Ik heb al een aantal topics doorgelezen, maar ik kan nergens echt antwoord vinden op mijn vraag.
Iedereen zegt dat bitloos rijden hetzelfde is als met bit. Maar wil je serieus dressuurrijden, hoe zit dat dan met de druk? Dressuur met bit ben ik gewend om constant licht contact te houden met de paardenmond, dus dat er constant druk (of nouja druk wil ik het ook niet noemen) op het bit staat. Maar met veel bitloze optomingen (zoals die van ruitersportshop) kan je naar mijn idee niet constant licht contact houden, omdat de neus dan constant 'afgekneld' wordt. En dit is hetzelfde zo met de hackamore. Is het dus niet waar dat je een bitloze optoming hetzelfde kunt gebruiken als met bit?
Misschien is het een hele domme vraag hoor, maar ik vroeg het mij gewoon af. Omdat ik binnekort ook de overstap wil maken op bitloos, maar wil wel graag nog steeds de dressuuroefeningen in de bak kunnen doen (en wie weet in de toekomst ook wel eens starten als de KNHS de verplichting met bit rijden heeft afgeschaft). En dat wil ik wel meteen goed doen met de juiste bitloze optoming die daarvoor geschikt is. Het moet niet zo zijn dat een bitloze optoming minder fijn voor het paard is dan een bit in zijn mond.
Wie kan mij een duidelijk antwoord geven op mijn vraag?