerdere paarden ingereden, met zweep en niet altijd even zachtzinnig. Toen kocht ik Azukar en bij hem kon ik eerst niet eens in de buurt komen met mijn houding. Ik was veel te grof en dominant en dan laat hij zich gewoon niet vangen. Hij heeft me heel erg naar mijzelf doen kijken, door hem ben ik me meer gaan verdiepen in paardengedrag. Hij was de perfecte spiegel maar ik moet zeggen dat ik hem ook weleens vervloekt heb hoor Tong uitsteken Inmiddels zijn we twee jaar verder en kunnen we heel goed samenwerken. Ik ben nog steeds even consequent als dat ik eerst was, maar zachter en zonder boos te worden. Azukar heeft een duidelijke leider nodig (omdat hij zelf heel onzeker is), maar wel 1 die hem niet te hardhandig behandelt, want dan trekt hij zich terug en dring je niet meer tot hem door.
Als we aan de lange lijnen door het bos lopen, leid ik hem van achter en dat is heel goed voor zijn zelfvertrouwen. Hij wordt dan heel trots dat hij voor mag en gaat dan ook zelf op ontdekking. Als we omdraaien om terug naar stal te gaan draait hij nog weleens 360 graden zodat we weer van stal afgaan, hij vindt het echt heel erg leuk. Ik hoop dat hij dat ook zo ervaart als ik op hem zit want dan zullen we echt mooie tijden tegemoet gaan.
Ook heeft Azukar me laten inzien dat paarden meer zijn dan rijden alleen. Alle andere dingen erom heen als grondwerk, lange lijnen, obstakeltraining zijn allemaal dingen die we samen hebben ontdekt en die we allebei heel erg leuk vinden. Hij heeft een paar keer een bit in gehad en daar reageerde hij goed op, maar bitloos reageert hij net zo goed, misschien zelfs beter. Ik zie geen reden om een bit te (gaan) gebruiken.

Edit: leuk onderschrift trouwens Clown

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:32

erg fijne verhalen...!!

Wat ik wel typisch vind is ookal hebben sommige weinig andere keus dat er veel mensen kiezen voor eerst veel wandelen..eerst stemgebruik hulpen geven maar vooral veel rechtuit lopen.

Ik heb over 2 dingen wel mn twijfels..lange lijnen heb ik zoiets van..dan doe je dus sturen door met je teugels meer te geven of te nemen maar je hebt geen benen of gewicht dat je verplaatst...dus s dat dat dan weer niet nieuw als je erop zit?

en stemgebruik..ja dat vind k ergens wel handig..gebruik het eigelijk soms...

@piera ik ben benieuwt hoe je verhaal afloopt!

ook fijn dat ik veel mensen hoor roepen dat we ale tijd van de wereld hebben.