paard kan niet aan de longeerlijn lopen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotjuhh

paard kan niet aan de longeerlijn lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:26

Ik ken een shet van 4 jaar, en zij heeft nog al problemen met het snappen van de longeerlijn. Ze weet niet hoe ze ermee om moet gaan en wat de bedoeling is. Ze is echt niet bang voor de zweep dus naar buiten sturen heeft ook geen zin. Ze snapt niet dat ze op een afstandje moet blijven.

Heeft er misschien iemand tips?

Silence

Re: paard kan niet aan de longeerlijn lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:28

Heb je misschien een hulpje ter beschikking?
Anders zou je aan de andere kant dan de longeerlijn een halstertouw kunnen maken en iemand aan het touw laten lopen.
Als je pony dan naar je toe wilt komen, kan diegene met het halstertouw een teken geven dat dat niet de bedoeling is.
Als je pony dan enkele passen goed heeft gelopen, ook heel uitgebreid belonen.
Dan steeds zo opbouwen en het halstertouw steeds lossen laten, totdat je pony snapt dat deze op afstand van jou moet lopen.
Dan haal je langzaam het halstertouw eraf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:36

wat ik wel eens doe is los in de cirkel en dan met lichaams taal en eventueel wat zweephulp het paard rond sturen, daarna doe ik er een touw aan.
Als er geen cirkel is en ik moet het alleen doen leer ik het paard eerst oefeningen aan de hand.
Beginnend met naast mij stappen en stoppen. stoppen door ervoor te gaan staan. Als dat lukt gaan we stappen en ga ik stilstaan en moet het paard dus doorlopen om mij heen. Zorg ervoor dat je paardje voorwaarts is. Begrijpt hij dit geef ik meer touw en laat hem aan het halstertouw om me heen stappen, gaat dit goed dan kun je uitbreiden naar een langer touw. JE kunt beter tevreden zijn met een relaxte stap dan een gestreste draf dus ga hem dan niet gelijk rondjagen. Als het goed gaat kun je eens een rustige overgang naar draf proberen. Hij moet leren dat hij ook op afstand op jou kan vertrouwen maar ook zelf oefeningen moet leren uitvoeren zonder jou steun dat je naast hem staat. Zolang het relaxt blijft zal je shetje het ook eerder al lekker ervaren als dat er veel stress bij komt kijken.
succes

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:18

Mijn pony kon het ook niet tot sinds kort..
Eerst zat mijn vriendin op haar en dan
aan de longeerlijn en zij stuurde haar dan naar
buiten en dan zei ik 'weg' en dat deden we om de 10 minuten
aan het einde deden we het zonder mijn vriendin erop
en het lukte aardig
natuurlijk iedere keer als ze het goed deed
Goed Belonen en heel enthousiast praten enzo..

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:20

inderdaad zo deed ik het ook er op zitten en dan rond rijden en belonen wel goed duidelijk maken dat ze op e volte moet blijven

groetjes en suc6

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:07

Nou ik heb gehoort hoe je het moet doen.
Iemand zoeken die je wilt helpen.
1 bij de pony aan de andere kant en 1 bij longeer touw en zweep
Tik met de zweep op de grond en dan gaat degene aan de andere kant lopen met de pony
Nog een tik op de grond en dan draven en zo maar door

ik hoop dat je het begrijpt ben niet zo goed in uitleggen:P

aleidagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:36

zonder longeerlijn dat is eigelijk op jagen

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:10

aleidagirl schreef:
zonder longeerlijn dat is eigelijk op jagen

Zonder longeerlijn hoeft het niet direct opjagen te zijn Knipoog Ik longeer mijn verzorgpaard eigelijk alleen maar zonder lijn, in een gewone rijbak en hij loopt netjes zijn rondjes rondom mij heen, in principe het zelfde als longeren mét lijn. Ik persoonlijk vind/denk dat dit (in ons geval) fijner voor beide is, hij heeft meer 'ruimte' en ik vind het fijn om te zien dat hij er voor kiest om rondom mij te lopen en niet misbruik maakt van de ruimte die hij heeft Knipoog

En voor de TS -> Zoals gezegt is: Ik denk dat je het beste iemand mee kan nemen, die naast haar kan gaan lopen. Verwacht niet te veel van je pony, ze heeft misschien iets langer de tijd nodig om het allemaal te snappen Knipoog