Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

er zit ook veel goed kauwbaar spul in zoals o.a. lucerne. Maar daardoor misschien minder makkelijk als beloning te geven.

Wildgirl schreef:pavo koeken zijn er in principe voor bedoeld als aanvulling van het weideseizoen.
Zo krijgen ze toch de benodigde vitaminen en mineralen binnen + wat extra energie.
Ze worden an ook veel aan de sobere rassen(ijslanders/haflingers) gegeven ipv brok.
1 koek per dag kan in principe geen kwaad voor paarden en stevige ponys, je kunt dit altijd halveren.
Verder kun je kiezen voor een muesli met of zonder haver, als ze geen extra energie nodig hebben zou ik de zonder haver pakken.
Voor de beloning zijn er nu ook snoepjes zonder suiker op de markt of geef gewoon een brokje basisbrok.
pas ook op met téveel wortels ivm fructaan(suikers) en waarom geef je je veulens extra supplementen?
In principe kunnen ze alles uit goed hooi en evt zo'n koek halen, beter wat te schraal dan te vet die kleintjes

Wildgirl schreef:Oke ik dacht te lezen dat je je veulen ook extra bijvoerde, dit voerschema lijkt me super

Wildgirl schreef:let we": eczeem ligt niet altijd aan het voeren(overigens bij 'grote' paarden die anders in het bloed staan dan ijslanders/shetlanders/haflingers vaak wel)

Citaat:Vorig bericht even aangepast, dacht even aan nog een andere muesli.
Beide die ik genoemd heb, Nature's Best en Herbasan zijn als volledig voer te gebruiken. Op http://www.pavo.nl kun je trouwens alle gehaltes nakijken.
Ik gebruik Nature's Best wel als aanvullend voer en beloning na het werk, mijn paard kan namelijk echt niet zonder krachtvoer, diverse keren geprobeerd, onbeperkt ruwvoer, zat gras etc., maar hij wordt broodmager zonder. Hij is helemaal doorgelicht, niets te vinden, bloedwaardes etc. zijn ook prima in orde, darmen werken prima en toch heel erg mager worden....