Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

liljebo schreef:Ik vind dat hij erg goed omgaat met paarden en geloof zeker dat hij een natuurtalent is. Ik heb twee boeken diverse malen gelezen en zijn video bekeken en zou graag zo met paarden om willen kunnen gaan als hij het doet. Hoe hij als persoon is, weet ik niet want ik ken hem verder niet.
Maarrrrrr.... ik vind het heel moeilijk om dingen van hem te leren. Ik heb er natuurlijk wel dingen van opgestoken en probeer dat nog steeds te doen, maar wat dat betreft vind ik Parelli veel helderder. Hij helpt ook mensen die thuis zitten te klungelen met een duidelijk stappenplan, een berg informatie over het hoe en waarom en sinds ik zijn huisstudie volg en al tig dvds van hem heb bekeken (en ik ben nog niet klaar) heb ik enorm veel bijgeleerd (Genoeg om af en toe behoorlijk met mijzelf in de knoop te raken, maar dat is alleen maar goed. Het zet me aan het denken omtrent alles wat ik dacht te weten en opeens zie ik dat ik met een aantal dingen fout zit. Niet omdat hij het zegt, maar omdat je het ziet als je met je paard gaat experimenteren)
Er valt me daarbij nog iets op en dat is de overeenkomst tussen parelli en hempfling. Heel veel dingen doen ze in feite hetzelfde als je alles kritisch bekijkt (Zeker de video's) Alleen heeft hémfling een wat zweverige uitleg waar je weinig mee kan en heeft parelli (Voor mij dan) een heldere en logische uitleg waar je als leek mee aan de slag kunt. Overigens blijf ik evengoed naar andere paardenmensen zoals hempling, maar ook anderen kijken. Je kunt van elk goed paardenmens veel leren. Vind ik.

laurahi schreef:Moet je dit filmpje van hem eens zien, http://nl.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y
liljebo schreef:laurahi schreef:Moet je dit filmpje van hem eens zien, http://nl.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y
Indrukwekkend. Ik heb er ook foto's van in mijn boek staan (persoonlijkheden van het paard)
En zoals gezegd... ik vind hem erg goed. Maar ik vind het dus moeilijk om daarmee aan de slag te gaan omdat ik niet het invoelingsvermogen en talent heb van hem, en het dus met duidelijke handvaten moet doen en die geeft hij niet (behalve dan misschien in zijn opleiding, maar die kan ik niet volgen)
liljebo schreef:zeeuwtje... sinds ik met parelli ben begonnen zit er bij mij ook eindelijk schot in. Ik probeerde de dingen die ik zag en las, maar liep vaak vast. Ik ben nu eenmaal geen natuurtalent, alleen iemand die graag wil leren en daar duidelijke aanwijzingen voor nodig heeft. Ik ben sinds kort met level 2 begonnen en kijk heel veel dvd's uit de successeries en leer elke dag bij omdat ik nu zie hoe ik te werk kan gaan en waarom het paard reageert zoals hij reageert en welke invloed je als mens op hem hebt.
Uit boeken leer ik schijnbaar niet veel. Ik moet het echt zien en horen van een dvd in duidelijke stappen. En dat heb ik alleen bij Parelli dus. En dan valt het kwartje pas, oh zo moet het en idd mijn paard reageerd er goed op gelukkig! Alleen veel oefenen he. Je moet maar denken de paarden kennen die taal al. Nou wij nog!!
Ik heb ook alles nou van Parelli level 1 t/m 3, de succes series en liberty en horsebehavior. Waar ik super blij mee ben. En veel van kan leren. Echt super, hoe die met paarden omgaat vind ik! Kwam er ook achter, dat Honza Blaha! Die ik ook super vind op de dvd staat van Parelli, dus ook een leerling was van Parelli himself! 
laurahi schreef:Moet je dit filmpje van hem eens zien, http://nl.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

er zit echt een steekje aan hem los.
kom op zeg zó bijzonder is dat niet