Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. 

Cortes_ schreef:Ik heb geen afgesloten longeercirkel.. En anders loop hij het bos in.
Oke, maar ik had van allemaal mensen gehoord dat je hem dan omtrekt?

ikenindi schreef:btw... ik vind het erg naar voor je dat je paard mishandeld is geweest, maar zou je hem dan niet eerst eens over zijn trauma heen helpen?
patsur schreef:Zelf ben ik niet zo'n fan van over het hoofd, dan liever een keer om de binnenste bitring slaan en aan de buitenkant bevestigen.
Verder trek ik niet aan het touw, maar hij is heel alert en draat dan met zijn hoofd en voorhand een beetje naar binnen om mij goed te kunnen zien. Het longeertouw doe ik meestal dan door twee bitringen heen en dan clip ik het daar onder vast aan het longeertouw. Hij is al wel 12 jaar, en bereden ect. Dankjewel voor jullie tips, heb er zeker wat aan! Judje schreef:Wat ik zelf doe met longeren is dat ik de longeerlijn bevestig aan de neusriem (africhtingsneusriem) of sperriem en bit (bij gecombineerde neusriem).
Mocht je een grove gesp hebben aan je longeerlijn (zoals ik) dan kan je ook een spoorriempje kopen, die voor het grootste deel afknippen en dan opnieuw gaatjes er in maken en die dan door de neusriem (en bit) heen en dan aan dat ringetje je longeerlijn vastmaken.
Die spoorriempjes kostte mij 4,95 per 2 en zijn nog behoorlijk sterk ook! (paard is er al een keer mee vandoor gevlogen en dus 'hing' ik er aan en ze zijn nog steeds heel)
Kingsley2 schreef:Waarom ben je geen fan van om de longeerlijn over het hoofd te doen het is één van de vriendelijkste manieren. Kan je mij dat uitleggen?
Met de longeer lijn direct aan het bit vast maken is minder vriendelijk dan zou ik toch voor een tussen stukje gaan. en een longeerlijn nog een keer om de binneste bitring slaan wat berijk je daar mee, of hoe moet ik dat zien.
Als mijn instructeur dat zou zien dat ik het zo zou doen als jij zou hij heel boos worden.
Judje schreef:@Kingsley: Heb ik helaas niet. Zal ik binnenkort maken.
Mijn paard is gelukkig verder erg braaf en ik hoef dus ook niet te zitten trekken.
Ik had bij mijn africhtingsneusriem eerst ook het riempje aan bit en neusriemringetje gedaan, maar dan gaat de bitring iets naar buiten kantelen en dus toen veranderd naar alleen neusriem.
Longeren met hoofdstel doe ik ook zo min mogelijk (zoals ik ook in andere topics heb gezet), maar als je een jong paard aan het beleren bent (hij is gelukkig erg braaf en longeren kent hij al goed en ik gebruik tegenwoordig ook een afgezet stuk bak) is het wel van belang met hoofdstel te oefenen. Ik trek overigens verder helemaal niet er aan hoor, alleen dat ik licht contact houdt.
En zoals mij is verteld is het over het hoofd naar buitenste bitring juist erg sterk en naar mijn idee (kan het het paard niet vragen) trek je dan toch de buitenste bitring omhoog, niet constant natuurlijk, maar als het paard ineens trekt? Lijkt me niet echt fijn, maarja, bitstukje heb ik ook gebruikt en daarmee kwam ook alle druk nog op de buitenste ring.
Via de binnenste naar de buitenste trek je mijn inziens ook het paard naar buiten als je contact houdt of het paard ineens even weg trekt.
Weet jij dan een andere goede oplossing? Of kan jij mij overtuigen van een goede werking van bovenstaande?
PS: het is ook zo lastig in de paardenwereld als je alles zo goed mogelijk wil doen! Bijna elke methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen en iedereen denkt er weer anders over, zelfs de goede profs hebben meerdere meningen...
patsur schreef:Heb jij wel eens flink aan de lijn gehangen als de lijn zo bevestigd is? Ik wel, bij een paard dat uitbrak en vond het toch wat sneu dat het bit zo ver omhoog werd getrokken, want in feite maak je het bakstuk korter..