Beginnen met parelli/nh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Beginnen met parelli/nh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:31

Niet gelijk schieten Sigaar
Ik wil straks op een natuurlijke manier met mijn paard omgaan. Nu ben ik me een beetje aan t verdiepen, althans ik heb verschillende boeken bij de bibliotheek gehaald, o.a. van emiel voest, ferdinand klaus hempfling, pat parelli en 2 algemene boeken over grondwerk.
Wat is de fijnste manier om mee te beginnen/mee door te gaan? Het basis principe is volgens mij hetzelfde maar er wordt elke keer net iets anders en met andere materialen gewerkt.

Volgens mij is parelli een van de populairste, en wat ik heb gezien (filmpjes op youtube bijv.) beviel me wel.
Waaruit bestaat het parelli pakket 1, en waar is dat te krijgen?

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik wil pas beginnen als ik de theorie een beetje door heb, want het lijkt mij niet echt positief als ik als een leek begin. Dus dat kan wel een tijdje duren

ikenindi

Re: Beginnen met parelli/nh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:38

hmz, ik ben begonnen mijn paardje natuurlijk te houden. toen vooral veel gekeken naar hoe paarden zich onderling gedragen. daar alleen al kun je een hoop van leren...
verder heeft iedereen zijn eigen mening over wat beter/duidelijker/makkelijker is. ik zelf combineer alles, maar sommigen raden dat juist weer af. wat vooral belangrijk is is je lichaamshouding, end at komt in elke methode toch weer terug. ik denk dat je daarmee moet beginnen. en veel grondwerk. wijken voor druk in fases...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:53

Ik heb ook wat met nh gewerkt, maar voor mij werkt toch de thuisstudie van parelli het beste. Daarin ga je echt stap voor stap aan het werk. Level 1 en level 2 paketten bestel je bij parelli.com of je koopt ze via een nh forum tweedehands (stuk goedkoper) Ik heb ze overigens wel nieuw gekocht. Uiteindelijk vond ik dat nog altijd goedkoper dan naar een cursus gaan (kan toch niet gezien de afstand en gebrek aan trailer). Ik vind het superfijn werken en leer er echt enorm veel van. Veel meer dan ik mijzelf kon leren.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:57

waar bestaat dat uit liljebo?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 21:09

is equisense overigens iets? Zie dit ook regelmastig terugkomen alleen wel vele malen goedkoper dan parelli

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:34

ken ik niet.

prellipakket? moet je eeven op www.parelli.com kijken. staat alles duidelijk als t goed is;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 07:22

equisense ken ik ook niet dus daar kan ik niet over oordelen. Parelli is in elk geval een thuisstudie en zo moet je het ook echt zien. Vergelijk het maar met een opleiding van LOI of zo.
In een pakket zitten instruktieboekjes en dvd's en theorieboek en zo en daarmee kun je stap voor stap door het programma gaan. Een echte cursus dus. Level 1 leert je de basis te leggen voor de taal tussen jou en je paard en leert je op veilige wijze met je paard te werken. Het ligt ook de basis voor vertrouwen en leiderschap. Maar het is niets anders dan een basis, waar je zo snel mogelijk doorheen moet werken. Level 2 gaat dan dieper in op de onderlinge taal, leiderschap en vertrouwen en daarmee kun je je leven lang doen. Je kunt, indien je wenst, daarna nog een keer kiezen voor level 3, en dat is de finesse... maar dat is niet perse noodzakelijk. Het ligt aan je ambities

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:41

Sirius_ schreef:
is equisense overigens iets? Zie dit ook regelmastig terugkomen alleen wel vele malen goedkoper dan parelli

Equisense heb ik thuis ook wel liggen. Het bestaat uit 1 DVD vooralsnog, met een klein boekje erbij. Voordeel is dat equisense in het nederlands is. Nadeel is dat het nog in ontwikkeling is, en dat je het (nog) niet kunt zien als een volwaardig lespakket. Het is heel erg basic nog. Ik vraag me dus wel af, dat op het moment dat de serie van equisense compleet is, of het nog wel zoveel goedkoper is dan parelli.

Een parelli level 1 pakket bestaat uit 6 DVD's en een aantal boekjes en een theorieboek (toch?).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:05

en Parelli heeft niet alleen de level pakketten maar ook nog bergen andere dvd's met diverse onderwerpen. Als je je vast wilt inlezen moet je op de usa site gaan kijken, daar staan al heel wat artikelen/theorie uitgelegd http://www.parelli.com. Mijn ervaring met de level pakketten is dat het zeer goed te volgen is maar oefenen is wat lastig zonder ogen die toekijken, dus als je besluit Parelli te gaan volgen zoek dan iemand in je buurt die er al langer mee bezig is die je kan helpen. In de sticky staan wel adresjes.

Je zou ook kunnen kijken op Clinton Anderson http://www.downunderhorsemanship.com/ die is vergelijkbaar met Parelli maar wat meer zwart/wit in zn benadering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:29

Het boek van Parelli geeft al heel veel informatie over de theorie en de oefeningen die hij gebruikt. Het pakket is wat meer gestructureerd, maar het boek is ook de moeite waard. Het is onlangs in het Nederlands uitgegeven. 0.a. hier te krijgen:

https://www.paardentips.com/Natural_Horsmanship/i27/

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:55

Boek heb ik al meegenomen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:06

Dan zou ik daar aan beginnen en ervoor waken om in het begin van iedereen wat mee te willen pikken. Sommige dingen en manieren van aanpak kunnen namelijk haaks op elkaar staan en voor iemand die er nog niet zo in thuis is alleen maar verwarring scheppen.