Ik ben met grondwerk in aanraking gekomen door veel boeken te lezen en dvd's te bestuderen van o.a. Klaus Ferdinand Hempfling, Pat Parelli, Emiel Voest, Chris Irwin, Michael Peace en anderen. Daarnaast volg ik al heel lang diverse lessen en workshops om mijn lichaamstaal goed voor elkaar te krijgen. Iets wat je gewoon niet zomaar leert uit een boekje of van een dvd en als ik iets doe, dan ga ik ook voor het beste.
Maar goed, niet iedereen zal dat doen, hoor, ik dus wel.....
Wat ik zelf doe met mijn jonge paard is los werken (longeren zonder lijn), maar met behulp van lichaamstaal. Het is de bedoeling dat ik mijn paard zo op mij ga richten dat ik hem alle kanten op kan bewegen in het tempo dat ik wil. Dus bv. stappen, draven, galopperen, halt houden, van hand veranderen, naar me toe komen en van me weglopen. Dit alles met zo min mogelijk druk en ik hoop het ooit met een knip van mijn vingers te kunnen bij mijn eigen paard. Daar streven we naar.
Ik vind persoonlijk dat als je dit echt goed wil kunnen, je begeleiding moet zoeken, omdat mensen meestal niet helemaal de juiste signalen kunnen geven naar het paard.
Verder kun je allerlei grondwerk oefeningen aan het (touw)halster gaan doen en daar is bv. het Parelli dvd-pakket wel handig voor om te bestuderen en te gaan doen met je paard (Level 1). Zo kun je je paard leren wijken voor druk, achterwaarts gaan, zijwaarts wijken etc. Is erg leuk om te doen.
Om je paard moediger te maken en te leren om zelf oplossing te zoeken in 'spannende' situaties kun je schrik-en obstakeltraining gaan doen met hindernissen, pionnen, stukken zeil, paraplu's etc. Natuurlijk kun je ook veel buiten gaan wandelen om hem verkeersmak en minder angstig te maken.
Dit even in het kort, hoor, hopelijk heb je zo een idee.