Even een vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:56

Sinds kort rijd ik een paard bij, Bram
Het is een schat van een paard en het klikt ook heel goed.
Het rijden gaat steeds beter, maar soms merk ik wel dat ik nog niet de baas over hem ben.
Met longeren gaat het slecht, ik wordt gewoon totaal genegeerd. Hij doet wel redelijk wat ik zeg op het begin maar na een tijdje denkt hij, Zoek het lekker uit.
Het longeren gaat als volgt:
eerst gewoon rustig in stappen, doet hij prima. Dan laat ik hem draven, eerst stemcommando, geen reactie? wat "dwingender" stemcommando (niet boos oid) meestal gaat hij dan wel.
Maar harder of zachter doet hij niet. hij blijft in 1 tempo draven, wil ik zachter gaat hij in stap, wil ik harder doet hij gewoon niks, of even een paar stappen, maar zodra ik dan Goedzo, zeg is het weer weg.(Belonen wanneer hij het goed doet)
Galop doet hij een paar pasjes.
Ook moet ik dus constant met de zweep achter hem aan zitten wil ik een beetje "controle" houden over het tempo..
Natuurlijk zit er ook een ontzettend enge deur bij het longeer gedeelte, waar hij dan ineens van moet schrikken, eerst rende hij weg, om vervolgens richting mij te komen en uit dagen, wat ik dan deed is me groot maken en hem weg jagen, is dit goed, of heb ik hier een fout gemaakt?
Nu doet hij dat overigens niet meer.
Op een gegeven moment als hij het zat is, is hij niet meer voorruit te branden, dan kan ik doen wat ik wil, mezelf helemaal voor banketstaaf zetten door een beetje te gaan springen Huilen van het lachen Helpt allemaal niet, boos worden helpt ook niet, en de zweep maakt hem ook niet meer uit (ik sla hem natuurlijk niet met die zweep!!)
Maar wat ik dus denk is dat hij me niet respecteerd als baas.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
(onder het wandelen gaat het een stuk beter, dan luisterd hij gewoon naar wat ik vraag etc.)

liljebo

Re: Even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:51

Om te beginnen is het goed om je te realiseren dat longeren geestdodend is voor een paard. En al heel zeker voor een paard wat de wil om te rennen minder in zich heeft.
Als je dan ook nog doorlopend erachter aan zit met commando's en zweep, houden ze het helemaal voor gezien. Dat is hetzelfde als iemand tegen jou zegt... loop naar die deur, en gedurende de tijd dat je dat doen constant blijft zeggen... ja, loop door... loop nu door... loop nu naar die deur... kom op... doorlopen. Dan krijg je zelf ook de neiging om de middelvinger op te steken en het motiveert niet. Het zet nog minder aan tot nadenken. Wat je kunt proberen is het boeiend voor hem maken. Onverwachtte dingen doen. Twee rondjes en dan opeens hem de anderen kant uitvragen. Veel wisselingen in tempo, halthouden, steeds max 4 rondjes één richting uit, obstakeltje zoals bv een balk op de grond plaatsen enz, Spoor pas aan als ie terugvalt in tempo. Probeer het niet te voorkomen, maar laat hem terugvallen en zet hem dan weer in de juiste versnelling. Anders werk jij harder dan je paard en als hij zelf moet gaan nadenken is het boeiender voor hem. Kortom... maak het spannend.
Doe het ook niet te veel. Ik weet niet om welke reden je longeert, maar zorg dat hij er niet hartstikke beu aan wordt. Als je het ook doet om hem beweging te geven, laat hem dan eens regelmatig in de bak spelen, gewoon los met bijvoorbeeld een bal. In dit geval denk ik dus dat je paard zich te pletter verveelt met het longeren ....

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:31

Okee, dus boeiender maken Ja
Jammer genoeg is de bak vaak niet leeg Nagelbijten / Gniffelen is altijd wel iemand bezig.
Maar ik zal kijken wat ik kan doen om het alsnog boeiender te maken Lachen Bedankt voor de tips iig, ik ga er aan werken Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:12

Longeren doe ik meestal hooguit een minuut of 5, om het paard een klein beetje warm te maken voor het grondwerk en om te laten zien waar de rem en vooral het gas zit, of je wat van het paard gedaan kan krijgen. Lukt dat niet met longeren dan kom je dat probleem vaak ook tegen in de rest van de omgang/training met je paard. Consequent zijn is belangrijk!

Stel dat je met je paard over de weg loopt of wandelt. Ineens gaat je paard midden op de weg stilstaan en is niet meer vooruit te branden. Levensgevaarlijke situatie! Ik vind dat er toch wel een paar dingen zijn die een paard ten alle tijden voor je moet doen: de rem, het gas, en ze mogen niet door je heen lopen. Dat is gewoon absoluut nodig voor een goede omgang met je paard.

Zorg dus dat je paard nooit door je heen mag lopen. De ruimte waar jij met je armen kan komen als je stilstaat, is jouw plek. Als je paard daar komt, zet 'm heel rustig een pasje achteruit. Wil hij niet voor je achteruit, weer een teken dat hij geen respect voor je heeft. Als je met je paard loopt aan de hand in de bak, altijd een duidelijk teken geven dat je wilt stoppen: ik doe meestal rustig mijn hand omhoog. Dat is een teken dat ze niet bovenop je hielen mag springen.

Verder: als jij zegt dat je paard moet lopen, dan moet hij dat ook. Het is de bedoeling dat je paard op het aller lichtste commando reageert, hiervoor moet je ontzettend consequent en eerlijk zijn. Twijfel je of je dat bent, zoek dat iemand die je lesgeeft, vanaf de zijkant kun je beter zien of je wel consequent genoeg bent.

Wil mijn paard echt niet lopen, vertikt hij het gewoon om te doen wat ik zeg, dan kijk ik uiteraard eerst, blokkeer ik hem niet, heeft hij wel de ruimte om te lopen, en probeer ik het met een lichte hulp die hij snapt. Werkt dat niet: strenger zijn! Het kan zijn dat je paard je uitprobeert. Ik heb liever dat ik een paard 1x een tik moet geven dan dat ik onduidelijk ben en hem niet de baas ben, dat vind ik veel zieliger!

Ga hem niet pesten door een paar uur per week te longeren. Af en toe even longeren, en zodra je je doel bereikt, stoppen. Dus hij versnelt of verruimt als je dat van hem vraagt? Stoppen! Ik had een heel voorwaarts paard waar ik mee trainde, mijn doel was ontspanning, als ze ontspande (meestal na een paar minuten longeren) stopte ik met longeren en ging wat anders doen. Dat is een erg goede beloning en je voorkomt dat je paard er niks meer aan vind en gaat staken.

Misschien kan je er wat mee, succes met je paard en laat maar horen op bokt hoe het verder gaat met jou en je paard.

Cindy