[AR] Rijden met andermans aanspanning (verzekeringtechnisch)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Rijden met andermans aanspanning (verzekeringtechnisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:12

Sinds een paar maanden rijd ik met de aanspanning van een kennis van me (enkelspan - recreatiemarathonwagen).
Ter info:
Dit is zo gekomen omdat zijn pony extra beweging nodig had en mijn eigen pony even door een blessure op rust stond.

Maar nu zit ik al een tijdje te denken over de verzekeringstechnische kant van het verhaal.

Ik rij in het bos, dus geen verkeer e.d., maar wel andere bosgebruikers. Schade kan dus altijd ontstaan.

Schade aan derden ben ik WA voor verzekerd en eventueel via het koetsiersbewijs. Maar het gaat mij om schade aan het rijtuig door mijn fout veroorzaakt (bijv. boom geraakt en stukken gekregen), maar nog meer blessures aan de pony ontstaan door iets tijdens de rit.

Ik wil voorkomen dat ik met eventuele torenhoge dierenartskosten kom te zitten voor het paard van een ander (want kan me indenken dat geen WA verzekering zoiets betaald).

Wie weet hoe dit zit?
En mocht je hetzelfde hebben (rijden met andermans aanpassing), hoe heb jij het verzekeringstechnisch opgelost?

Graag tips/adviezen, want ik wil liever voorkomen dan genezen Bloos

ZEJA

Re: Rijden met andermans aanspanning (verzekeringtechnisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:14

Het enige advies is even je verzekering bellen.

Weet je precies hoe het zit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:47

Denk niet dat de eigenaar de schade op jouw kan verhalen omdat hij toestemming heeft gegeven dat jij er mee rijdt.
Anders zal het worden als er door nalatigheid van jou zoals tegen afgesproken regels in te handelen.
Maar verzekering ff bellen zal niet verkeerd zijn... Ben ook benieuwd...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:52

Ik weet wel als ik mijn paard uitleen en hij breektlos mijn verzekering de schade aan derde uitbetaald.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:53

Ja, maar wie betaald de kosten van jouw schade?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:55

Laura heeft het laast helemaal uitgezocht.

Volgens mij als de rijder zegt dat ze ontverandwoordelijk bezig is geweest dat ik dan de schade van haar verzekering betaald krijg.

Dacht ik dat het zo was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:28

Ik moet mijn verzekering nog bellen inderdaad.

Ik rij hier vnl. in het bos, langs en in het begrazingsgebied. De eigenaar heeft mij gezegd dat ik bijv. niet te dicht langs de stroomafrastering moet gaan van het gebied. Dat doe ik normaal ook niet (is ook vrij logisch), maar soms ontkom je er niet aan omdat keren of een andere wegversperring het bijna onmogelijk maakt anders te rijden. Ik hou uiteraard wel afstand, maar stel ik raak eens die draad. Wil er niet eens aan denken wat er dan misgaat ... Maar moet dat wel, want het kan gebeuren, hoe voorzichtig je ook bent.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:45

Volgens mij is het zo dat als het paard de schade aanricht door eigen gedrag (schrikken, er vandoor gaan, etc) dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de schade.
En als de schade wordt aangericht door degene die er mee rijdt (verkeerd sturen e.d.), dan is de rijder verantwoordelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:44

Nouvel schreef:
Volgens mij is het zo dat als het paard de schade aanricht door eigen gedrag (schrikken, er vandoor gaan, etc) dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de schade.

De eigenaar heeft dus te kennen gegeven hier niet verantwoordelijk voor te willen zijn.
Citaat:
En als de schade wordt aangericht door degene die er mee rijdt (verkeerd sturen e.d.), dan is de rijder verantwoordelijk.

En dat is dus waar het om gaat ... draai ik dan voor alle kosten op, of ben ik hiervoor WA verzekerd?

Heb net mijn maatschappij gebeld en het was een moeilijke kwestie.
Ze zoeken het uit en bellen mij terug.

Punt is dat ik het eigenlijk ook nog eens doe als "vrijwilligerswerk voor onze stichting". Echter vrijwilligerswerk is heel vaak uitgezonderd bij verzekeringsmaatschappijen. Daarvoor moet je bij de verzekering van de stichting zijn. Die is er, maar alleen als er schade is als we met een huifbed rijden, en ik rij dus met een gewone marathonwagen ...

Al met al is het een lastige kwestie ben ik bang.

Hopelijk blijf ik gewoon schadevrij rijden Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:31

Het blijft altijd een moeilijk punt...

Wij zitten in hetzelfde schuitje, mijn vriend ment met een paard van iemand anders.
Hij heeft van alles geprobeerd om het uit te zoeken en zwart op wit te krijgen, maar dat wil maar niet lukken...

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:02

Ik heb mijn ponys uitgeleend voor het WK in Hellendoorn (voor mensen met een beperking) Ik ben naar mijn verzekering geweest om uit te zoeken wie aansprakelijk was voor het geheel. Daar kwam uit dat ik aansprakelijk was als er wat zou gebeuren, tenzij ik aan kon tonen dat het onverantwoord gedrag van de menster zou zijn... En dat is een moeilijk punt om aan te tonen. Dus eigelijk komt het er kort gezegd (volgens mij) op neer dat een zeer groot gedeelte van de aansprakelijkheid op de eigenaar van het paard aankomt...

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:15

Ik heb dat vorig jaar, na veel zeuren en aandringen, zwart op wit gekregen. Heeeel dik boekwerk, maar staat echt alles in.
*Ga meteen even opzoek.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:58

Ik zet even een stipje omdat we met hetzelfde "probleem" zitten.
Omdat ik net voor 1x trainen te kort kom, heb ik afgesproken met mijn menmaatje dat hij Jorrit 1x in de week traint. Later kwam hij erop terug omdat hij het toch wel moeilijk vond hoe het zat als er wat zou gebeuren.
Jacob is 1000% vertrouwed met mijn mpony maar je weet nooit wat je tegen komt. Hij traint hem nu dmv longeren maar het zou natuurlijk fijner zijn als hij hem ook aangespannen zou kunnen trainen.
Ik wacht af..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:15

Ik ben net gebeld door mijn verzekeringsmaatschappij (Interpolis).
Lastig verhaal vonden ook zij, maar het kwam er eigenlijk op neer dat ik niet verzekerd ben ingeval er letsel/schade aan deze pony zou ontstaan.

Dat is voor de eigenaar zelf. Hij is ten allen tijden (of hij er nu bij is of niet) aansprakelijk voor het gedrag, maar ook schade of letsel aan zijn dieren.

(In geval van mijn eigen pony ben ik dus wel verzekerd tegen alles, omdat ik eigenaar ben).

Dat betekent dus dat ik eens ga vragen aan de eigenaar hoe het zit met zijn verzekering. Waarschijnlijk toch maar eens wat op papier zetten.

Dan heb ik nog 2 dingen uit te zoeken. Hoe zit het via de verzekering van het koetsiersbewijs. En eventueel via de verzekering van onze stichting (hoewel ik niet rijdt in het bos namens de stichting, maar wel met een pony die wij eens per week huren voor het huifbedrijden).

Wordt vervolgd .....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:18

Zover als ik weet is het altijd inderdaad de verantwoordelijkheid van de eigenaar als er iets gebeurt en dat is een risico wat je aanvaard als je andere met je paard naar buiten laat gaan. Je kunt hooduit op papier zetten dat jij op eigen risico rijdt/ment zodat de eigenaar niet aansprakelijk is voor letselschade bij jou.

Via het koetsiersbewijs heb je een WA verzekering die schade aan derde dekt, of zij ook de schade aan geleend materiaal vergoeden weet ik niet, zou ik wel graag willen weten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 23:38

Ja ik weet nog uit de periode dat ik een meisje op mijn eigen pony liet rijden, dat ik hoe dan ook aansprakelijk zou zijn als zij letsel zou oplopen als ze van het beest af zou vallen (door schrikken van het dier). Of ik er nou bij was of niet. Vond dat geen prettige gedachte, mede ook omdat het kind weigerde een cap te dragen en mijn pony wel eens zo haar nukken heeft. Ben daarom toen met dat "berijden" gestopt.
Ik zou zelf ook niet zomaar mijn pony uitlenen aan een ander, maar dat is meer om andere redenen Haha!

Ik zal volgende week ook de eigenaar van de pony eens vragen wat zijn idee over het geheel is. Hij heeft tenslotte eerder gezegd nergens aansprakelijk voor te willen zijn als ik met het span rijdt, maar wettelijk gezien is hij dat dus wel.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:20

Ik heb 2 WA verzekeringen (rijd tweespan) lopen via Hippo, dat moest vanuit de manege waar ik les heb. Ik heb altijd begrepen dat ik verzekerd ben voor alle schade mits niet veroorzaakt door onverantwoordelijk gedrag dus ook aan rijtuig en paarden ookal zijn deze paarden niet van mij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:17

Ik heb zojuist de polis van onze stichting er even bij genomen. Ik dacht ... als ik die nu kan uitbreiden met trainingsritten van de pony's gereden door vrijwilligers van de stichting, dan ben ik misschien klaar. Nou eh ... nee. Nog meer uitzoekwerk waarschijnlijk. Want ondanks dat alle door de stichting gebruikte pony's in de polis zijn opgenomen en er een jaarlijkse premie voor wordt betaald, lees ik op het clausule blad bij eigen risico : ZAAKSCHADE PAARDEN

Geen idee wat ze daar mee bedoelen, maar klinkt me niet lekker goed verzekerd in de oren.

Wordt dus nog altijd vervolgd Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:26

Lees op TAO bij FAQ. Wil je dan nog meer weten PB maar.