Eerste kennismaking met parelli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Eerste kennismaking met parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:20

Hoi,
een 2tal maandjes geleden bracht ik mijn 3.5 jarige fjordenhengst weg om te laten beleren in de koets. Degene die hem ging beleren is iemand die vaak en al lang bezig is met parelli. Zolang Aard(fjord) ginder gestaan heeft , is hij super braaf geweest. Hij zette geen pas verkeerd, ging braaf naast merrie's enzo... Ook in de koets deed hij enorm zijn best. Je kon hem mennen met een simpel trensje en zonder oogkleppen.

Na een maandje kwam hij terug thuis, en daar begon het al. Hij was nog maar net van de vrachtwagen en begon zich al heel hard hengst te gedragen, niets aan de hand alles is nieuw voor hem hij probeert maar even. Maar inplaats van te beteren verergde het , ik kon de stal niet binnenkomen met iets eetbaars of hij plakte me tegen de muur of beet me . Ook als ik met hem aan de hand ging wandelen kwamen we wel heel gevaarlijke situaties tegen. Als resultaat ik wou gewoon niet meer met hem buiten. Op stal verbeterde de situatie, maar buiten wou ik gewoon niet meer.

Ik heb vrij snel hulp in geroepen, na de eerste week dat hij thuis was heb ik degene die hem geleert heeft opgebelt. Hij verschoot hier wel van, want enkel om Aard zijn karakter zou hij al een fjord gekocht hebben. Nu was hij vorige week zelf even met Aard gaan rijden samen met mij met mijn merrie. En inderdaad het was een heel ander paard hou hij daar stond. En vandaag was het mijn beurt, wel aan de hand. We hebben regelmatig gehad dat we het niet eens waren, maar meestal was het mijn schuld. Ook hebben we even in de round pin gewerkt wat super ging dankzij de nodige aanwijzigingen.

Op een gegeven moment heb ik hem even uit handen moeten geven. We gingen voorbij de wei met mijn merrie's en die zag hij wel heel erg zitten, stijgeren en protesteren zaten er met massa's bij. We hebben er toch een half uurtje bezig geweest voor hij er zonder problemen voorbij konden. Maar ja neem het hem kwalijk, terug naar huis waar hij toch maar weer alleen staat.

Ik ga er nu zo snel mogelijk voor zorgen dat hij dag en nacht op de wei kan met een aantal merrie's bij hem. Ook gaan we een piste en een round pin aanleggen zodat ik verder kan werken met hem, want deze manier spreekt mij echt enorm aan en zou voor mijn andere paarden ook goed zijn.

Weet iemand waar ik de carrot stick en het touw het beste kan kopen ?

groetjes saar

Cassidy

Re: Eerste kennismaking met parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:50

Parelli adviseert om eerst je kennis op te vijzelen voordat je met een hengst aan het werk gaat. Helaas is de Parelli website veranderd, maar ik kan wel even hier op bokt kijken naar een kopie van een artikel van zijn hand.

Carrot sticks kun je bij Parelli krijgen, of anders op www.equiplay.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:58

Hierbij het Artikel van Parelli over hengsten. Het is helaas in het Engels, en ik ga het niet allemaal vertalen. In het kort adviseert hij om een hengst te ruinen als je nog niet zo ver bent dat weet hoe je met NH methodes een hengst moet benaderen. Hij adviseerd om je hengst opzij te zetten en je kennis op te vijzelen en adviseert om te laten castreren, omdat er altijd wel een moment komt waarin je hengst je leiderschap gaat aanvechten, en er in een dergelijke confrontatie doden kunnen vallen.

Stallions Demand Savvy
by: Pat Parelli

Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

For example, take a mild-mannered husband who's out with his wife. Everyone knows this man to be a friendly, reasonable, amicable kind of guy. Never seen him get mean or mad. In fact, wouldn't even think he had it in him. Until the moment some guy gets inappropriate with his wife. Then, watch out!

This mild-mannered man turns into a tornado. He's on the fight, ready to defend and protect his woman. There's nothing "left brain" or logical about this; it's totally right brain, or instinctual. In that moment, he's liable to do anything. His adrenaline is up, and he's become a superman.

With a stallion, everything can be fine until:

He's faced with mares.

You get in his way.

You challenge his dominance, even using the Seven Games.

It's true that some stallions have a higher libido than others. For the most part, this is innate. But health and upbringing can affect behavior as well.

A poorly fed horse, for instance, will have less energy and less desire than a fit horse on full feed and feeling great. I have often seen thin, wormy, listless stallions that turn into fire-breathing dragons once their health is restored.

Upbringing is another influential factor. Let's consider the ways a young stallion might be raised: with other mares and geldings, with other stallions, or in solitary confinement. A number of scenarios can have a bearing on his behavior.

I have found that the more unnatural the environment, the more perverted the behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Often, they're petted and handled by people who are unfamiliar with natural ways of creating respectful relationships. They are handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. I liken this to men in jail, whose behavior rarely improves in prison; instead, it becomes more perverted.

Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle.

Think of it from the stallion's point of view. Kept in solitary confinement, you have no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked "girls" are led past your stall every day. You become very frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you're led out of your stall, how are you going to act? You know exactly when you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. In my opinion, this is controlled rape. Stallions treated like this are taught to be rapists.

On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they're rude, a pair of teeth or heels quickly come their way. You must understand the horse's psyche and herd behavior, and with a stallion, you need a truckload of savvy. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he's thinking, all the time. This is why handling stallions is a Level 4 study. You should be at least a Level 3 graduate. You need to be a Bruce Lee of horsemanship, to be Kung Fu, which means excellent - mentally, emotionally and physically.

Stallions Demand Savvy...

You've seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It's probably the question I'm most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he's usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he's having a ball. Just watch young horses playing together. You'll see this exact same nip,recoil and duck pattern. It's even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It's the same as for any horse with this behavior. That's why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse's respect, he will not play those games on you. But you can't gain a horse's respect through punishment. Not only does it not cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don't have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he's allowed one or two servings a year, if he's lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you'll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Don't keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been geldedbecause of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners. When your horse is a stallion, you can never relax.

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Put yourself in a stallion's shoes.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:14

bedankt voor je artikel. Mijn eerste hengst heb ik inderdaad op 4 jarige leeftijd laten ruinen. Ik ben er niet voor om een paard als eenzaat te laten leven.De hengst in kwestie gaat volgend jaar naar de hengstenkeuring, wordt hij afgekeurt, dan is de keuze om hem te laten castreren vrij snel gemaakt, maar voorlopig blijft hij dus nog even hengst. Wel komt degen die mij vandaag geholpen heeft mij in de toekomst regelmatig helpen. Ik wil niet wat aanmodderen met mijn paard en achteraf meer problemen gaan zoeken. Ik heb nog hengsten gehad en met grote spijt moet ik toegeven dat ik ze niet altijd zachthandig aangepakt heb, zoals vele andere mensen geloof ik. Ik wil het nu volledig over een andere boeg gaan gooien en hoop hem op deze manier ook beter te gaan begrijpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

Interessant stuk. Ben blij dat ik mijn twee minies heb gecastreerd. Hoewel slechts 75 cm hoog, zag ik hoe tommy op de haflinger aanvloog, omhoogsprong en als een pitbull in zijn nek ging hangen. Keer op keer. Dat was voor mij het punt waarop ik zei: Nu worden ze allebei ruin...Je hebt niet veel fantasie nodig om te beseffen dat hij datzelfde ook naar de mens toe kan doen op een bepaald moment. En dan kan ook 75cm hoog gevaarlijk zijn.
Overigens staat hierachter een kudde paarden met 6 veulens, wo 5 hengsten. De eigenaars zijn al aardig op leeftijd en hebben hun eigen mening over paarden en hoe de natuur alles regelt. Ze hebben al 60 jaar paarden en zijn er beslist goed voor. De dieren hebben een enorme lap grond, schuilstallen en altijd voer. Maarrrrr ze worden niet gehanteerd (tijdgebrek, energiegebrek)en in het voorjaar wil ik het feest niet meemaken als de hormonen gaan opspelen. Was het vorig jaar al een drama toen een oudere hengst in de groep liep met een tweejarige hengst. Die hebben ze uit elkaar moeten halen en dat ging niet zonder problemen. Ik weet dat ik in elk geval uit de buurt van die wei blijf. Ze hebben mij aangeboden dat mijn paarden ook rustig bij hun paarden mogen lopen als ik meer grond wil... no way!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:52

bayaatje schreef:
Ik wil het nu volledig over een andere boeg gaan gooien en hoop hem op deze manier ook beter te gaan begrijpen.

Hengsten reageren als ze worden uitgedaagd. Door een ander paard of door een mens. En de 7 games van Parelli kunnen als uitdaging gezien worden. En geloof me, een hengst is zo ontzettend snel, dat zie je haast niet aankomen. En als je het al ziet aankomen ben je nog niet snel genoeg om te reageren.
Het is een hele lijst met hengstentopics die hier onder staat, maar ik wil je toch adviseren ze even door te lezen.
En onthou: een 3,5 jarige die net ontdekt wat hormonen zijn, zijn nog een peuleschil vergeleken met de hengsten die gedekt hebben en wat steviger in hun schoenen staan.

Veel leesplezier:

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] Zielig???

[VSW] hengst laten of ruinen

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

[OPG] wie heeft een hengst?

[OPG] Hengsten in omgang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:33

Wat betreft het er voor zorgen dat hij bij merries kan: ga jij die eventueel uit dekkingen ontstane veulens kopen en voor de rest van hun leven verzorgen? Weet jij hoeveel ongewenste papierloze paarden er bestaan? Als jij echt hart hebt voor je paard, dan laat je hem ruinen. Er zijn genoeg Fjorden om voor nageslacht te zorgen, die van jouw moet echt met hoofd en schouders boven alles uitsteken voordat je echt platgebeld wordt voor dekkingen.
Of had je een kudde met stamboekfjorden voor hem willen verzamelen? En krijgen al die veulens die uit dekkingen ontstaan dan autmatisch een stamboekpapier als de hengst niet gekeurd is maar wel heeft gedekt?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:15

Ik begrijp het gevaar van hengsten maar al te goed, ik heb met een aantal hengsten gewerkt en weet hoe ze kunnen reageren en hoe snel ze wel zijn. Ik heb altijd op een "traditionele" manier gewerkt, maar deze manier spreekt mij meer aan. Het spijtige is dat ik nog niet genoeg kennis hierover heb om alleen met hem aan de gang te gaan, daarom dat ik profesionele hulp zoek om met hem te gaan wereken. En ja in het begin zal er altijd iemand bijzijn als ik met hem aan de slag ga.

Ikzelf bezit 2 grijze fjordenmerrie's , de bedoeling is om in het grijze verder te gaan fokken. Het enige nadeel is dat er niet echt een grijze hengst is die me aanspreekt qua gangen en/of karakter en enkel fokken om het kleurtje daar doe ik niet aan mee. Aard is een hengst die mijn merrie's tegemoet komt in hun "gebreken" daarom dat ik hem graag gekeurt zou hebben. Niet om de eventuele eurocenten ( ik weet hoeveel je uiteindelijk overhoud aan een dek en eventuele veulens) die je er zou mee kunnen verdienen. Puur hobbymatisch om het ras te kunnen verbeteren.

De merrie die er in zou komen bijstaan is een merrie die vele dierenartsten tot op heden niet drachtig gekregen hebben, ze heeft bij hengsten gelopen en zelfs KI hebben we geprobeert, merrie zelf is 100% in orde. Moest ze per toeval toch drachtig geraken ,dan zorg ik er wel voor dat ze een goeie thuis krijgt. Is dit niet het geval, ja dan blijft ze staan. Grond en geld genoeg om een paardje extra te stallen, meer zelfs ook .

Ik wil de hengst zelf een zo natuurlijk en sociaal leven mogelijk geven . Zoals al mijn andere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:12

bayaatje schreef:
En ja in het begin zal er altijd iemand bijzijn als ik met hem aan de slag ga.

Ook als je hem uit het land haalt? Ook als de smid komt, of je hem in stal wilt zetten? Als jij met 40 graden koorts in je lijf naar de paarden toegaat omdat ze toch gedaan moeten worden?
Het gaat er niet alleen om het moment dat je met hem de roundpen induikt. Het gaat om ieder moment dat je met hem omgaat.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:50

Dat is het juist, ik heb met hem geen problemen binnen "zijn" terein. Ik weet dat ik met een hengst aan de gang ben, ik ben heus geen overjaarse penny die het stoer vind om met een hengst bezig te zijn. absoluut niet, ik ben me er maar al te goed van bewust dat ik met een dier bezig ben dat op een gegeven moment zelfs levengevaarlijk kan reageren. Ik ben altijd op mijn hoede als ik met hem bezig ben, ik ben kordater met hem dan met mijn merrie's.

Ik vind het super dat je me op deze dingen wijst , want ik weet maar al te goed hoe stoer sommige mensen het vinden om een hengst te houden en hoe vaak er wel geen ongelukken gebeuren met hengsten.

Ik ben altijd parraat bij mijn paarden, ik heb een eigen zaak, dus ook als ik enorm ziek ben moet ik aan de slag willen of niet maar mijn aandacht zal altijd bij mijn paarden zijn als ik ze ga doen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 08:06

waw,wat een heftige reacties hier.
Ik ben zelf geen voorstander van een hengst op mijn hof,omdat ik vroeger zelf nare ervaringen heb gehad met mijn zwarte hengst toen ik 15 jaar oud was(d pony en ik wou hem hengst houden)
Na het kastreren is hij mijn betse maatje ooit geworden.
Nu is de enige die hier nog hengst is mijn appaloosa van 80 cm die in kuddeverband leeft,en gelukkig één der bravere is.

Ik ken bayaatje persoonlijk,en ik weet dat ze verstandig met haar paarden omgaat.
Ze zal heus wel weten wanneer het echt niet meer kan en het beste is om te kastreren .Over de papierloze veulens kan ik enkel zeggen dat er best mensen zat zijn die een papierloos veulen willen(ook wel vaak uit de redendat deze goedkoper zijn)
Maar die ze best een fijne thuis willen geven.

Wat de parrelli methode betreft: er zijn goede en mindergoede punten zoals in elke methode er wel te vinden zijn.
het moet net de mannier zijn waarop jullie beiden(paard en ruiter) het best op reageren.

Ik ben geen hengsten liefhebber,maar Ik ben van mening dat bayaatje genoeg ervaring heeft om zelf wel en of niet door te gaan met een hengst.
En met zulke prachthengst als aard ,zou ik ookde moeite doen om hem aan te houden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:15

Ja, dat is idd persoonlijk. Zelf ben ik absoluut geen geschikt mens voor een hengst, maar dat weet ik van mijzelf. Vandaar voor mij absoluut geen hengst. Maar ik denk dat er idd mensen zijn die hengsten wel goed kunnen hanteren en die moeten daar dan hun eigen keuze in maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:54

@Bayaatje: Ik kan hier van achter de computer niet zien hoe jou ervaring met hengsten is, maar lees even alle links door die ik eerder in dit topic heb gegeven, en vooral van alle hengsteneigenaren die een 2 of 3 jarige hebben en daar nog geen aanvaring mee hebben gehad (en denken dat dit dan zo blijft) en je krijgt een indruk waarom ik er zo voor waarschuw.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:29

Ik heb de links doorgelezen, een gewaarschuwd mens is er 2 waard he Knipoog Ik weet dat Aard nog volledig kan omdraaien. Hij is me voor het moment zo enorm aan het uittesten, maar tot nu toe denk ik wel dat ik het goed aanpak.Voor zeker te spelen heb ik hulp in geroepen.

Als Aard volgend jaar niet door de keuring geraakt hou ik hem ook niet hengst , ik ga liever met een ruin of merrie aan de slag . Het is gewoon met oog op mijn droom die ik kan waarmaken. Ik wil echt kleinschalig wat gaan fokken en dat met gra kleurige fjorden, ik denk echt dat aard een meerwaarde kan zijn aan de fokkerij . Moest ik niet zeker geweest zijn, dan had ik hem vanaf de eerste week al laten castreren.

Ik vind het echt super dat je me wilt waarschuwen en hoop dat je dit ook blijft doen naar andere toe, ook al haalt het uiteindelijk niets uit er is altijd wel iemand anders die er een les uit leert.

Ik heb het er gisteren nog over gehad die mij wat richtlijnen geeft in de parelli, het is zo dat men best na level 4 met hengsten begint, maar hetgene waar we nu mee bezig zijn is vooral opvoeding en wat respect.

Hetgene ik ga doen is met mijn makkelijkste merrie met parelli beginnen. Ik heb 8 paarden waar ik voor sta te popellen om aan de gang te gaan zodat ik veel ervaringen kan opdoen . En aard daar blijf ik mee aan de gang met de nodige hulp. Zondag ga ik terug op pad met hem , eerst alles op de grond en als we wat meer vertrouwen in elkaar krijgen begint het rijden.

Nog een vraagje aan cassidy; ik heb op de site gekeken die je me gaf omtrent de carrot sticks en er zitten verschillende soorten in heb ik gezien, heb jij misschien ervaring met deze verschillen ? Mijn lesgeefster dacht dat er maar 1 kwaliteit in stokken was.

groetjes saar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:03

bayaatje schreef:
Nog een vraagje aan cassidy; ik heb op de site gekeken die je me gaf omtrent de carrot sticks en er zitten verschillende soorten in heb ik gezien, heb jij misschien ervaring met deze verschillen ? Mijn lesgeefster dacht dat er maar 1 kwaliteit in stokken was.

Parelli zelf verkoopt maar 1 kwaliteit stick, die stelt vrij hoge eisen aan de kwaliteit van het materiaal. Je kunt je afvragen of dat altijd wel nodig is. De mensen die ik ken met zo'n goedkopere stick kunnen er uitstekend mee werken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:14

bedankt, ik ga beginnen met de goedkopere sticks . De parelli sticks zijn duurder geloof ik ? Vanaf het moment dat ik iets verder ben ga ik wel voor de 'originele' versie. Ik heb juist gemaild naar de verdelers.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:15

kwaliteitsverschil van de stick is te verwaarlozen, ik heb ze alletwee gebruikt en merk geen significante verschillen in gebruik. Neem wel de beste kwaliteit dan zit je wel goed. ook van de string etc, die zijn van kwaliteit ook prima

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 22:01

Ik zou zowiezo voor de beste kwaliteit gaan. Ook ga ik het materiaal waarschijnlijk verdelen in mijn winkel . Leuk ik wou iets exclusief gaan doen en hier in België zijn er nog niet veel winkels die zo een materiaal verdelen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:46

Even ingaand op een stukje van wat Cassidy plaatste, Parelli zegt:

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Hij castreert zijn veulens dus binnen 2 weken na geboorte?? Dat heb ik nog nooit gehoord. Verward Gebeurt dat in Nederland ook, nee toch?

Onze nieuwe aanwinst is net voor hij naar ons kwam ook gecastreerd, hij is 3,5. Onze enige merrie is drachtig, dus in principe had hij nog wel even hengst kunnen blijven. Maar ik vond het toch veiliger en prettiger hem te laten ruinen. Lachen
Dat happerige heeft hij nog, was wel goed te lezen hoe je daarmee om kunt gaan. We zijn net begonnen met Parelli, en hij pikt het goed op, vooral de Porcupine game. Dus misschien gaat het vanzelf over dan. Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:18

Wat de sticks betreft: Ik vind de parelli-stick wél echt fijner dan die van Equiplay. Die van Parelli is lichter en daardoor (voor mij iig) fijner in gebruik, vooral tijdens het rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:05

De Parelli stick heeft het voordeel dat het stukje waar de string aan vast zit van leer is. De versies met rubber willen daar nog weleens stuk gaan/rubber afbreken.