Paard draait naar me toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Paard draait naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:04

Hée bokkers!
Ik heb een probleem met mijn paard, dat ik af en toe probeer te longeren.
Hij loopt namelijk niet mooi aan de longe, maar blijft bij me en draait naar me toe.
Ik kan hem niet 'wegjagen', ook niet door met de zweep naar zijn kont te wijzen.
Hij blijft naar me toegedraaid staan, wat ik ook doe. Heeft iemand een idee hoe
ik dit op kan lossen?

aerdenhout1

Re: Paard draait naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:09

Tja meid...dat krijg je ervan als je "af en toe" longeerd. Haha! Haha!
Het is de bekende beginners fout. Zweep niet naar zijn kont laten wijzen, maar naar zijn buik, of hoofd. Als je hem naar zijn kont doet komt n.l de voorkant naar binnen. Ik gebruik de eerste keer met dit soort paarden duidelijk mijn stem en longeerLIJN om ze van me af te houden. Is zonder te zien heel moeilijk uit te leggen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:11

Ja, ik snap [denk ik] ongeveer wat je bedoelt. Hoop ik.
Haha, ik ben inderdaad een beginner met longeren. Ben zowieso niet
zo heel erg bekend met de paardenwereld. [Weet wel hoe ik ermee om
moet gaan enzo, maar niet hoe ik heftige dressuur moet gaan rijden ofzo Tong uitsteken]
Met mijn andere paard wil het wel lukken, maar ik heb het idee dat deze
nooit echt gelongeerd is. De laatste keer is zowieso 5 jaar geleden.
Van daarvoor heb ik verder geen idee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:22

Oefening baart kunst he!! En nog even ter aanvulling...de zweep moet natuurlijk normaal WEL naar zijn kont wijzen als hij het weer doet. Dan is het je v.w drijvende hulp zeg maar.
Lekker blijven longeren en dan gaat het vast wel lukken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:51

Haha ja Knipoog
Maar 't probleem is dat het met dit paard dus niet wil lukken.
Mijn moeder heeft zo'n 30 jaar ervaring met paarden, en heeft
ook al veel paarden ingereden en dus ook gelongeerd. Haar lukt het
alleen ook niet... Dus hoe kun je hem makkelijk leren om 'van je
weg te lopen' [om het zo maar te noemen]?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:37

Dit heeft mijn merrie ook een poosje gedaan.
Bij haar heb ik het opgelost door iemand op haar rug te zetten die haar eventueel kon corrigeren.
Zolang ze goed liep deed de ruiter niets, ook geen been geven, zelfs niet aanleggen, maar zodra ze poogde haar achterhand weg te draaien gaf ze been.
Zo liet ik haar dan een poosje lopen tot het goed ging en daarna ook nog zonder ruiter erop.
Ik heb dit maar een paar keer hoeven doen, daarna begreep ze wat ik bedoelde.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:06

Okée... Dat zou ik misschien es kunnen proberen...
Ik kan vast wel ergens een vriendin vinden die daar zin in heeft Tong uitsteken
Hoe oud was je paard toen trouwens?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:14

Het is nog niet zo lang geleden gebeurd, ze is 5, wordt 6 in april.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:57

Okée.. Mijne is bijna 15. Is het dan nog gemakkelijk aan te leren? Ik weet dat het over het algemeen bij oudere paarden moeilijker gaat, maar hij is opzich wel leergierig. Ik heb hem ook nog zelf de galophulp geleerd, want dat kende hij niet meer...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:59

Als je er gewoon op focust de schouder weg te sturen ipv de achterhand, ben je al heel ver op de goede weg!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 19:06

Oke Lachen Ik ga er binnenkort weer mee aan de slag [als het weiland weer wat beter is]

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:05

xSwanHeart schreef:
Okée.. Mijne is bijna 15. Is het dan nog gemakkelijk aan te leren? Ik weet dat het over het algemeen bij oudere paarden moeilijker gaat, maar hij is opzich wel leergierig. Ik heb hem ook nog zelf de galophulp geleerd, want dat kende hij niet meer...

Ja hoor, waarom zou hij het niet kunnen leren?
Misschien dat je er wat langer over doet, dat hangt van je paard af.
Ik zou me ook eerst eens goed gaan verdiepen in de lichaamstaal van je paard, en hoe hij reageert op jouw lichaam.
Dat kan je ook goed doen door te spelen in de bak bijv.
Hij lekker los en ga jij hem dan eens van verschillende kanten benaderen, maak jezelf groot of juist wat kleiner, en zie eens hoe hij reageert.
Hier leer je ook erg veel van! Knipoog

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:09

Okée.. ik zal es zien. Is een weiland ook goed? Of leidt 't gras te veel af? Tong uitsteken ['t is nogal een vreetzak].
We hebben namelijk geen bak.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:56

Ja hoor, een weiland is ook goed.
Hij heeft dan misschien wat meer afleiding, maar als het goed is dan houdt hij je evengoed in de gaten.
Het is en blijft natuurlijk een vluchtdier dat zijn omgeving scherp in de gaten houdt.
Het is echt heel leuk en interessant om te zien hoe je paard reageert op jouw lichaamshouding, en op deze manier leer je zelf ook erg veel wat je weer kunt gebruiken met het longeren en ander grondwerk.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:57

Oke Lachen Ik ben niet echt super ervaren met dat soort dingen, dus wat zou ik dan zoal kunnen doen?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:05

wij hadden ook een pony dier er geen hout van snapte en helemaal over zijn toeren ging omdat je hem weg dreef. laat staan dat hij don ook nog eens moest lopen op zijn 'verkeerde' hand.
Ik heb het kunnen oplossen door (NH-oefening) het paard achterwaarst weg te sturen door met je (korte) zweep in je hand een handje schud, je gaad dus iedere naarboven/beneden met je hand. Reageert je paardje daar niet op dan wijs je met je zweepje met een korte hulp naar de borst. Die maar je steeds duidelijker. Let er op dat je zelfverzekerd en met borst vooruit tegenover je paard staat. Reageert je paardje hier niet op, dan moet je hier niet te lang in verder klooien, dan werkt het niet (waarschijnlijk wel met deskundige hulp, maar die heb je denk ik niet), maar het viel te proberen.
Tijdens het longeren moet je er verder opletten dat je met je lichaam naar zijn kont toe staat (=drijven), dit moet je concequent volhouden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 21:10

Hmm... zou ik eens kunnen proberen Lachen

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:36

Hoi, ik weet misschien wat. Stel je wilt dat hij op de rechterhand loopt, dan heb je de longe in je rechterhand en de zweep in je linker. Ga naast hem staan, rug naar zijn kont en longe in je rechterhand, net zoals hij naast je moet lopen en 'trek' ( natuurlijk niet keihard) hem in de goede richting. Houdt spanning op de longe. Loop een paar stappen mee. Drijf een beetje met de zweep achter zijn kont ( niet aanraken). Zodra hij loopt, maak je de longe wat langer en richt je de zweep op zijn schouder. Moet hij doorlopen, dan weer op de kont, en om naar buiten te drijven op de schouder. Werkt dat niet, dan een tikje geven met het touwtje van de zweep ( dat is dus geen slaan)Houdt in het begin de longe best kort (1,5 a 2 meter). Maak hem, als hij niet staakt, langer, en blijf drijven met de zweep.
Staakt hij weer, begin dan opnieuw, maar zorg dat hij geen kans krijgt om naar je toe te draaien en te blijven staan. Elke keer dat hij het toch voor elkaar krijgt, 'wint' hij, en dat maakt het alleen moeilijker.
Je mag hem geen enkele kans geven om te gaan staken en probeer nog voordat hij gaat staken in te grijpen. Je moet dus erg snel handelen. Als je hiermee bezig gaat, ga dan net zo lang door totdat hij het snapt, of dat hij het goed doet. Trek er maar gerust een uur voor uit. Beloon veel als hij het goed doet, en ik zou hem ook meteen het commando leren van 'stap'of stappen en eventueel het commando "Buiten" ( dus de circel groter maken). Blijf altijd consequent in het gebruik van de commando's, dus elke keer hetzelfde woord gebruiken en dit ook zeggen als hij dat moet doen.
Om de looplust te bevorderen, kun je ook een stukje van de bak afzetten ( een circel van 15 meter) en GEEN spullen gebruiken, maar hem vooruit drijven door op zijn kont af te lopen als je in het midden staat en de longeerzweep gebruiken met een drijvende beweging. (dat is dus geen join up, maar gewoon laten lopen). Ook hier weer de commando's gebruiken, die je dan ook weer met longeren gaat gebruiken.
Blijkbaar weet hij niet dat hij rond moet lopen, en deze oefening vindt ik erg goed werken hiervoor, als hij plezier krijgt in het rondlopen zal hij dat aan de longe ook beter gaan doen.
En: beter teveel belonen dan te weinig.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:48

Valencia79 schreef:
Zodra hij loopt, maak je de longe wat langer en richt je de zweep op zijn schouder.

Hée!
Ik zal eens kijken wat ik ermee kan, het lijkt me een goed idee Lachen
Alleen, de zin die ik gequote heb snap ik niet helemaal. Het is toch niet de bedoeling dat ik de zweep op
z'n schouder richt? Het lijkt me namelijk dat hij dan niet echt vooruit gaat, maar eerder stil gaat staan of
misschien zelfs achteruit... Heb je een typfout gemaakt of bedoel je ook echt op zijn schouder? Tong uitsteken
xx

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:54

Zoals ik ook al schreef, stuur je niet de achterhand maar de schouder weg. En de zweep op de schouder richten kan voorkomen dat de schouder naar binnen valt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:59

Ik heb dit probleem ook, maar dan met een 3 jarige.
Die wil graag theeleuten.

Erg lastig, zweep heeft nog niet echt zoveel effect.
Moeilijk ook om dan niet een rengalop/harde snelheid te creeren!!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:33

snuffelhues schreef:
Zoals ik ook al schreef, stuur je niet de achterhand maar de schouder weg. En de zweep op de schouder richten kan voorkomen dat de schouder naar binnen valt.

Oké, ik snap'm! Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:51

Ik longeer mijn shetlander altijd, zo'n 3 keer in de week en de mensen van wie hij eigenlijk is doen het de andere dagen altijd. Ik heb de zweep altijd op de grond gericht en ter hoogte van zijn lendenen. Maar hij draait zich de hele tijd om, ook bij zijn baas. Dat is behoorlijk vervelend natuurlijk. Hij blijft het ook gewoon doen, ook als je boos wordt. Als hij het nou een keertje doet, oké, maar hij blijft het doen. De ene keer is het meer dan de andere keer. Moet ik de zweep dan meer naar zijn buik houden zeker? En wat moet ik doen als hij zich weer omdraait?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:52

Het maakt niet uit hoe ik de zweep hou, want hij blijft het doen...

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:19

Hoi, je las het goed hoor! En het is geen typfout! Je wilt dat het paard naar voren gaat, maar, en dat hij niet met zijn hoofd naar je toe gaat staan. Zodra hij naar voren loopt, richt je op de schouder, zodat hij niet weer zijn hoofd naar binnen draait.
En om de hulp te versterken, zowel op de kont als schouder, kun je hem even aantikken met het touwtje van de longeerzweep. Wel voorzichtig, hij kan er ook van schrikken als hij dat niet gewend is.
Dus: komt hij naar binnen: op de schouder, moet hij doorlopen maar staat zijn neus de goede kant op, op de achterhand.
Ik ben geen expert, maar heb gezien dat deze aanpak werkt.
Succes ermee, het is niet altijd makkelijk en duurt soms lang, maar je krijgt er wel veel voor terug als het lukt.