Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

pmarena schreef:Ik ben eerlijk en bewust genoeg om gewoon goed met de hack om te gaan , ik rij altijd met een boogje in de teugel en heb alle voorwaarden okee dat ze gewoon braaf reageerd op zit / stem / neckreining. Maar stel dat ze eens tegen gaat lopen sputteren of weg wil knallen terwijl dat absoluut NIET mag , dan kan ik tenminste m'n teugels oppakken en is de discussie meteen klaar.
En dat is bij die van mij echt niet onder gemopper zoals ik hierboven lees , maar gewoon van : oja wacht even , zij is de baas. Het is gewoon meteen duidelijk dat er geluisterd hoort te worden , geen gerotzooi , gevecht en geklooi. Is voor ons allebei veel gezelliger en Rena blijft er ook veel vrolijker onder. Want je zet even een seconde de rem erop en het is meteen weer duidelijk , kun je gewoon vrolijk ontspannen verder.

pmarena schreef:Ik wil geen goed gesprek op het moment dat het even belangrijk is op de openbare weg , dan moet een paard gewoon opzij gaan of op de rem gaan zonder discussie. Zit je in een andere situatie dat je wel gezellig even wilt debatteren dan kan dat toch gewoon ? Ik zie het probleem echt niet , je KAN er mee ingrijpen als dat nodig is , maar je kan hem ook zo los houden als je zelf wilt...
Dus je kunt hem precies zo gebruiken als je wilt , van helemaal naar los naar helemaal duidelijk , je bepaalt zelf wat je ermee doet. Je hebt zeg maar een schaal van 0 tot 9 qua strengheid.
Bij een side-pull gaat dat van 0 tot 6 ofzo. Niet zo handig als je een keer een 8 of 9 nodig hebt om te voorkomen dat je paard zich in een ravijn stort
Dan krijg je soms een spelletje van steeds een pasje erbij, weer terug, toch weer pasje erbij, etc. Met een hack is dat direct afgekapt zodra ik mijn hand iets optil en dan is ze meteen uit haar humeur, want ze houdt van het spelletje. Zij wil graag ook wat inbreng over onze ritjes en dat mag ze ook, alleen heb ik het laatste woord. 

pmarena schreef:Denk je dat ik zo'n kneus ben dat ik dat niet doe dan
Maar als er echt stront aan de knikker is dan heb je daaraan gewoonweg niet genoeg. Als een paard ECHT weg wil dan heb je er veel voordeel van als je wat duidelijker in kan komen. Een 6-je horen ze nog als ze een beetje opgewonden zijn. En een beetje opgewonden is dan voor mij de categorie waarin veel mensen al lijkbleek op hun paard zitten omdat 'ie zo "wild" doet
Zit je in een situatie zoals ik in m'n vorige post beschreef en wordt het even teveel voor het paard met alle invloeden van buitenaf , dan is dat 6-je soms niet genoeg om het dier in die situatie te overtuigen dat het niet op de weg moet springen. Dan is een 9 wat duidelijker en ben je daarmee beiden mooi gered.
pmarena schreef:Maar ik heb met Rena bvb. wel eens gehad dat alles bij elkaar een beetje TE spannend was.
Een touwhalster kan ik ook fijn mee rijden maar vind een brede band op de neus toch wat fijner.JoviBan schreef:pmarena schreef:Maar ik heb met Rena bvb. wel eens gehad dat alles bij elkaar een beetje TE spannend was.
In een dergelijke situatie zou ik afstappen.
In ieder geval zou ik geen pijn-injectie aan het hoofd geven, zoals jij doet. Daar leert het paard namelijk helemaal niets van; je bevestigt alleen maar dat het inderdaad heel erg spannend (en pijnlijk) was.
Bojangles schreef:Zijn de gekruisde riempjes wel soepel genoeg?
Ik rijd zelf met een western sidepull, het maakt voor mij in principe niet uit waar de teugels zitten want ik stuur toch op de nekEen touwhalster kan ik ook fijn mee rijden maar vind een brede band op de neus toch wat fijner.
Heb aantal jaren terug ook een tijdje met hackamore gereden maar beviel me niet echt. Zie ook bij veel mensen dat er continu druk zit op de neus en de scharen continu naar achteren wijzen omdat ze er teveel aan zitten.
Ik vergelijk de hackamore met scharen het meer zoals met een scharenbit in de western, daar moet je ook eerst op trens en op 1 hand kunnen rijden voordat je een scharenbit in hangt. Eerst zorgen voor verzameling en werken aan het hoofd en als je met scharenbit rijdt blijf je verder van het hoofd af omdat de hoofdhouding en verzameling dan al goed hoort te zijn.
Een hackamore kan toch gauw scherp inwerken als je er teveel aan zit.
De S-hackamore heb ik verder geen ervaring mee.
Voor mij dus geen hackamore met scharen meer, vind het er daarnaast ook nog eens heel lomp uitzien met die stukken ijzer zo langs de mond.