Is NH voor jullie "alleen maar" Parelli ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Is NH voor jullie "alleen maar" Parelli ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:54

... of zijn er naar jullie mening ook nog andere mogelijkheden?
Ik lees hier op het forum eigenlijk alleen maar "Parelli dit, Parelli dat" en dat is nu juist een methode waar ik absoluut niets mee kan beginnen Bloos .
Waarbij ik dus absoluut niet wil zeggen dat de methode an sich sh*t is, alleen dat ik het geen fijne methode vind Knipoog !

Ik doe zelf heel aktief grondwerk met mijn paarden en heb al veel verschillende "paardengoeroes" op de vingers gekeken. Bij de ene heb ik dit geleerd, bij de andere weer dat.
De wijste uitspraak die een (voor mij!) super horseman altijd zegt is "test alles en behoud het goede". Sta ik hier nu alleen in, of werken jullie wel allemaal volgens een strak schema van 1 bepaalde horseman?
(Mijn paarden zijn overgens alle 3 keurig opgevoed en bomproef Clown .)

Waratje

Re: Is NH voor jullie "alleen maar" Parelli ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:59

Er is zeker meer dan Parelli, maar het is een heel toegankelijk systeem en daarom populair. Ik heb er verder ook niets mee, heb meer waardering voor de theorie zoals Hempfling die beschrijft. Maar ik volg niet specifiek een systeem, ik ga gewoon om met onze eigen paarden en die hebben alledrie een andere manier van aanspreken. Ligt nou eenmaal aan het paard hoe je er het handigste mee om kunt gaan.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:01

Nee juist niet.
Alhoewel "Parelli" zo'n 9 jaar geleden de eerste methode was waar ik bewust mee bezig ben gegaan (doordat ik bij Wim Vonck op de manege reed), is dit zeker niet de enige methode waar ik naar kijk.
Er zijn tegenwoordig zo verschrikkelijk veel methodes te vinden, zowel in Nederland als in het buitenland.
Ik kan me erg vinden in jouw uitspraak, zo doe ik het zelf ook; probeer zo veel mogelijk verschillende methodes te bestuderen, en haal overal dátgene uit wat je aanspreekt, waar jij wat mee kan doen!
Zo kun je als het ware je "eigen methode" samenstellen, en ben je niet meer afhankelijk van één "goeroe".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:48

Voor mij is NH meer dan Parelli, maar ik draai dan ook wat jaartjes mee.

Als ik anderen, en dan vooral beginners ga vertellen over anderen manieren dan Parelli, weet men vaak niet waar je het over hebt en kan het ook niet plaatsen. In dat geval is het roepen van een naam waar wel heel veel volgelingen voor zijn, een naam die bekend is met een duidelijk stappenplan, zoveel makkelijker dan iemand te proberen uit te leggen wat de Dual Aktivierung van Geitner inhoudt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:34

Ik volg niet 1 methode, ik heb het boek van Hempfling waar ik veel uithaal, andere dingen zijn weer Parelli.
Wat jij (Sterre) schrijft: 'test alles en behoud het goede', daar kan ik me wel in vinden, zo is mijn 'methode' wel. Ik lees verschillende dingen en ga het proberen, het 1 werkt goed bij mijn pony en bij mijn verzorgpony dan weer niet, dan probeer ik wat anders.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:52

Voor mij is het momenteel alleen maar Parelli. Al heb ik ook boeken van Voest, KFH en andere maar Parelli spreekt mij het meest aan vanwege de stap voor stap levels. Knipoog Die te volgen zijn via de dvd's.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:04

Op dit moment werk ik het meest met parelli, maar heb in het verleden ook wel met voest gewerkt. De boeken van hempfling vind ik ook erg boeiend, de boeken van mark rashid erg leuk om te lezen.
Ik probeer van alles wat mee te pikken, maar op dit moment sluit parelli toch het beste aan bij mijn situatie met mijn paard (aangevuld met wat gymnasticeren uiteraard Knipoog)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:34

Ik heb me in diverse NH-methoden verdiept, maar Parelli was de enige waar ik echt wat mee kon, en waar mijn paarden in korte tijd meer plezier door kregen. Tsja, toen was de keus snel gemaakt Lachen. Het is ook het meest uitgebreide programma, met veel instructeurs en veel beschikbaar materiaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:17

nh is voor mij een zijn met het paard door jezelf open te stellen en bij te stellen waar nodig om met het paard samen te werken. Als je dat kan kun je steeds meer van de lichaamstaal oppikken en van je paard begrijpen, daar is geen touwhalster of wortelstok voor nodig. Het zal niet de eerste keer dat ik wakker schrik omdat ik heb gedroomt over een paard dat vast lag, naar de stal ren en een paard vind dat vast ligt. Dit betekend voor mij niets meer en minder dan dat we voor elkaar open staan en samen willen werken, dan maakt de manier niet zoveel uit. Dit kan met bit, met touwhalster, halsring etc.
Wel ben ik van mening dat als je op een paard gaat zitten deze je moet kunnen dragen door rugbollen en beter achterhand gebruikt, en dit mag geleidelijk gaan, maar doelloos recreatief rondsturen op een touwhalster met een sterrekijkend paard valt bij mij niet onder nh. Veel methodes vind ik goed om mensen te laten nadenken en te leren omgaan met het paard maar hebben voor mij allemaal geen uitkomst geboden.

Je bent ook nooit uitgeleerd, paarden spiegelen en je werkt dus voornamelijk aan jezelf, en traint je paard jou te kunnen dragen maar dit kan niet goed als je paard geestelijk niet goed in zijn "vel" zit.
Dus kijk naar je paard en kijk dus eigelijk naar jezelf en sta ervoor open.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:44

Ik vind NH gewoon de natuurlijke manier van omgang met paarden.
Mij zelf spreekt Klaus Ferdinand Hempfling het meest aan, maar ik lees ook boeken van Monty Roberts, Parelli enz.
Ik haal alle goede dingen eruit, ik onderzoek zelf of de beweringen die ze in boeken kloppen door andere boeken te lezen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:28

Ik denk dat Parelli een goed startpunt is; het geeft een heldere uitleg, stap voor stap. Daarna ben ik me wat meer gaan verdiepen in andere methodes en heb ik dingen van Parelli aan de kant gedaan omdat ik iets beters vond. Maar helaas zijn veel NH methoden onduidelijk en 'zweverig' omschreven als je geen idee hebt waar je moet beginnen.
Ik sluit me dus vooral aan bij 'test alles en behoud het goede'.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:08

Ik vind Parelli dus ook niet zo geweldig. Heb er niets op tegen, maar het heeft voor mij niet de trigger om er mee bezig te gaan. Ik heb er zelf geen plezier in om vanuit een boekje of dvd dingen 'klakkeloos' uit te gaan proberen. En 'lessen' of clinics zijn behoorlijk commercieel ingesteld en imo staan ze niet open voor je eigen route naar wat je wilt.

Ik ben dus ook van bestudeer alles en haal eruit wat goed voelt en bij je past.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:19

Ik ben blij te lezen dat jullie iig ook open staan voor andere methodes dan de Pirelli-methode Knipoog .
Nogmaals: het is echt niet zo dat de P.methode an sich sh*t is (dan zouden er niet zoveel mensen succesvol mee bezig zijn Knipoog ), maar ik vind het maar een heel gedoe om me door al die levels heen te moeten worstelen Ziek .
Het viel me alleen zo op, dat als ik zo naar de topic-titels op [VNA] kijk, ik een hele hoop keer de naam Parelli in een vraag zie opduiken Clown ; vandaar mijn vraag Knipoog .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:42

Degenen die tegenwoodig aan Parelli doen, zijn met alles net wat fanatieker denk ik Knipoog

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:20

ik gebruik niet alleen parrelli maar ook andere methodes. ik haal eruit wat het beste bij mij en mijn paardje past. maar ik leer nog het meeste van mijn paarden..Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:31

Ik ben destijds begonnen met de Voest methode (grondwerk), maar inmiddels zit mijn methode tussen Parelli en Hempfling in. Ik lees (en kijk ook dvd's) van Chris Irwin, Michael Peace, Sally Swift (centered riding), Emiel Voest en anderen. Ik haal er ook uit, wat past bij mijn paard en mij. Ben niet zo'n systeemtypje. Overigens volg ik ook lessen en workshops in lichaamstaal, grondwerk en 'natuurlijk' paardrijden. Dus meer met minder. Vindt het allemaal erg interessant en superleerzaam. En ik zie aan mijn paard, dat hij gelukkig is met deze benadering. En dat is het allerbelangrijkste voor mij. Lachen