Longeren met rekkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Longeren met rekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:11

Ik had weer eens een vraagje Lachen

Een vriendin van me longeert haar pony met rekkers. Die zijn vastgemaakt aan een longeersingel (logisch, maar ik zet het er toch maar bij). De pony loopt mooi nageeflijk en over de rug in stap en draf.
Nu is de vraag mag je ook galopperen met rekkers? Ik was erover aan het denken toen ik aan het kijken was. Ik twijfelde om dat de rekkers tijdens het galopperen wel uit'rekken' maar toch steeds een stevige druk behouden. Als ruiter mag je ook het contact niet verliezen, maar je moet wel met de beweging van je paard meegaan. En ik vroeg me af of die rekkers genoeg meegeven.

Ik twijfel of dit hier of bij rijtechnisch moet, dus je TEMT maar.

_bloempje01_

Re: Longeren met rekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:15

wat zijn rekkers? gewoon een elastiek of echt touwtjes ofso?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:17

Ja, gewoon een elastiek.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:31

HAR-->LO

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:53

ik zou een elastiek/rekker afraden. Je pony wordt er alleen maar harder van in de mond omdat de hulpteugel al snel te strak zit en dus altijd druk geeft. je pony zal ook makkelijker de hulpteugel op spanning houden omdat hij meegeeft en dus van weinig druk naar steeds meer druk gaat, geen duidelijke nee. De pony leert steeds meer druk verdragen.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:16

En als je dan nietmet een elastiek moet longeren, wat aviseer je dan Lailapri? Daar ben ik wel benieuwd naar. Het leek mij eigenlijk zachter dan bv touwtjes aangezien er rek in zit. Dat is dus blijkbaar niet het geval? Ik ben benieuwd, want dan ga ik misschien ook wel overstappen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:25

het lijkt idd zachter maar wat je doet is omdat het zo makkelijk rekt en het dus als hij juist vast zit niet veel lijkt in de werken is het te strak doen=altijd druk. Een touwtje bijvoorbeeld zit los of vast, vind ik ook weer niet super want dan krijg je het constant los vast. Een bijzetteugel zit er tussenin, iets rek maar niet teveel, maar is ook weer erg zwaar en beweegt weer veel in de mond. Ik gebruik zelf een bijzet maar alleen als buitenteugel zodat ik heb van binnen naar buiten kan laten lopen op de volte, maar ook pas als de pony voorwaarts neerwaarts gaat. Ik hoop ooit nog eens iets te vinden wat minder zwaar is, iets meebeweegt (maar uiteindelijk toch een duidelijke nee heeft) en waar je er ook 1 van kunt gebruiken ipv 2. Als een paard nog niet zo goed van binnen naar buiten kan lopen en je knoopt er aan 2 kanten een hulpteugel aan dan krijg je dus het op de binnenhand hangen, op de binnenschouder vallen, niet ondertreden met binnen achter en dat soort problemen. Een oplossing kan zijn dubbele longe zodat je zelf de hoeveel heid druk en mate van oprichting kunt bepalen, maar hoor ook veel positieve dingen over het passoa tuig. Ik heb dit gebruikt op school maar dat was het nu ben ik me meer gaan verdiepen en het lijf en zal hem eigelijk weer eens moeten gebruiken om te kijken wat het doet.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:33

Bedankt voor de uitleg Lailapri, ik moet wel zeggen dat de rekkers zelfs nooit strak staan. De pony geeft na voor de druk, maar soms té veel zodat ook het contact verdwijnt.
Met mijn pony doe ik meestal langs de buitenkant een rekker en langsbinnen zelf met de longe werken. Ik weet nu dus ook niet meer goed of ik daar mee moet doorgaan.
Heb je misschien tips voor een betere bijzetteugel, want aan één longe longeren is voor mijn pony niet ideaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:10

Ik heb wel een tip maar niet om te longeren.
Kijk eerst op je paard oke is, gebit, lijf (blokkades), etc.
Er zijn maar weinig paarden die helemaal niet hebben en iets oplopen is normaal, een glijer in de wei ofzo. Als je paard oke is ga je hem bewist maken van zijn lijf en wat hij ermee kan.
Sb op de volte aan de hand in een goede oefening, maar moet je wel rustig aan opbouwen, pb hierover.
Tijdens sb heeft je paard flinke buiging in het lijf. Verkort dus 1 kant maar verlengt de andere kant en laat dus 1 zijdig los.
Je paard wordt steeds handiger en leniger.
Tevens moet hij onderstappen met zijn binnen achterbeen, en daarbij dus de buikspieren aanspannen maar ook zijn bekken laten zakken. JE krijgt dus meer beweging in het bekken gedeelte en traint eenzijdig het ondertreden maar ook het uitstappen waar hij weer lenig van wordt. Ook is het goed voor de motoriek.
Een andere oefening is voorwaarts neerwaarts aan de longe, die 2 oefeningen liggen redelijk met elkaar in verband
vanuit dew sb kun je je paard de volte op sturen en de buiging proberen te houden en zo hem voorwaarts neerwaarts te maar van vwnw wordt je paard ook losser en beter in sb Knipoog