[AR] Vervoer marathonwagen op een Pick up

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Vervoer marathonwagen op een Pick up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:48

Ik heb een vraag over vervoer van een marathonwagen.
Het zit zo. Vorig jaar besloot mijn man wedstrijden te gaan rijden met zijn Fries. Dat ging erg goed. In no time was hij M dressuur, M vaardigheid.
We hadden een groep mensen bij elkaar die gezamenlijk op wedstrijd gingen en zo hadden we altijd vervoer geregeld (ik had een plekje voor iemands paard in de trailer, iemand anders nam ons karretje mee etc.).
Echter, afgelopen zomer hebben we onze droom waar kunnen maken. We hebben een huis op de Veluwe gekocht met de paarden bij huis. Heerlijk.
Echter...nu zitten we met een vervoersprobleem met onze kar, als mijn man weer wedstrijden wil gaan rijden.
Onze auto is binnenkort ook aan vervanging toe, dus we zijn op ons gemakje aan het uitvissen wat we willen. We hebben eigenlijk net een nieuwe trailer (anderhalf jaar oud), zonder koetsenframe. Dus we voelen er eigenlijk niet zo veel voor om die al weer in te ruilen. En zo ging onze gedachte uit naar een Pick up. Maar....dan moet het wel een pick up zijn met een dubbele cabine, omdat ik mijn hond (zeer groot) elke dag mee moet nemen naar het werk. Maar past een marathonwagen van Clever full size (spoorbreedte 1.30) op een pick up?
En welke pick up dan? Nissan? Mitsubitsi?
Wie o wie heeft er ervaring mee en wil dat hier delen?
Alvast bedankt.
Oh ja...als iemand andere creatieve oplossingen heeft mag dat ook natuurlijk. Maar het liefst steken we nu meer geld in een goede auto, dan een iets mindere auto en toch een trailer met koetsenframe. Ben benieuwd naar de reacties...kom maar op...eventueel met foto's.

_Merato_

Re: Vervoer marathonwagen op een Pick up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

Ik kan me voorstellen dat het best een probleem is.
Hoe wil je de wagen op de pick-up krijgen? Zo'n marathonwagen weegt toch ook al gauw 350 kg en die til je niet in je eentje de pick-up in!
Oprijplaten zul je dus sowiezo moeten hebben, maar deze zijn echt peperduur, zelfs tweedehands!
En een lier uiteraard om het gevaarte op de pick-up te krijgen. Ik zou dat persoonlijk nogal een gedoe vinden.
Ik denk dat een koetsentrailer de beste optie is.
Normaliter rijden wij met 2 auto's: eentje met de trailer met Yetse en het tuig erin en eentje met de koetsenaanhanger: met menwedstrijden is het altijd veel meer gedoe.
Als je trailer nog niet zo oud is, is het een optie om deze in te ruilen, hij is immers nog niet zo heel veel van zijn waarde kwijtgeraakt. En inruil is bij veel trailerhandelaren bespreekbaar, ook al eens gedacht aan een tweedehands koetsentrailer?
Veel succes met je keuze, ik kan je helaas niet adviseren met de pick-up, maar het lijkt me persoonlijk erg onhandig.
Groeten van Yetse

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:06

Ik heb wel eens een pick-up gezien met een marathonwagen achterop (een flinke wagen), maar die pick-up had een enkele cabine, dus niet eens anderhalf... anders paste het niet.
Ze hadden wel een automatische lier erop en dat ging dus verder prima. Denk alleen niet dat het gaat passen als je een dubbele cabine wilt...

Zelf heb ik wel een pick-up(je) met anderhalf cabine, maar ik heb een shetlandwagen. Die past er precies op. En licht als ie is, wij duwen em handmatig de auto op met z'n 2en, dat gaat makkelijk. Maar zal heel ander verhaal worden bij grote wagen, dan moet je wel een lier hebben (maar dat is prima te regelen op zich).
Afbeelding

Vlg mij heeft iemand hier op bokt de wagen in een grote bus...? Mss is dat wat? Weet niet zeker maar dacht dat het MoniqueT was...

Qua combinatie vind ik het ideaal in ieder geval, dus wel de moeite waard om te kijken of je iets kunt vinden in jullie formaat Knipoog

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:12

Bij ons op de club stikt het van de pick-ups. De meesten hebben een vw T4 Pritsche (open laadbak), meestal in combinatie met een dubbele cabine. Daan van Dijk heeft zich een Fiat Ducato gekocht waar ie zijn koets in zet, ook een goede oplossing. Het oprijden wordt meestal niet met een lier gedaan (best onhandig) maar gewoon met z'n 2-en of 3-en even erop drukken, gaat het snelst en makkelijkst.

Afbeelding
Een Volkswagen T4 met dubbele cabine en laadbak, over dwars passen er 2 koetsen op!

Afbeelding

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:14

Yetse schreef:
Ik kan me voorstellen dat het best een probleem is.
Hoe wil je de wagen op de pick-up krijgen? Zo'n marathonwagen weegt toch ook al gauw 350 kg en die til je niet in je eentje de pick-up in!
Oprijplaten zul je dus sowiezo moeten hebben, maar deze zijn echt peperduur, zelfs tweedehands!
En een lier uiteraard om het gevaarte op de pick-up te krijgen. Ik zou dat persoonlijk nogal een gedoe vinden.
Ik denk dat een koetsentrailer de beste optie is.
Normaliter rijden wij met 2 auto's: eentje met de trailer met Yetse en het tuig erin en eentje met de koetsenaanhanger: met menwedstrijden is het altijd veel meer gedoe.
Als je trailer nog niet zo oud is, is het een optie om deze in te ruilen, hij is immers nog niet zo heel veel van zijn waarde kwijtgeraakt. En inruil is bij veel trailerhandelaren bespreekbaar, ook al eens gedacht aan een tweedehands koetsentrailer?
Veel succes met je keuze, ik kan je helaas niet adviseren met de pick-up, maar het lijkt me persoonlijk erg onhandig.
Groeten van Yetse

Dank je wel voor het meedenken. Ik heb het nl wel eens op wedstrijden gezien en dan ging het idd met een electrische lier. Dus dat gedoe viel wel mee. En oprijplaten vallen op zich ook wel mee. Ik heb al geïnformeerd bij degene waar we onze trailer hebben gekocht, wat ik moet bijbetalen voor een trailer met koetsenframe. Hij had een aanbieding staan en dan nog moesten we 3000 euro bijbetalen. Eerlijk gezegd neigen wij er naar om dit geld juist in een auto te steken, zodat we een echte goede auto hebben...voor 3000 euro extra kun je een veel betere, jongere auto kopen...dat is een beetje ons dilemma. En daarbij komt dat ik de trailer ook regelmatig gebruik voor onder het zadel...en dan moet ik ook met zo'n gevaarte op pad. Dat weerhoudt ons ook een beetje.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:30

Vickelientje schreef:
Ik heb wel eens een pick-up gezien met een marathonwagen achterop (een flinke wagen), maar die pick-up had een enkele cabine, dus niet eens anderhalf... anders paste het niet.
Ze hadden wel een automatische lier erop en dat ging dus verder prima. Denk alleen niet dat het gaat passen als je een dubbele cabine wilt...

Zelf heb ik wel een pick-up(je) met anderhalf cabine, maar ik heb een shetlandwagen. Die past er precies op. En licht als ie is, wij duwen em handmatig de auto op met z'n 2en, dat gaat makkelijk. Maar zal heel ander verhaal worden bij grote wagen, dan moet je wel een lier hebben (maar dat is prima te regelen op zich).
Afbeelding

Vlg mij heeft iemand hier op bokt de wagen in een grote bus...? Mss is dat wat? Weet niet zeker maar dacht dat het MoniqueT was...

Qua combinatie vind ik het ideaal in ieder geval, dus wel de moeite waard om te kijken of je iets kunt vinden in jullie formaat Knipoog

Zoals jouw foto's heb ik ook een keer gezien met een grote marathonwagen. In de laadbak stonden van die schuine dingen, waar de kar vast op gemaakt werd, dus hij stond er een beetje steigerend op zeg maar. Ik weet alleen niet meer of het een enkele of dubbele cabine had.
Maar bedankt voor je reactie.

@tuihanti: bedankt voor de foto's. Wij zitten echter wel aan een wat luxere versie van een pick up te denken. Het wordt namelijk ook de auto waar ik dagelijks mee naar mijn werk moet, en boodschappen doen en op vakantie en noem maar op. Wij hebben namelijk maar één auto...en daar willen we alles mee combineren...uhm...lekker veeleisend hè! Haha!
Weet je toevallig hoe groot de koets van Daan van Dijk is? Ik zal eens gaan kijken hoe een Fiat ducati er uit ziet.

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

Als ik jou verhaal zo hoor kan je het beste kijken voor een volkswagen transporter pick up. Deze zijn er ook met dubbele cabine. Bij ons op de club zijn er een paar mensen die dat hebben en het is ideaal. Met een lier staat de kar er zo op en die oprijplaten kosten echt niet zoveel hoor!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:16

Bedenk dat een volwaardige 4x4 pickup nu niet bepaald de meest zuinige wagen is... Als die ook voor dagelijks gebruik moet dienen, kunnen de brandstofkosten wel eens tegenvallen.

Hetzelfde probleem heb je trouwens met een andere zware auto (waarbij ik meteen aan een terreinwagen denk), die nodig is om een trailer met koetsenframe te trekken.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:47

Een vrachtwagentje is veelal een goedkopere oplossing.
Hiervoor betaal je maar 1/4 van de belasting en verzekeringspremie en wanneer ouder dan 25 jaar belastingvrij. Aanhangertje er achter voor de kar (of bij op de vrachtwagen zetten en weg ben je. Je hebt veel meer ruimte om spullen mee te nemen en overnachten is voor het paard dan ook geen probleem.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:50

SuSEQ schreef:
Bedenk dat een volwaardige 4x4 pickup nu niet bepaald de meest zuinige wagen is... Als die ook voor dagelijks gebruik moet dienen, kunnen de brandstofkosten wel eens tegenvallen.

Hetzelfde probleem heb je trouwens met een andere zware auto (waarbij ik meteen aan een terreinwagen denk), die nodig is om een trailer met koetsenframe te trekken.

Groeten, SuSEQ

Wij rijden al jaren 4x4. Dus die kosten kennen we. Dat is het probleem niet. Alleen is onze huidige 4x4 wel langzaam aan vervanging toe, dus nu zitten we te dubben. Of idd én een nieuwe auto én de trailer inruilen voor trailer met koetsenframe...of een pick up.
Het viel ons tegen wat we bij moesten leggen voor zo'n trailer....maar we hebben het nog maar slechts bij één bedrijf geprobeerd. En...ik ga ook vaak alleen met de paarden op concours, dus zonder koets en dan vind ik zo'n trailer met koetsenframe wel een gevaarte. Vandaar dat we ons nu oriënteren op zo'n pick up. Dan kunnen we extra geld in de nieuwe auto steken en kunnen we een vrij jonge wagen kopen...dat is natuurlijk ook wat waard. Maar nu eerst alle voors en tegens afwegen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:53

BlackDevils schreef:
Een vrachtwagentje is veelal een goedkopere oplossing.
Hiervoor betaal je maar 1/4 van de belasting en verzekeringspremie en wanneer ouder dan 25 jaar belastingvrij. Aanhangertje er achter voor de kar (of bij op de vrachtwagen zetten en weg ben je. Je hebt veel meer ruimte om spullen mee te nemen en overnachten is voor het paard dan ook geen probleem.

Daar hebben we ook al over nagedacht en het is ook nog een optie. En dan een goedkopere auto ernaast om naar het werk te rijden en op vakantie en zo.
Nadelen die we hier zien: onderhoud van zo'n vrachtwagen kunnen wij niet zelf...en we kunnen niet zo goed inschatten wat de kosten zijn...
Bovendien heb ik gehoord dat je met die korting op belasting en verzekering maar een beperkt aantal kilometers mag rijden. Wie weet of dat zo is...en hoeveel kilometers dat dan zijn. En is daar een gradatie in, of moet je ineens wel de volle mep betalen als je meer rijdt? Wie o wie weet daar meer van, want bij de rdw kon ik er geen wijs uit worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:18

Je mag toch heel veel er mee rijden hoor
Wij hebben een tachograaf, vullen netjes de schijfjes in, maar nooit controle gehad.
Wij gaan iedere 2 weken naar les en zo een 10 wedstrijden per jaar..

Kilometers maakt helemaal niets uit, miss dat het aantal dagen wat uitmaakt
Heb je bij een be wagen geen last van, maar let op die dingen mogen vaak maar heel weinig laden.

Ikke hier op bokt weet er heel veel van, vraag het eens zou ik zeggen

edit linkje
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=190
Laatst bijgewerkt door Echwel op 22-01-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:21

Als je weet waar je aan toe bent op 4x4 vlak, kun je nog even berekenen of het eventueel lagere verbruik, taks en verzekering van een modale terreinwagen tegenover dat van een grotere pickup opweegt tegen de opleg voor een koetsframe-trailer. Die laatste is inderdaad niet klein, maar een pickup is dat ook niet, als er een grote marathonwagen op moet kunnen. De pickup zal onder alle omstandigheden groter zijn; ook om boodschappen te doen en om mee te gaan werken; de trailer zal slechts te groot zijn als je zonder koets onderweg bent.

Qua onderhoud is er aan een vrachtwagen volgens mij niet zoveel verschil met een gewone auto - dat heeft ook banden, remblokken, olie en filters. Knipoog Als jullie nu al de terreinwagen zelf doen, moet het te doen zijn om ook een vrachtwagen zelf te onderhouden...

Groeten, SuSEQ

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:32

Wij hebben een pickup (Mazda B serie) en daar hebben we een inbouw inlaten maken bij een carosserie bedrijf.
Het is een 1 1/2 cabine, achter de stoelen is ruimte genoeg voor bagage maar ook voor een hond etc.
Wij hebben op de opbouw voor de koets ook een electrische lier zitten en we hebben 2 u-profielen laten maken die we aan de opbouw koppelen.
Zo lieren we de koets er zo op.
bij een dubbele cabine was er niet genoeg ruimte voor de koets maar bij de 1 1/2 dus wel.
Het is wel een flinke pick-up.
foto's om een beeld te geven. Even in link want bokt vind ze te groot

http://www.webklik.nl/users/tinkerjoey/File/Vakantie%20Westendorp%202006%20081.jpg

http://www.webklik.nl/users/tinkerjoey/File/foto%20historie%20048.jpg

Wij hebben ook gekeken voor zón verlengde trailer maar het ding is zo lang dat je er echt problemen mee krijgt met scherpe bochten enz.
Mijn man heeft proefgereden ermee en vond het 3x niks (dat wil niet zeggen dat andere mensen heel tevreden zijn, maar voor ons was het geen goede oplossing) de trailer liep in bochten zo erg in dat je echt op de weghelft van de tegenligger moet gaan om bochtjes op te steken.
De trailer rijdt ook heel raar als je eens op stap gaat met alleen de paarden, zonder kar, hij is echt uit balans dan en hobbelt als een gek achter je auto.
Wij hebben daarom gekozen voor de pickup en gewone trailer en dat bevalt ons prima Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:23

Probleem bij pickupp is vaak dat je de trailer eerst af moet koppelen om de kar er af te laden. In sommige gevallen is haaks onderdraaien ook een mogelijkheid.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:47

tjiddevw schreef:
Als ik jou verhaal zo hoor kan je het beste kijken voor een volkswagen transporter pick up. Deze zijn er ook met dubbele cabine. Bij ons op de club zijn er een paar mensen die dat hebben en het is ideaal. Met een lier staat de kar er zo op en die oprijplaten kosten echt niet zoveel hoor!

die blauwe is dus een transporter T4 pickup

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:43

Nadeel van een transporter vind ik als je m alleen voor de hobby gebruikt je er ook een goede trailer bij naast moet hebben. Als je alleen met paard, dus zonder kar, weg gaat je altijd nog de trailer mee moet nemen. Trailers zijn ook niet echt goedkoop en dit samen met de transporter maakt het voor mij minder aantrekkelijk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:45

BlackDevils schreef:
Nadeel van een transporter vind ik als je m alleen voor de hobby gebruikt je er ook een goede trailer bij naast moet hebben. Als je alleen met paard, dus zonder kar, weg gaat je altijd nog de trailer mee moet nemen. Trailers zijn ook niet echt goedkoop en dit samen met de transporter maakt het voor mij minder aantrekkelijk.

Trailer hebben we al...anderhalf jaar oud, supermooi ding. Toen we dat kochten wisten we nog niet dat we tegen ons droomhuis aan zouden lopen en dus nu dit vervoersprobleem hebben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:51

Echwel schreef:
Je mag toch heel veel er mee rijden hoor
Wij hebben een tachograaf, vullen netjes de schijfjes in, maar nooit controle gehad.
Wij gaan iedere 2 weken naar les en zo een 10 wedstrijden per jaar..

Kilometers maakt helemaal niets uit, miss dat het aantal dagen wat uitmaakt
Heb je bij een be wagen geen last van, maar let op die dingen mogen vaak maar heel weinig laden.

Ikke hier op bokt weet er heel veel van, vraag het eens zou ik zeggen

edit linkje
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=190

Bedankt. Ik heb ikke een pm gestuurd. Ben benieuwd. Wij gaan toch wel heel vaak op pad. Bijna ieder weekend, of voor mijn man...of voor mij (zonder koets).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 11:55

Janine_L schreef:
Wij hebben een pickup (Mazda B serie) en daar hebben we een inbouw inlaten maken bij een carosserie bedrijf.
Het is een 1 1/2 cabine, achter de stoelen is ruimte genoeg voor bagage maar ook voor een hond etc.
Wij hebben op de opbouw voor de koets ook een electrische lier zitten en we hebben 2 u-profielen laten maken die we aan de opbouw koppelen.
bij een dubbele cabine was er niet genoeg ruimte voor de koets maar bij de 1 1/2 dus wel.

http://www.webklik.nl/users/tinkerjoey/File/Vakantie%20Westendorp%202006%20081.jpg

Wij hebben ook gekeken voor zón verlengde trailer maar het ding is zo lang dat je er echt problemen mee krijgt met scherpe bochten enz.
Mijn man heeft proefgereden ermee en vond het 3x niks (dat wil niet zeggen dat andere mensen heel tevreden zijn, maar voor ons was het geen goede oplossing) de trailer liep in bochten zo erg in dat je echt op de weghelft van de tegenligger moet gaan om bochtjes op te steken.
De trailer rijdt ook heel raar als je eens op stap gaat met alleen de paarden, zonder kar, hij is echt uit balans dan en hobbelt als een gek achter je auto.
Wij hebben daarom gekozen voor de pickup en gewone trailer en dat bevalt ons prima Knipoog

Bedankt. Dit geeft een goed beeld. Ik heb ook wel eens met zo'n trailer met koetsenframe gereden (toen we in onze vorige woonplaats met z'n allen op stal gingen, hing die wel eens bij ons er achter, vanwege onze grote 4x4) en ik vond dat ook niet echt fijn, idd. Maar ja...het is wel een alternatief.
Je hebt een Mazda B serie...heeft dat ook nog een bepaalde type naam? En hoe hebben jullie hem gevonden? Ik heb op autotrader en autotrack zitten neuzen, maar dan vind je heel weinig (vaak niets). Heb je 'm bij een bepaalde specialist gekocht?
En kun je 'm zo laten scharen dat je de koets er af krijgt, zonder af te koppelen?
Als we wel moeten afkoppelen vind ik ook niet zo'n probleem hoor....het is niet dat je dat 10 keer op een dag doet. dus dat valt wel mee.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:55

polly2 schreef:
Janine_L schreef:

Bedankt. Dit geeft een goed beeld. Ik heb ook wel eens met zo'n trailer met koetsenframe gereden (toen we in onze vorige woonplaats met z'n allen op stal gingen, hing die wel eens bij ons er achter, vanwege onze grote 4x4) en ik vond dat ook niet echt fijn, idd. Maar ja...het is wel een alternatief.
Je hebt een Mazda B serie...heeft dat ook nog een bepaalde type naam? En hoe hebben jullie hem gevonden? Ik heb op autotrader en autotrack zitten neuzen, maar dan vind je heel weinig (vaak niets). Heb je 'm bij een bepaalde specialist gekocht?
En kun je 'm zo laten scharen dat je de koets er af krijgt, zonder af te koppelen?
Als we wel moeten afkoppelen vind ik ook niet zo'n probleem hoor....het is niet dat je dat 10 keer op een dag doet. dus dat valt wel mee.

De Mazda Pickup noemen ze bij de garage altijd de Mazda b-serie dus ik denk dat hij zo heet. Knipoog
We zijn er aan gekomen (tweedehands 1 1/2 jaar oud toen) via de mazda dealer.
Hij had de auto zelf in gebruik om onderdelen op te halen bij de leveranciers en om auto's te slepen.
Ze liggen echter niet voor het oprapen.
Wij laten hem nooit scharen met de wagen afladen maar koppelen altijd de trailer af.
Dat vinden wij geen probleem het is zo gebeurt.
Misschien kan het wel, maar we hebben het dus gewoon nooit gedaan.

Succes met het maken van jullie keus.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:29

Wij hebben een Ford transit met open laadbak en dubbele cabine. Op de laadbak kunnen 2 wagens of 1 wagen en een heleboel andere troep Haha!
Verder hebben we de constructie zo gemaakt dat we de pony's op de wedstrijd aan de pick-up kunnen stallen.
Ideale combinatie voor de mensport Ja

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:43

Je zou ook nog kunnen overwegen om een koetsenframe op je trailer te laten monteren. Ik zie regelmatig advertenties van bedrijven die dat doen.