Longeren op harde ondergrond kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Longeren op harde ondergrond kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:00

Voordat ik het ga doen dacht ik vraag het even zo hier?
Ik heb wel een wei maar het is echtgiga blubberig. En ik wil graag een beetje beignnen met longeren van mijn bijna 3 jarige paard. Daarom vraag ik mij af kan het kwaad als je longeerd op beton ofzo???

Sascho

Re: Longeren op harde ondergrond kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:01

lijk tme niet echt fijn voor de gewrichten nee!
en al helemaaaal niet bij zon jong paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:02

Op beton kunnen ze ook makkelijk uitglijden.
Vaak wel met ergere verwondingen tot gevolg, dan wanneer ze uitglijden in de blubber.
Ik zou het niet doen, vind longeren op het harde onverstandig.
Zag gister een dvd waar ze een paard op het harde longeren bij de DA voor keuring. En zelfs hun waren uiterst voorzichtig. En dat zijn toch duidelijk mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:05

Bovendien wil een jong paard wel eens een gekke sprong of een sprintje maken, die heb je nu eenmaal nog niet helemaal onder controle. Op een harde ondergrond is het vragen om problemen. Op zich is lichte longeerarbeid op het harde niet zo heel erg voor een ervaren paard ( hoewel ik er zelf niet voor zou kiezen ), maar als je het longeren nog moet aanleren.........
Ik zou kiezen voor een veilige omheinde omgeving, met een geschikte bodem.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:07

okay , Daarom had ik ook zoiets i kvraag het hier nog ff. Kan nooit kwaad. Ik dacht al wel een beetje zoiets hoor. Maarnavragen kan geen kwaad. Dan zal ik toch nog een poos moeten wachten met longeren

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:12

Ik ben in deze natte winterweken ook min of meer gedwongen om op de weg en erf te wandelen en wat te longeren. Er zijn tot nu toe geen andere opties, het bakje zuigt en slaat enorme gaten.
Paard (4) moet wel de stal uit, en dus ben ik min of meer gedwongen. Volgend jaar zijn er meer mogelijkheden, om met de trailer weg te gaan en dan is er ook een uitloopje. Helaas ben ik afhankelijk van een eigenaar.
Ze is bekend met het werk aan de longe, gehoorzaam en ik beperk het werk tot stappen en bij frissigheid wat drafjes. Maar ideaal is het absoluut niet.
Stapwerk op een hare ondergrond is prima, longeerwerk daar moet je voorzichtig mee zijn.

Ik zou wachten tot je weer een betere ondergrond hebt... want het is nog niet noodzakelijk, en het paard is er nog niet mee bekend.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:23

ik heb haar ongeveer 2 of 3 keer gelongeerd dus ze kent het wel ene klein beetje

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:26

Misschien kan je gaan wandelen?
Met mijn jonge paard ben ik ook gaan wandelen alvorens te longeren. Zo kende hij de commando's ho, stap en draf al en op deze wijze ben je dicht bij je paard en kom je samen situaties tegen, die het wederzijds vertrouwen vergroot.
Mijn inziens heeft het heel veel voordelen gehad, zoals gezegd het aanleren van de commando's (uitgezonder galop) kent het paard dan al en dan wordt de stap naar longeren ook kleiner, omdat hij een deel van het gevraagde al kent.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je paard onder controle hebt en je niet direct in de spits op het meest drukke stuk weg gaat lopen.

Zelf heb ik de eerste keer maar 2 minuutjes gelopen en toen terug, de tweede keer 5, daarna 10 en toen dat goed ging ben ik langere wandelingen gaan maken (45 min.) en ben ik ook aan de hand draven.
Wat ook leuk is om je paard aan te leren en zeker nuttig en veilig is als er een auto oid aankomt is 'Berm'. Als ik dat tegen mijn paard zeg gaat hij meteen in de berm lopen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:08

ik loop elke avond al met mn paar om haar uit de wei te halen moet ik ongeveer 4 minuten lopen

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:19

Ik zou niet met zo'n jong paard op het harde gaan longeren. Ik zou gewoon gaan stappen in de wei en op het harde. Maar draven en galop zou ik niet doen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:23

Ik zou ook even wachten. Op zich kan lopen op het harde niet kwaad, maar longeren vind ik wat minder. Laatst was er iemand bij mij op stal die haar paard longeerde op de stenen en die gleed genadeloos uit~!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:26

ga eventueel samen wandelen Haha!
je kunt aan de hand al heel wat commando's aanleren.
op stem laten stappen,ho en stilstaan oefenen wil prima.
als je je dier leert om op een meter van je af te lopen dan zit je al een stukje in de richting dacht ik.

als je dan straks wel kunt beginnen met longeren zit er al een beetje in

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:41

okay ja dat wandellen doe ik al elke octend en morgen om haar naar de wei te brengen maar dat is maar 4 minuutjes maar ik durf niet met haar langs de weg te gaan

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:44

AnnemiekvM schreef:
Laatst was er iemand bij mij op stal die haar paard longeerde op de stenen en die gleed genadeloos uit~!

Nog iets wat wel belanrijk is, met ijzers is het een stuk riskanter dan op blote hoeven.....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:54

ze heeft geen ijzers onder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:03

kleinelinda schreef:
okay ja dat wandellen doe ik al elke octend en morgen om haar naar de wei te brengen maar dat is maar 4 minuutjes maar ik durf niet met haar langs de weg te gaan

je hoeft ook niet langs de weg Knipoog
op dat stuk waar je anders wilde gaan longeren kun je dus ook met je paard aan de hand gaan stappen, gewoon een 10 minuutjes.
goed voor de benen . Haha!

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:12

Beton is absoluut ongeschikt om op te longeren, alle LONGEREN op op een harde ondergrond is trouwens als trainingsmethode ongeschikt. Longeren op een harde ondergrond kan hoogstens gebruik worden als een moment opname van de kwaliteit van bewegen op beide handen maar laat dat vooral aan een deskundige over. Dan wordt er gelongeerd op een passende ondergrond van klinkers eventueel gering aflopend naar het centrum gelegd zoals op de faculteit voor diergeneeskunde en diverse goede paardenklinieken te zien is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:16

DAt is een goed idee

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:11

Hoi

Je kan beste longeren op het harde alleen niet te lang in het begin en hou het dan bij stappen en draf en let op dat de bodem egaal is.
Ik doe het wel eens als het hard heeft geregent dan is de bak bij ons op slot en moet ze toch lopen.
Mijn ervaring hierin is dat ze wel mooie droge en sterke benen houd altijd in het zand lopen is ook niet alles.

Gewoon rustig opbouwen is goed voor de bloedsomloop.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:28

Met een onervaren jong paard zou ik dit niet doen. Sowieso kun je niet voorspellen wat een paard doet aan de longe. Zoals mijn voorgangers al zeiden, ga lekker wandelen met je paard. Dit hoeft natuurlijk niet op de weg als je je hier niet prettig bij voelt. Je kunt prima aan de hand op het terrein een paar minuten wandelen en daar inderdaad wat stemcommando's aanleren.